• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meervoudig verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark21

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2011
Hallo,

Een tijd geleden hebben jullie me geholpen met het oplossen van de volgende vraag:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-gelijke-waarden-in-dezelfde-kolom?highlight=

Dankzij jullie hulp is het me gelukt om dat probleem op te lossen. Ik heb hiervoor de methode uit blad 2 (cel f4 en verder) van bijgevoegd bestand gebruikt. De formule die hierbij gebruikt is kan ik niet helemaal volgen, maar het werkt en daar gaat het om.
Echter loop ik hiermee nu tegen een ander probleem aan, wat in het verlengde ligt van mijn vorige probleem. Het uitvoerbestand dat ik in excel krijg is namelijk veranderd zoals te zien in blad 3 van bijgevoegd bestand. De leverancier wordt er nu ook bij vermeld en dan moet ook zo blijven, want dat gebruik ik bij wat andere berekeningen. Maar zoals te zien op blad 3 van bijgevoegd bestand werkt de formule in F4 (en verder) nu niet meer.

Is dit op te lossen met een uitbreiding op de bestaande formule? Ik heb het al geprobeerd met de zogenaamde 'wildcards' maar dit blijkt niet te werken. (of ik doe het niet goed)

Mochten jullie een oplossing hebben dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Bijlagen

Denk dat je dit bedoelt.
Je moet bij "namen beheren" kijken dan wordt het denk ik wel duidelijk

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie jverkerk, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel.

Ik bedoel dat de keuzelijst in cel F2 op blad 3 hetzelfde blijft als in cel F2 op blad 2 en dat ik op blad 3 ook dezelfde resultaten krijg in F4:G14 als op blad 2.
Het enige verschil is dat ik op blad 3 in kolom B wat andere gegevens heb, maar daarmee wil ik het zelfde resultaat bereiken als op blad 2.

Is dat mogelijk?

Als je dan boter nog bij de "naam zuivel" zet ben je volgens mij waar je om vraagt.
Of je moet met een dubbele keuze gaan werken. Dan krijg je keuze boter en dan keuze boter A of B of C

Laatst bewerkt:
Zo interpreteer ik de vraag.

Klopt dit niet post dan een bestandje met hoe het er wel moet uitzien.
Dus gewoon uitkomst intikken zonder formules.

Bijlagen

Zie bijgevoegd bestand.

Ik zal proberen om mijn bedoeling nog wat toe te lichten.

Ik exporteer vanuit een programma naar excel en krijg dan de gegevens zoals in kolom a, b en c van blad 3. (voor het gemak heb ik er in dit geval boter, kaas, melk en eieren van gemaakt)

In cel F2 kan ik met een keuzemenu kiezen uit boter, kaas, melk of eieren. De bedoeling is, dat wanneer ik voor boter kies er in kolom F en G een opsomming komt te staan met alle data en prijzen (kolom a en c) van aankopen van boter. Wanneer ik in F2 voor eieren kies, moeten de prijzen en data van eieren tevoorschijn komen.

Voorheen kreeg ik wanneer ik naar excel exporteerde de gegevens uit kolom a, b en c van blad 2 en toen lukte het wel om de juiste opsomming te krijgen. Maar nu komt er achter 'boter' ook nog de leverancier te staan (zie blad 3). De leverancier is in dit geval niet van belang, want elke cel van kolom B waar 'boter' in voorkomt moet meegenomen worden in de opsomming in kolom F en G.

Bijlagen

Is een extra kolom met leveranciers niet beter en makkelijker.

Ja en nee. Het zou de formule wel wat makkelijker maken, maar om een aparte kolom met leveranciers te krijgen moet ik mijn hele database aan gaan passen, zodat wanneer ik exporteer naar excel er een extra kolom bij komt. In werkelijkheid gaat het namelijk om een iets ingewikkeldere lijst met gegevens dan ik in dit voorbeeld heb gezet.

Kijk, in blad 2 heb ik een formule gebruikt die in kolom B van blad 2 gaat zoeken naar precies dezelfde waarde als in cel F2 van blad 2. Als hij die gevonden heeft gaat hij in dezelfde rij, maar dan in kolom A kijken, en de waarde uit die cel wordt weergegeven in kolom F.

In de nieuwe situatie (blad 3)zijn de waarden in kolom B aangevuld met een leverancier. Kortom, wanneer de bestaande formule gaat zoeken in kolom B naar precies dezelfde waarde als in cel F2 (hij zoekt dus naar 'boter'), dan zal deze niet gevonden worden want er staat meer in die cel dan alleen 'boter' (in dit geval). Wat de formule dus moet doen is zoeken naar elke cel in kolom B waar als eerste woord 'boter' staat. Ongeacht wat er nog meer in de cel staat.

Heb het maar even gedaan voor je, ik hoop dat je er wijs uit komt.
Let op: Het is een matrixformule, die sluit je af met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Excel zet dan zelf de haakjes { en } rond de formule.

Succes,

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan