Meeting met Teams of Webex

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Weet niet waar deze vraag thuishoort...
Wordt de kwaliteit van een videomeeting via Teams of Webex (een 10-tal deelnemers) beïnvloed door het al dan niet activeren van de camera's?

Voor Teams. Jazeker. Probeer maar eens. Is zelfs zo dat in groepen alleen de presentator nog zijn camera aan laat. Dan performt het nog een beetje.

Ik zet normaal de camera enkel in het begin aan, en vraag de deelnemers van een online PC opleiding hetzelfde te doen terwijl ze zich voorstellen. Daarna gaat alles uit. Maar mijn werkgever stelt voor de camera's de ganse tijd aan te laten, om te zien of ze wel mee zijn. Ben er geen voorstander van, vind dat het afleidt. Denk niet dat ik mijn systeem ga wijzigen.

in Teams kan je als deelnemer zelf beslissen of je de beelden van de camera's wil zien of niet ... als dat je afleidt kan je gewoon ervoor kiezen ze niet te zien, ook als ze op staan.
Ik kan het standpunt van je werkgever wel begrijpen want het is het grootste nadeel van online vergaderen - iedereen is bijna gans de tijd ook allerlei andere zaken aan het doen, zeker als het van die 'verplichte' vergaderingen zijn...

DigiCafee, het zijn opleidingen, voor de meesten niet verplicht. Na elke oefening vraag ik ze te melden of het gelukt is. Als er dan geen antwoord komt weet ik dat ze niet meer aanwezig zijn. Vind dat ze als volwassen mensen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. En als de kwaliteit verminderd wordt ga je daar ook klachten over krijgen.

Volg ik, onthou dat camerabeelden doorsturen bandbreedte opeet - logisch.
Maar wat je niet laat doorkomen haalt je netwerkje ook niet binnen. Als de bandbreedte op een site van een gebruiker onvoldoende wordt zal Teams altijd reageren door het beeld te bevriezen, de streaming van beeld stopt dus. Maar geluid zal blijven doorlopen.
Het moet al héél erg zijn voor je ook audio verliest.

Als je dus ziet dat je met 10 man online én met beeld aan het vergaderen bent en er zijn er daar 3 tussen waarbij het beeld eerst stottert, daarna helemaal stil staat dan hebben die personen onvoldoende bandbreedte tussen de Teams-server (Microsoft hosted) en hun eigen netwerkje.
Of dat ook invloed kan hebben bij de anderen kan ik niet inschatten maar als de vergadering jouw beeld mooi vlotjes ziet heb jij alleszins voldoende.

Andere omstandigheid kan zijn dat deelnemers je presentatie niet meer vlot zien 'verversen' en dat is erger. In die omstandigheden zou ik inderdaad vragen dat iedereen zijn camera afzet. Volgens mij gaat het dan beter omdat per slot van rekening alle trafiek door de flessenhals van de MS-server van Teams moet vloeien.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan