meervoudige index

Status
Niet open voor verdere reacties.

andreaugust

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2012
Berichten
105
heb een vraagje
als een meervoudige index is ontworpen met bv een specifieke naam hoe kan ik deze in werking laten treden op de tabel data weergave
dank voor een antwoordje
 
Filteren op de betreffende index.

Gezien de zeer vage vraagstelling (geen enkele info) helaas ook een zeer vaag antwoord.
 
Concreet.
Stel een samengestelde index op familienaam en dan op postnummer, beiden stijgend.
Hoe kan ik de data tabel zien gerangschikt op basis van die samengestelde index.
bv
Abbeloos 8000
Amelinks 9000
Amelinks 9100
...
 
Indexen maak je om je data sneller te sorteren, en daarom krijgen ze ook een naam, omdat elke index(combinatie) uniek moet zijn. Verder heeft de indexnaam geen functie, en je kunt hem al helemaal niet gebruiken in filters. Filteren doe je op basis van velden. Je kunt wellicht een indx in een functie nog wel ontleden en achterhalen welke veld er in zitten, maar dat heb ik nog nooit gedaan, en lijkt mij ook erg onhandig in het gebruik omdat functies in een query de query vertragen, en je ongetwijfeld iets zoekt dat de query sneller maakt.
 
1)Dus ik veronderstel dat indien ik een query maak met een veld ident samengesteld uit familienaam & voornaam (samengestelde index ingericht) en ik zet sorteer op dat veld dat mijn query vlugger afwikkelt dan dat ik geen sorteer zou gezet hebben.
Is dit goed OctaFish?
2) nog een ander vraagje
Kan ik de tabel op zichzelf ook aldus gesorteerd zien zonder een query te gebruiken zonder bijkomend veld en zonder index?
Dank voor de interesse.
 
ad 1: ik denk dat dat inderdaad zo werkt. Mits je alle velden die samen de index vormen opneemt in de query. De snelheid wordt denk ik niet beïnvloed doordat je de velden samenvoegt in één veld, want dat berekende veld is iets heel anders als je index. We hebben het over velden tenslotte.
ad 2:een tabel kun je sorteren, en als je de tabel dan opslaat, word de sortering ook onthouden.
 
OctaFish,
Voor ad 2 bedoelde ik een sortering met als resultaat binnen de familienaam een sortering nog van de voornamen..
 
Ook daarvoor geldt hetzelfde. Gebruik dan wel het uitgebreide filter, want de filterknoppen zelf doen het alleen voor het actieve veld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan