Meerdere versies van XP op één PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

moonman

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2000
Berichten
13
Ik heb de PC van m'n ouders opnieuw moeten installeren. Nu ben ik denk ik iets te ijverig geweest, want als ik de PC opstart krijg ik de keus om een van de drie besturingssystemen te starten: twee keer XP Home Edition en een keer XP Professional Edition.
Dan mag ik via de enter een van de drie versies kiezen.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd om dat keuze-scherm te laten verdwijnen en om in de PC in bedwang te krijgen, maar het is me nog niet gelukt. Heeft iemand nog een suggestie?
 
Hoi...

Je hebt dus xp meerdere malen geinstalleerd.Dit heb je dus waarschijnlijk gedaan terwijl je pc gewoon aan stond.;)
Ik ga er nu vanuit dat je echt helemaal schoon wilt beginnen.Je dient de opstartvolgorde in je bios aan te passen naar cd'dvd speler als eerste.Je krijgt dan melding: druk een toets om van cd te starten(oid)
Nu moet je de huidige partities formateren en dan kan je gaan instaleren.

leesvoer
 
@frankwannet: Waarom herinstalleren? Het werkt goed als ik het goed begrijp, er zijn alleen wat overbodige keuze-mogelijkheden bij het opstarten.

@topic-starter: Lijkt mij het handigst het opstartmenu te gaan opschonen via (gebruik knippen en plakken om type-fouten te voorkomen)
Start -> Uitvoeren ->
cmd /k attrib -r -s -h %systemdrive%\boot.ini & start /wait notepad %systemdrive%\boot.ini & exit

Kladblok opent dan, en dan kun je onder [operating systems] die regels weghalen die verkeerd zijn of overbodig. Er moet wel 1 regel (de juiste) blijven staan. Kladblok afsluiten met het kruisje en boot.ini laten opslaan.
Hierna:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k attrib +s +h %systemdrive%\boot.ini & exit


Bij de volgende herstart moet dan het opgeschoonde opstart-menu verschijnen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Klopt Dnties.Jou manier kan ook.Merk alleen aan de ts dat de kennis er dus niet was.Op jou manier moet de Ts goed kijken welke versie dus de juiste is.ALS ie dat weet.En welke versie op evt welke partitie.
Mijn manier laat zien waar men het "fout" gedaan heeft.Hier leert de ts alleen maar van.

Beide is wat van te zeggen....:p
 
"Beide is wat voor te zeggen"

Ben ik niet met je eens, want een volledige herinstallatie kost:
1. Veel tijd (incl. alle Windows updates en bijbehorende herstarts)
2. De gebruikerssoftware moet opnieuw geïnstalleerd worden
3. Gebruikersbestanden (e-mail, tekstverwerkdocumenten etc.) moeten vooraf worden veiliggesteld en later weer teruggezet.

Jouw verhaal vermeldt punten 2. en 3. niet........

Bovendien zijn er ook (Windows-)methodes om boot.ini aan te passen, zoals via rechtsklikken op Deze computer, Eigenschappen, tabblad Geavanceerd, knop Instellingen in Opstart- en herstelinstellingen, knop Bewerken.

Tijs.
 
Gezien "de toon"van de ts was mijn ingeving om het een keer te doen zoals het normaal bij een nieuwe instal gebeurt.Dat was mijn gedachte gang.Aan de ts nu de keuze...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan