• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere waarden uit cellen weergeven met dezelfde criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

carina78

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2011
Ik ben test cases aan het schrijven en heb daar meerdere categorieen (1. input data, 2. calculations), personen (1. Jan, 2. Piet) en core kenmerk (1.Y, 2. N) aan gekoppeld.
Nu wil ik graag per persoon, per categorie, per core Y/N de nummers van de test cases in 1 cel krijgen.

Dus bijv. Jan bij 1. input data en core testen: nrs 1, 3 en bij niet-core: nr 2.
Iemand enig idee hoe dit in Excel op te lossen?

Data: Nr Test categorie Beschrijving Core? Tester
1 Input data Bla Y Jan
2 Input data Bla N Jan
3 Input data Bla Y Jan
4 Input data Bla N Piet
5 Input data Bla N Piet
6 Input data Bla Y Kees
7 Calculations Bla N Jan
8 Calculations Bla N Piet
9 Calculations Bla N Jan
10 Calculations Bla N Piet
11 Calculations Bla Y Kees
12 Calculations Bla N Jan
13 Calculations Bla N Piet
14 Calculations Bla N Piet

Gewenst:
Jan Input data Core Y 1,3 Core N 2 Calculations Core N 7,9,12
Piet Input data Core N 4,5 Calculations Core N 8,10, 13,14
Kees Input data Core Y 6 Calculations Core Y 11

Laatst bewerkt:
Kun je een voorbeeldbestand maken van wat je precies bedoeld?

In dit geval zegt één voorbeeldbestand meer dan 1000 woorden ... :)

Ideeën genoeg. Maar veel te weinig informatie: plaats svp een voorbeeldbestand.

Zoek de betekenis van het woord 'bestand' eens op.

Geel gemarkeerd is hetgeen dat ik graag in formules zou willen vatten, het gaat nl om honderden test cases, waar ook nog aan gewerkt wordt; aanpassingen/toevoegingen/verwijderingen.
Dus ook de aantallen per categorie wil ik graag weten via een formule.

Sorry, dit helpt mij niet om alle test nrs per persoon en per categorie naast elkaar in 1 cel te zetten.
Ik ben op zich bekend met draaitabellen en helaas kom ik er op die manier niet uit. Maar anders gebruik mijn bestand en zet het erin zoals jij denkt dat het wel werkt?

Als je je tabel sorteert op tester / testcategorie / core ben je al een heel eind.

Met een Excelformule gaat het volgens mij niet lukken; of het wordt een hele moeizame.
Met een draaitabel komen we er ook niet.

Met VBA (macro's) is het een fluitje van een cent. Maar wil je dat ?

Overigens vraag ik me af wat de informatieve waarde is van het resultaat.
Als je daar iets meer over vertelt kan het zijn dat een andere benadering veel profijtelijker kan zijn; dit lijkt me nl. maar een tussenstap in een bepaald proces.

Zoals al aangegeven, gaat het om honderden test cases. Deze wil ik uiteindelijk in een planning gaan zetten, zodat er per dag aangegeven kan worden wie welke testnrs moet gaan uitvoeren. Met daarin het verschil tussen core en niet-core.
En aangezien er tussentijds nog volop aan de inhoud van de testcases geschreven wordt en er dus enkele bijgevoegd/verwijderd worden, wil ik een automatisch gegenereerd overzicht, anders ben ik er elke keer handmatig mee bezig en is de kans groot dat er fouten insluipen. Ik dacht dat er vast een methode zou zijn om het wel in een formule te vatten.
Je begrijpt dat het eerder geuploade bestand een zeer versimpelde versie van mijn gegevens is. Maar het geeft wel de basis weer van mijn gegevens en wat ik wil. Maar er zijn tientallen testers, honderden testcases en minimaal 4 testweken te plannen.

Omdat 'core' een subcategorie is van Input/Calculation heb ik er 1 categorie van gemaakt : I(nput)_Y, I(nput)_N , C(alculation)_Y, C(alculation)_N

Omdat je zowel een som van frekwenties wil (total), als een weergave van iedere voorkomende waarden heb ik een draaitabel als tussenstap gemaakt.

Met de macro (druk op de knop) worden in de cellen van een kopie van de draaitabel de waarden van de categorie nr. gezet.

Voor je uiteindelijke planning zijn deze stappen waarschijnlijk overbodig. Op grond van de basistabel A1: D20 kan met VBA rechtstreeks een planning gemaakt worden.

Bijlagen

Top! Dit is inderdaad precies wat ik bedoel! Kun jij aangeven hoe ik de macro kan maken, zodat ik dit zelf kan toepassen?
DANK!! :)

Ik lees je.., maar dan heb ik er nog altijd weinig aan. Behalve dan voor dit versimpelde voorbeeld.
Het is niet in een paar stappen toe te lichten begrijp ik? Ik ben op zich best handig met eea in Excel (draaitabellen, formules).
Of kan ik jouw macro toepassen op een andere set data?

VBA is een verhaal apart.
En het ziet eruit als biljarten: als je de toppers ziet lijkt er niets aan..., maar er is gigantisch veel tijd voor nodig om zover te komen.
Ik heb geen idee hoe je andere set eruitziet. Proberen kan altijd; maar het lijkt me stug dat het lukt tenzij de struktuur van de gegevens overeenkomt.

De structuur komt wel min of meer overeen ja. Natuurlijk andere plek van kolommen ed.
Maar ik kan zelf kolom toevoegen met categorie-core combinatie. En als ik dan aangeef welke info in welke kolommen staat..?

Je kunt ook een berekening maken hoeveel tijd je dat gaat kosten en hoeveel tijd je met de aanpak denkt te kunnen besparen; dan heb je een indicatie voor een budget om het uit te besteden.
VBA is een taal; net zomin als andere talen leer je die in een paar uur.

Laatst bewerkt:
Ok, ik begrijp 'm! Wel ontzettend bedankt voor je hulp nu, ik zal proberen mijn data in de kolommen te zetten in jouw file en hopelijk werkt het dan.
Tenminste, ik neem aan dat ik de 'button' niet kan copy-pasten naar een andere file?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan