• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meervoudige selectie (conditional formatting)

Status
Niet open voor verdere reacties.

excelrookie2016

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2016
Beste allen,

Ik heb een grote data set waarbij ik een selectie wil maken o.b.v. bepaalde voorwaarden, maar kom er niet uit hoe dit te doen met een formule.
De onderstaande voorbeeld-dataset bevat drie soorten ID's. Selectievoorwaarde: >2 registraties (aantal rijen behorende bij het unieke ID) die een waarde hebben groter dan 0 (>0) (kolom aantal), waarbij alle rijen geselecteerd moeten worden die vallen onder het unieke ID.
->Dus alle rijen van met UNIEK ID 7 zouden geselecteerd moeten worden omdat er meer dan 2 registraties zijn met een waarde boven de nul.
->O.b.v. van de gewenste formule zouden alle rijen met UNIEK ID 8 niet geselecteerd moeten worden aangezien er maar 2 registraties zijn.
->In het geval van UNIEK ID 9 zouden ook alle rijen met dit ID nummer niet geselecteerd moeten worden aangezien aangezien er slechts twee registraties zijn met een waarde boven de nul.

Ik weet dus niet hoe ik deze formule met Select if and etc dien te maken. De uitkomst mag overigens ook een TRUE of FALSE zijn in een extra kolom, waarna ik de selectie via de filter optie uitvoer.

Ik hoop dat iemand een voorbeeld heeft hoe ik zoiets kan aanpakken...

[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]Uniek ID[/TD]
[TD]Jaar
[/TD]
[TD]Aantal
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]2000
[/TD]
[TD]3
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]2001
[/TD]
[TD]7
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]2003
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]2005
[/TD]
[TD]11
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]2009
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]2010
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]8
[/TD]
[TD]2000
[/TD]
[TD]5
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]8
[/TD]
[TD]2005
[/TD]
[TD]3
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9
[/TD]
[TD]2002
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9
[/TD]
[TD]2004
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9
[/TD]
[TD]2005
[/TD]
[TD]8
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9
[/TD]
[TD]2006
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]9
[/TD]
[TD]2007
[/TD]
[TD]2
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Laatst bewerkt:
Gebruik deze eens in D2 en naar beneden:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS($A$2:$A$14;$A2;$C$2:$C$14;">"&0)*(AANTALLEN.ALS($A$2:$A$14;$A2;$C$2:$C$14;">"&0)-2);"";"X")

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
Gebruik deze eens in D2 en naar beneden:
Code:
=ALS(AANTALLEN.ALS($A$2:$A$14;$A2;$C$2:$C$14;">"&0)*(AANTALLEN.ALS($A$2:$A$14;$A2;$C$2:$C$14;">"&0)-2);"";"X")

Dankjewel voor het meedenken. Hier kom ik zelf niet zomaar eventjes op als beginner!
Ik heb de formule naar mijn Engelse Excel omgezet als volgt (mijn ID's in de dataset staan ook hier in tabel A, echter staan de aantallen in kolom D):
=IF(COUNTIFS($A$2:$A$7221;$A2;$D$2:$D$7221;">"&0)*(COUNTIFS($A$2:$A$7221;$A2;$D$2:$D$7221;">"&0)-2);"";"X")

Nu werkt deze formule inderdaad bij mijn voorbeeld tabel. Vreemd genoeg zet deze formule geen kruisje bij de volgende reeksen, terwijl dit wel de bedoeling is.
Reeksen met slechts 1 waarde en de rest nullen krijgen nu dus geen kruisje. Nu kan ik de formule niet doorzien gezien mijn kennis, heeft dit iets te maken met de -2?
Graag nog je hulp, denk dat ik er bijna ben met deze mooie formule (zie bijlage voor het excel bestandje).
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]1
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]88
[/TD]
[TD]0
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Laatst bewerkt:
Het leuke van dit forum is dat je ook excelbestanden kan plaatsen. Klik op Ga geavanceerd en vervolgens op de paperclip. Dan hoeven we niet alles na te bootsen en worden de formules in het teruggeplaatste bestand automatisch goed gezet.

Het leuke van dit forum is dat je ook excelbestanden kan plaatsen. Klik op Ga geavanceerd en vervolgens op de paperclip. Dan hoeven we niet alles na te bootsen en worden de formules in het teruggeplaatste bestand automatisch goed gezet.
Thanks, ik heb het voorbeeld bestand toegevoegd aan mijn eerdere post. Groet.

Is het zo goed?
Hoi, dankjewel voor de moeite, helaas zie ik geen wijzigingen van de formule in het door jou bijgevoegde bestand, anders dan dat de data tabel is toegevoegd..., misschien verkeerd bestandje bijgevoegd (of zie ik ergens overheen..:))?

Laatst bewerkt:
Dan is uw vraagstelling niet consequent.
Als die 88 een kruisje moet opleveren strookt dat toch niet met deze voorwaarde:
alle rijen met dit ID nummer niet geselecteerd moeten worden aangezien aangezien er slechts twee registraties zijn met een waarde boven de nul.

Hoi, ik denk niet dat ik je helemaal begrijp :(, wel zijn mijn zinnen wat verwarrend geef ik toe :), misschien wat onvolledig?

Eigenlijk valt het doel van de formule met 1 zin te vatten: alle gebieden (ieder uniek ID is een gebiedje) waar minimaal drie aantallen (≥3) boven de nul zijn geregistreerd (dit betekent dus minimaal voor drie jaartallen waarbij waarden boven de nul) moeten worden geselecteerd. Dus gezien de opzet van de formule moeten alle gebiedjes (unieke ID's) met <3 waarden boven de nul een kruisje krijgen.
Dus een kruisje zouden bijvoorbeeld de volgende rijtjes (gebiedjes) moeten krijgen:
-alleen nullen
-1 waarde >0, en rest nullen (zoals bovenstaand voorbeeldje met ID 88)
-2 waarden >0, en de rest nullen
-1 waarde
-2 waarden

Ik hoop dat ik dit voor mij lastige 'probleem' iets beter heb verwoord. Hoop dat je nog even tijd hebt om naar de formule te kijken.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat het zo goed gaat,
anders wachten tot morgen, een beetje moe en niet meer zo helder.

Ik hoop dat het zo goed gaat,
anders wachten tot morgen, een beetje moe en niet meer zo helder.

Getest en het werkt uitstekend - ondanks dus de vermoeidheid ;) - veel dank voor alle moeite! (ik zal het topic als opgelost aanvinken). Goede nachtrust!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan