meervoudige selectie op query toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ejot

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Berichten
14
Hoi allen,

Ik zit met het volgende probleem. Heb een database met veel gegevens en criteria. Heb een formulier waarin ik enkele of allen criteria kan aangeven. De query achter de "zoek" knop geeft dan alle records die voldoen.

Ik ben echter alleen in staat om te zoeken op 1 variabelen voor een criteria. Dus bijvoorbeeld alleen "beginjaar" = 2009 of "beginjaar" = 2008. In het formulier lukt het me wel om een meervoudige selctie te maken (Door meervoudige selectie op "uitgebreid" te zetten). Alleen als ik dat doe geeft de query geen resultaten. Dit komt waarschijnlijk omdat het criteria in de query als volgt is opgebouwd.

IIf(IsNull([Forms]![Formulier1]![Beginjaar]);[Data Tabel]![Beginjaar];[Forms]![Formulier1]![Beginjaar])

Op deze manier kan er maar op 1 criteria worden gezocht. Ik heb deze vraag op een andere plek op dit forum ook gevonden, alleen is er toen nooit antwoord op gegeven. Hopelijk is er nu iemand die me wel kan helpen.

ps. Als het antwoord ligt in VBA dan a.u.b. een zo'n simpel/uitgebreid mogelijke uitleg aangezien ik daar weinig van snap.
 
Maak een query met de gegevens die je wil hebben.
Zorg dat je je gegevens kunt selecteren met bijv. drop-down lijsten.
Zorg ervoor dat een knop (bijv: cmdZoeken_Click) op je formulier hebt met daar op de tekst Zoeken of zo.
Hang een gebeurtenisprocedure aan deze knop. Zie code hieronder.
Pas deze code aan naar jou situatie.

Succes er mee.
Lukt het niet, mail me dan even persoonlijk.

Code:
'------------------------------------------------------------------------------------------
' BepaalCriteria
'
' Bepaal aan de hand van de selectiecriteria de SQL-string.
'------------------------------------------------------------------------------------------
Private Function BepaalCriteria(blnOK As Boolean) As String

Dim cKeuze As String
Dim cCriteria As String

    ' Bepaal per selectiecriteria of deze is ingevuld en bouw het SQL-statement op.
    ' Begin met het seizoen.
    cCriteria = ""
    blnOK = False
    
    ' De naam van de contactpersoon.
    blnOK = False
    If Me.txtNaam <> "" Then
        cCriteria = cCriteria & "[Achternaam] like '*" & Trim(Me.txtNaam) & "*'"
    End If
    If Me.txtTeam <> "" Then
        If cCriteria <> "" Then
            cCriteria = cCriteria & " AND "
        End If
        cCriteria = cCriteria & "[Team] like '*" & Trim(Me.txtTeam) & "*'"
    End If
    BepaalCriteria = cCriteria
    blnOK = True
End Function

'------------------------------------------------------------------------------------------
' cmdZoeken_Click
'
' Selectiecriteria controleren en lijst verversen.
'------------------------------------------------------------------------------------------
Private Sub cmdZoeken_Click()

Dim blnOK As Boolean
Dim cCriteria As String
    
    ' Bepaal de criteria
    blnOK = False
    cCriteria = BepaalCriteria(blnOK)

    If blnOK = True Then
        ' Lijst verversen.
        If cCriteria <> "" Then
            Me.lstZoekresultaten.RowSource = "SELECT * FROM qry_Overzicht_Leden_Team WHERE [Tonen] = " & Me.lstKeuze & _
                        " AND Sei_ID = " & Me.lstSeizoen & " AND " & cCriteria
        Else
            Me.lstZoekresultaten.RowSource = "SELECT * FROM qry_Overzicht_Leden_Team WHERE [Tonen] = " & Me.lstKeuze & _
                        " AND Sei_ID = " & Me.lstSeizoen
        End If
    End If
    
End Sub
 
In de bijlage 2 voorbeelden. Een voorbeeld van een criteria op meerdere velden en een voorbeeld van meerdere criteria op 1 veld. Bij de laatste worden een aantal criteria geselecteerd in een lijst.
 

Bijlagen

  • MultiZoek2.zip
    25,1 KB · Weergaven: 31
  • MultiSelect.zip
    27,8 KB · Weergaven: 49
Kijk er morgen even naar, vandaag geen tijd gehad :(
 
Nou heb er eventjes naar gekeken.
Zie bijlage voor resultaat.
 

Bijlagen

  • MultiSelect.zip
    92 KB · Weergaven: 39
Erg vriendelijk van je, maar ik had niet gevraagd of je er naar wilde kijken.
Het bestand heb ik als voorbeeld geplaatst als voorbeeld voor de poster van deze topic. Tevens werkt het net zo als voor de door jou gemaakte wijzigingen. ;)
 
Ik kan helaas geen van de Zip bestanden openen op mijn werk. Krijg een melding dat de server het niet toe staat. Heb hetzelfde probleem bij veel websites. Dus helaas, heb nog steeds het probleem. Laat het even links liggen maar zit wel met een ander probleem.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan