• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meerdere werkbladen beveiligen tegen kopieren en plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wjgvanooijen

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2015
Bij de ontgrendelde cellen heb ik gemerkt dat het mogelijk is om met de rechtermuisknop en de mogelijke toets combinaties via de cel te kunnen kopiëren en plakken. Via de formulebalk gaat het gewoon goed en kan in tact blijven. Kopiëren en plakken via de cel zou geblokkeerd moeten worden omdat anders de betreffende cel zichzelf gaat blokkeren en niet meer bruikbaar is. De onderstaande code heb ik van dit forum gehaald en lijkt in de eerste instantie te werken, maar wanneer er kortere woorden worden geplakt, wordt dit toch toegestaan en blokkeert de cel in kwestie. Graag zou ik een dergelijke code gebruiken voor meerdere werkbladen. Op de cel zelf zou dus alleen ingevuld mogen worden. In de formulebalk is het wel belangrijk dat er gekopieerd en geplakt kan worden.

Kan iemand mij daarbij helpen en tevens uitleggen hoe ik de betreffende codes in VBA moet verwerken? Alvast mijn dank voor jullie hulp. :)

Sub ToggleCutCopyAndPaste(Allow As Boolean)
'Activate/deactivate cut, copy, paste and pastespecial menu items
Call EnableMenuItem(21, Allow) ' cut
Call EnableMenuItem(19, Allow) ' copy
Call EnableMenuItem(22, Allow) ' paste
Call EnableMenuItem(755, Allow) ' pastespecial

'Activate/deactivate drag and drop ability
Application.CellDragAndDrop = Allow

'Activate/deactivate cut, copy, paste and pastespecial shortcut keys
With Application
Select Case Allow
Case Is = False
.OnKey "^c", "CutCopyPasteDisabled"
.OnKey "^v", "CutCopyPasteDisabled"
.OnKey "^x", "CutCopyPasteDisabled"
.OnKey "+{DEL}", "CutCopyPasteDisabled"
.OnKey "^{INSERT}", "CutCopyPasteDisabled"
Case Is = True
.OnKey "^c"
.OnKey "^v"
.OnKey "^x"
.OnKey "+{DEL}"
.OnKey "^{INSERT}"
End Select
End With
End Sub

Als je dat soort dingen moet gaan uithalen denk ik eerder dat er iets in de workflow van je document niet klopt of dat je beter met Userforms kan gaan werken.

Vbtje in bijlage.
Zie de code in de module en in ThisWorkbook. (in de VBA editor)
Edit: ik sluit me bij Edmoor zijn opmerking aan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij de eerste keer openen wordt een compileerfout gemeld op de volgende code: .OnKey "^c", "CutCopyPasteDisabled"
Verder kan er gewoon gekopieerd worden.

Dit is alleen de eerste keer na het downloaden van helpmij en heeft met uw instellingen van de beveiliging te maken.

Bedankt voor het script. Het plakken via de control toets wordt perfect uitgeschakeld. Echter zie ik dat het automatisch doorvoeren met de linkermuisknop ook niet meer werkt. Kan hier een uitzondering gemaakt worden in het script?

Bijlagen

• Voorbeeld 1.jpg
    Voorbeeld 1.jpg
    77 KB · Weergaven: 95
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan