• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerjarenbegroting met interval indexeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotpop

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2005
Berichten
39
Ik heb op het forum hier een prachtige formule gevonden die voor mij in mijn rekenblad geweldig toepasbaar is maar moet om volledig aan mijn wensen te voldoen nog iets aangepast worden. Maar helaas na lang puzzelen kom ik er maar niet uit.
Zie voorbeeld bestand
De gebruikte formule in regel 7 (waarde 4) werkt goed maar ik wil graag het bedrag indexeren met het erboven genoemde percentage. Al snap ik niet waar het machtsverheffen (^) in de formule voor gebruikt wordt. Dus ik denk dat deel er waarschijnlijk wel af kan.
In regel 8 (waarde 5) heb ik getracht de waarde in de vorige cel in die rij te indexeren wat op zich werkt maar als ik de interval aanpas naar een ander getal dan 1 krijg ik "onwaar" in de cel in plaats van de in het bijbehorende jaar gewenste bedrag (als voorbeeld in regel 9 (waarde 6) laten zien)
Ik hoop dat iemand mij hiermee op weg kan helpen met de oplossing
Alvast bedankt voor de reacties

Bekijk bijlage voorbeeld mjob.xlsx
 
Zo wellicht?
Code:
=ALS(G$3>=$E7;ALS(REST(($E$7-H$3)+1;$D7)=0;$F7/(1+$G$1)^G$2;0);0)
Indexcijfers in H1 t/m T1 kunnen dan weg, als je elk jaar wilt indexeren met 2%. Of moet dit toch variabel blijven?
 
Allereerst bedankt voor de snelle reactie
index moet inderdaad variabel blijven
Verder valt mij op dat de waarde volgens mij niet klopt
2% van 1000 = 20 en in deze formule geeft hij als totaal waarde 1020,41 en ik zie dat dat door de hele regel door gaat
Daarbij heb ik het deel (1+$G$1) veranderd naar (1-$G$1) omdat hij het bedrag verlaagde ipv verhoogde
Snap ook nog niet wat het ^ teken doet
 
Laatst bewerkt:
misschien iets vlotter leesbaar, als startjaar groter is dan gewenste jaar of verschil tss gewenste jaar en startjaar geen veelvoud van het interval is, dan 0, anders startbedrag maal de macht van je percentage+1 en het aantal jaren
Code:
=ALS(OF($E7>G$3;REST(G$3-$E7;$D7)<>0);0;$F7*MACHT(1+G$1;G$2))
^ is hetzelfde als een machtsverheffing, dat is hier nodig voor de samengestelde intrest te berekenen.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets dan?
 

Bijlagen

  • voorbeeld mjob.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 33
ik vind het eigenlijk een beetje gek met dat interval.
Misschien moet in de tussenliggende jaren, het resultaat van het laatst gekende jaar overgenomen worden, anders kloppen die sommen onderin niet.
 
Tja. Soms doe je gewoon wat (je denkt dat) er gevraagd wordt.

Het zou helpen inderdaad als er even wat gewenste resultaten waren ingevuld. Nu zijn we weer aan het gokken...
 
AlexCEL en cow18
Het laatste voorbeeld doet exact wat ik bedoel
Scheelt mij ontzettend veel werk als ik een andere interval moet gebruiken in mijn allereerste ontwerp.
Had nu de bedragen die ik niet nodig had wit gemaakt zodat ze niet zichtbaar waren en de optelling hiervoor aangepast.
Gevolg was als ik een andere interval had of dat het eerste jaar wijzigt moest ik alles aanpassen
Dus dit is voor mij de perfecte oplossing
beide heel erg bedankt voor jullie hulp
Helemaal Top :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan