• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meest voorkomende tekst waarde in bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

BvdV

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 nov 2014
Berichten
2
Hallo!

Wij gebruiken Excel formulieren voor het op datum registreren van eindartikelnummers, grondstofnummers, partijcodes en andere gegevens. Om analytische redenen is het voor mij interessant om te weten welke eindartikelen en welke grondstoffen het meest zijn geregistreerd.

Ik heb een vereenvoudigd voorbeeld hiervan als bijlage toegevoegd. De betreffende bereiken bevatten lege cellen, en het is mogelijk dat twee verschillende eindartikel- of grondstofnummers even vaak voorkomen.

Wat ik zoek is een formule die de meest voorkomende tekst waarde in een bereik als resultaat geeft. Als het mogelijk is om een top 3 te maken van de meest voorkomende eindartikelen en de meest voorkomende grondstoffen, is dat zelfs nog beter. Het gebruik van macro's wil ik zoveel mogelijk voorkomen, maar eventuele hulpkolommen zijn geen enkel bezwaar.

Wie kan mij helpen hier een passende oplossing voor te vinden?

BvdV

Bekijk bijlage Voorbeeldlijst.xlsx
 
Code:
=INDIRECT("D"&GROOTSTE(ALS(AANTAL.ALS($D$3:$D$27;$D$3:$D$27)=GROOTSTE(AANTAL.ALS($D$3:$D$27;$D$3:$D$27);1);RIJ($D$3:$D$27);0);1))

Afsluiten met ctrl-shift-enter

Niels
 
matrixformules voor de top 3:

PHP:
=INDEX($C$3:$C50;MATCH(LARGE(COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);1);COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);0);1)

PHP:
=INDEX($C$3:$C50;MATCH(LARGE(COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);LARGE(COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);1)+1);COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);0);1)

PHP:
=INDEX($C$3:$C50;MATCH(LARGE(COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);LARGE(COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);1)+LARGE(COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);2)+1);COUNTIF(C$3:C$50;C3:C50);0);1)
 
In bijlage nog een optie met (sleepbare) matrixformules
 

Bijlagen

  • Voorbeeldlijst.xlsx
    11,7 KB · Weergaven: 135
Voortschrijdend inzicht:
 

Bijlagen

  • __top-3 wher snb.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 110
De helft korter (in vergelijking met mijn formules bedoel ik) en eenvoudiger, goed gezien.
 
Laatst bewerkt:
Nog een beetje verder gewerkt aan het verkorten van mijn formules:

edit: klein "fautje" in de formules verbeterd
 

Bijlagen

  • top-3 wher snb (1) (2).xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 195
Laatst bewerkt:
Werkt perfect, mijn hartelijke dank! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan