Meerdere Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Master Ken

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2001
Het valt me op als ik Windows opnieuw installeer op mijn PC dat tijdens het opstarten (dos scherm) een keuze menu komt met verschillende windows versies. Die ik uiteraard zelf eerder heb geinstalleerd. iemand enig idee hoe ik deze weg kan halen?;)

je boot.ini staat op je c schijf, wel eerst aangeven (voordat je gaat zoeken) dat je de systeembestanden wil zien

ook verborgen bestanden weergeven moet je aanzetten.
dit kun je doen als je verkenner opstart onder extra, mapopties, weergave

Als ik de mapweergave aanpas en ik ga vervolgens zoeken. Dan kan ik helaas niets vinden. Enig idee wat ik verkeerd doe?

heb je wel de verborgen bestanden weergeven aangezet en ook beveiligde besturingssysteembestanden?
Bij die laatste moet het vinkje uit staan

Het bestand staat in de root van je C-schijf

Ik vind genoeg files met het woord boot er in. Maar niet alleen boot. Zoek ik wel goed?

Als je de weergave goed hebt staan, zou je m toch moeten zien. Bij mij ziet het er uit zoals (zie bijlage).

Bijlagen

• c-schijf.jpg
    c-schijf.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 66
Je ziet dat ie iets licht grijs is, dus dat betekend dat ie verborgen is. Die optie " verborgen bestanden weergeven moet echt aan staan op je pc"

Eindelijk gevonden. Kan ik dan regels weghalen? Ik heb er 3 staan namelijk 1x home edition en 2x xp pro

maak even een kopie eerst van het bestand.
haal vervolgens een regel weg en herstart je pc.
Je moet 1 regel laten staan en als dat de juiste versie is kun je als laatste het cijfer 30 veranderen in 1, dan zie je het scherm niet meer.

Onderste regels staan in mijn bestand:

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Herstelconsole" /cmdcons

Inmiddels heb ik de XP Home regel verwijdert. Krijg nu in het opstart scherm de bovenste 2 en 1x de mogelijkheid voor herstel. Stel dat ik de verkeerde regel verwijder, start mijn pc dan niet meer op?

Volgens mij ben je beter dat je het Hulpprogramma voor systeemconfiguratie opent, dit doe je door " msconfig " in te geven bij Start > Uitvoeren. Hier kan je voor het tabblad Boot.ini en daar kan je dan de regels makkelijk aanpassen en nog enkele andere dingen wijzigen..

Scuzzy47

Heb je nog die andere windows' staan? En post uw DEFAULT regel ook es

Code:
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Deze regel zou moeten aanwezig zijn in boot.ini, post de uwe es.

Ik zou dan de regel:

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect verwijderen, en wijzig TIMEout naar 10

Dan bekom je:

Code:
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Herstelconsole" /cmdcons

Offtopic: Aan de regel te zien, zie ik dat je nog geen SP2 hebt, dit louter ter info dat SP2 vele beveiligingen bevatten die soms wel essentieel zijn.

Is het een merkpc? Zoja, welkene? Is de hidden partitie met herstelconsole wel nog aanwezig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan