• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meest voorkomende tekst

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrouw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo.
Ik ben opzoek naar de formule voor onderstaande voorbeeld.

Hoe krijg ik in Cel B2 de naam die het meest voorkomt in kolom A?

Bijlagen

=INDEX(A2:A30;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS(A2:A30;A2:A30));AANTAL.ALS(A2:A30;A2:A30);0))

ingegeven als matrixformule.

Wigi

Ik heb een engelse versie van excel, is dat de reden dat de formule het niet doet als ik die plak in cel B2?

=index(a2:a30;match(max(countif(a2:a30;a2:a30));countif(a2:a30;a2:a30);0))

Hoe krijg ik in Cel B2 de naam die het meest voorkomt in kolom A?

En wat (zoals in je voorbeeld) meerdere landen even vaak voorkomen?
De formule van Wigi geeft slechts 1 land weer.
De engelse vertaling van zijn formule :
Code:
=INDEX(A2:A30;MATCH(MAX(COUNTIF(A2:A30;A2:A30));COUNTIF(A2:A30;A2:A30);0))

Denk aan afte sluiten met : ctrl shift enter

Tanks een ieder maar waarvoor is afsluiten met ctrl shift enter ?

Als ik naar Sheet 2 wil laten kijken dan word het:
=INDEX(Sheet2;A2:A30;MATCH(MAX(COUNTIF(Sheet2;A2:A30;A2:A30));COUNTIF(Sheet2;A2:A30;A2:A30);0))

Maar dat gaat niet goed..

Laatst bewerkt:
Lees mijn eerste post door en je hebt het antwoord.

Zoals Willem opmerkt in post #5, zijn er meerdere "meest voorkomende" landen, zie bijlage.
Ook hier: matrix formule dus afsluiten met ctrl+shift+enter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik naar Sheet 2 EN sheet3 waar dezelfde data staat wil laten kijken dan word het volgens mij:

=INDEX(Sheet2:Sheet3!A2:A30;MATCH(MAX(COUNTIF(Sheet2:Sheet3!A2:A30;A2:A30));COUNTIF(Sheet2:Sheet3!A2:A30;A2:A30);0))

Maar dat lukt niet.:o

COUNTIF kan je bijvoorbeeld al niet over meerdere sheets heen gebruiken.

Hmm, dat is heel vervelend want de data staat op meerdere werkbladen.Dat had ik natuurlijk eerder moeten melden!
Ik ging er eigenlijk vanuit dat als ik eenmaal een begin had ik er zelf wel verder mee kwam...Niet dus.....

Wat ik wil is namelijk op blad1 een "soort Samenvatting" hebben van de andere tabbladen. Eigenlijk per cel wat er op de andere
bladen in een celvaakst voorkomt.

Zie nieuw voorbeeld bestand.

Bijlagen

Dan zet je die berekening op elk blad, en haal je de restultaten op via gewone celreferenties (=cel ... op blad ...)

Oké, wel wat omslachtig maar ga het zo maar doen.

Nogmaals dank voor het meedenken.

Ik had een zelfde soort probleem en met de formule van Wigi heb ik het aardig kunnen oplossen, namelijk:

=INDEX(A2:A30;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS(A2:A30;A2:A30));AANTAL.ALS(A2:A30;A2:A30);0))

Maar nu zou ik graag willen dat deze formule ook werkt in een tabel (met filters). Het is nu zo als ik een filter aan zet dat het antwoord van de formule niet mee wordt gefilterd.

Weet iemand hierop een oplossing?

Dit topic is gedateert, m.a.w. het is ouder dan drie maanden en mag dus met rust gelaten mag worden. Topic gaat op slot en wordt overgedragen aan de afdeling BNw(Betere Naslagwerken)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan