• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere variabelen / formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

cloosen

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2005
Ik vraag me af of in Excel puzzeltjes op te lossen zijn die inde vorm zijn:

A+B=5
B-C=2
C+D-A=3

(dit zijn voorbeelden); heb hier andere...

Zijn er mogelijkheden voor in Excel...?

Ik kom niet verder... :(

Hallo

ik denk zo direct aan 2 dingen:

- Excel solver, te vinden bij Data menu

- A, B, ... telkens in een cel zetten, dan via VBA de waarden laten verhogen / verlagen in die cellen tot een oplossing is bereikt. (eigenlijk is dit gelijkaardig aan de Solver, dus verkies maar methode 1)

Wigi

Solver wordt moelijk... ik heb meerdere niet bekenden :(

E+F-A =23
C+G=3
B-A=8
G+H+D=21
C+H=15
A*B*C*D*E*F*G*H=9699690

Dat is niet zo leuk... :(

Ik heb al geprobeerd om A tm I odner elkaar te zetten. Vervolgens heb ik de afhankelijk van elkaar ingesteld; zodat je nog maar een 3-tal hoeft in te vullen.

Dat heb ik 100* onder elkaar gezet met telkens een verwijzing naar die 100 (en ook 3* naast elkaar) waarmee ik alle mogelijkheden gehad zou moeten hebben; maar ik krijg nog niet alleen maar gehele getallen.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er 2*of 4* een negatief getal in zet; maar ik kom er niet en dat is frusting...

Probeer eens anders een programmaatje zoals Derive: homepage. Evt. een trial versie om te proberen. Met eerdere versies van dat programma heb ik al stelsels opgelost.

Wigi

Inmiddels opgelost. Ik heb maar een progje geschrven en met bruut rekengeweld lukt het wel... :cool:

Indien gewenst kan je anderen (waaronder mezelf) ook inlichten met je programma?

delphi... van a tm i van elk van -50 tot + 50 laten lopen... daar komen maar een paar mogelijkheden uit die voldoen aan a*b*c*d*e*f*g*h*i = dat grote getal. Daarna kwestie van excellen; alle niet mogelijkheden uitsluiten en de rest m.b.v. een macro steeds eentje wijzigen.

Was nog vrij snel gebeurd zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan