mega probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

riicka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2010
beste luitjes,

ik ben nu al 2 jaar bezig geweest met mijn internet om het goed te laten functioneren. eerst zal ik even mijn huidige situatie uitleggen van hoe het er uit ziet in mijn huis.

allereerst heb ik een modem van kpn, de experiabox
vervolgens heb ik een router van linksys, de wrt160n (de modem is met draad naar de router)

op die router zitten 2 pc's met draad en nog wat spul zonder draad, zoals laptop,telefoon en xbox360

nu had ik heel lang het probleem dat mijn xbox een stricte NAT had, op een gegeven moment had ik dat opgelost maar na enige tijd viel hij weer terug in het stricte. (om gek van te worden)

nu heb ik een kabel getrokken van me xbox naar me router, kom ik er achter dat de inkomende internet signaal van me modem in een ethernetpoort zat van de router, dus dan is de router volgens mij een gateway. en dat is niet de bedoeling.

dus ik had die kabel in de internet poort gedaan (waar die hoort) en nu krijg ik geen internet verbinding meer. heel erg frustrerend.

om dit bericht te schrijven heb ik de internet kabel van af me modem rechtstreeks in me pc gedouwd en heb ik wel verbinding, dus me modem is niet het probleem geval.

ik heb geprobeerd om me router opnieuw in te stellen (met linksys easylink advisor) maar ook dit had geen zin, want dan geeft hij aan dat hij het doet maar als ik dan een browser open dan doet hij het niet. dus me router is helemaal van slag en ik heb echt geen idee meer wat ik moet doen.

er is al is een pc expert langsgekomen maar die heeft dus me internet kabel van me modem in een ethernetpoort gedaan, dus toen werkte het wel maar niet zoals het zou moeten.

ik word het echt goed zat met dat internet, zeker als je ondertussen al 3 jaar aan het *****n bent om het goed te krijgen.

wie mij wilt helpen om het op te lossen ben ik echt eeuwig dankbaar!!!

mvg

rick

Zet alles uit, haal alle kabels los, haal overal de stroom vanaf, dus stekkers uit stopcontact

Start nu eerst de experiobox op, wacht tot alle lampjes branden

Start nu je router op en reset die naar fabrieksinstellingen

Sluit router en experiabox op elkaar aan op de juiste wijze met kabel

probeer het nu nog eens

@mrmusic: Of dit werkt is afhankelijk van welke ip-adressen de experiabox uitdeelt. De Linksys gebruikt op het LAN-netwerk standaard 192.168.1.x
Áls de Experiabox hetzelfde doet, dan heb je geen Internet (want zowel aan de LAN-kant als aan de WAN/Internetkant van de Linksys heb je dan het hetzelfde netwerk, er wordt dan niet gerouteerd).

@topic-starter: Het makkelijkste is dat je je router inderdaad 'degradeert' tot accesspoint/switch. Dat is (ong. zoals je het (ooit) hád, toen de Experiabox met een LAN-aansluiting van de Linksys was verbonden.
Waar je toen hoogstwaarschijnlijk de mist mee bent ingegaan is dat je op de Linksys bent gaan portforwarden, terwijl in die setup op de Linksys helemaal niet geportforward wordt (de WAN/Internet-verbinding wordt immers niet gebruikt). Het was in die setup voldoende om op de Experiabox te portforwarden.

Ok, nu terug naar een setup waar ik het over had (en nu dan uitgevoerd op de juiste manier), waarbij de Linksys puur als 'aansluitpunt' fungeert (=als accesspoint/switch wordt gebruikt, dus niet als router). Je hoeft dan alleen nog maar op de Experiabox portforwarding te doen, de Linksys heeft daar dan helemaal geen rol meer in.
Eigenlijk een kopie van wat hier staat, maar nog even geciteerd, aangepast aan jouw situatie:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Experiabox.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de Experiabox zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de Experiabox via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het Experiabox-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Lees de volgende instructie.
Het ip-netwerk van de Experiabox moet je even achterhalen via een pc die je bedraad of draadloos aansluit op de Experiabox en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Experiabox aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Je kunt je Linksys router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Experiabox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Experiabox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Experiabox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys bedraad met een LAN poort van de Experiabox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Experiabox ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Experiabox.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Succes,

Tijs.

beste tijs,

ik heb alles gedaan wat je zei en ik heb inderdaad weer internet overal op, maaar.....

ik heb stap 9 en 10 niet hoeven doen terwijl alles al internet kreeg, nu is alleen mijn vraag want ik moet nog die poorten openzetten voor mijn xbox want het is strict.. ik kom niet in mijn gegevens van me modem, wel in die van me router...

please help, i'm almost there :)

thanx

Laatst bewerkt:
Verbind je pc met de Linksys en doe dan stap 9.
Kijk daarna op je pc welk ip-adres en standaardgateway je pc nu heeft:
[De standaardgateway moet het ip-adres zijn dat de Experiabox heeft aan de LAN-kant]
Ga kijken of je bij de Experiabox kunt komen met: http://ip_adres_van_de_standaardgateway
[natuurlijk ip_adres_van_de_standaardgateway vervangen door het ip-adres dat je bij de standaardgateway aangetroffen hebt via ipconfig]

Heb je daarna nog steeds Internet, maar je kunt niet de Experiabox komen, dan moet je iets fout gedaan hebben:
a. Je hebt DHCP serving niet afgezet op de Linksys
b. Je hebt niet de Experiabox doorverbonden met een van de 4 LAN verbindingen van de Linksys, maar toch aangesloten op de WAN/Internet poort
c. Je hebt de Linksys een verkeerd ip-adres gegeven. Zoals in de instructie aangegeven mag het niet het ip-adres zijn dat de Experiabox op zijn LAN-kant heeft en moet vallen buiten de de DHCP-reeks waaruit de Experiabox verbonden pc's/laptops/etc. ip-adressen uitdeelt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
c. Je hebt de Linksys een verkeerd ip-adres gegeven. Zoals in de instructie aangegeven mag het niet het ip-adres zijn dat de Experiabox op zijn LAN-kant heeft en moet vallen buiten de de DHCP-reeks waaruit de Experiabox verbonden pc's/laptops/etc. ip-adressen uitdeelt.

Tijs.

ik heb hem al verschillende adressen gegeven maar bij geeneen krijg ik me modem te voorschijn, me dhcp van me router staat uit. hoe weet ik welke ip ik de router moet geven, ik heb 192.168.1.253, 192.168.1.2, 192.168.1.33 al gehad..

Welk ip-adres de Linksys heeft gekregen is niet (direct) relevant op het moment dat het verder goed werkt: Dat LAN ip-adres van de Linksys ga je vanaf dan alleen nog gebruiken als je wijzigingen moet doen in (de beveiliging van) het draadloze netwerk op de Linksys. Portforwarding etc. gaan niet meer op de Linksys plaatsvinden maar puur op de Experiabox.

Het belangrijkste van mijn vorige posting (en daar meld je niets over terug) is:
Kijk daarna op je pc welk ip-adres en standaardgateway je pc nu heeft:
[De standaardgateway moet het ip-adres zijn dat de Experiabox heeft aan de LAN-kant]
Ga kijken of je bij de Experiabox kunt komen met: http://ip_adres_van_de_standaardgateway
[natuurlijk ip_adres_van_de_standaardgateway vervangen door het ip-adres dat je bij de standaardgateway aangetroffen hebt via ipconfig]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oh ja, het is natuurlijk wel nodig dat alle pc's etc. staan op Automatisch een ip-adres verkrijgen, dus niet dat er een vast ip-adres is ingesteld. Anders gaat de Experiabox geen ip-adressen uitdelen aan die pc's...

Tijs.

mijn standaard gateway is 192.168.1.254

maar als ik die intyp dan krijg ik webpagina niet gevonden

Dit is vaag, maar je kunt een 'workaround' nemen:
Nu je achter de experiabox precies 1 netwerk hebt (=het 192.168.1.x netwerk) kun je je ook je pc (tijdelijk) verbinden met een LAN-poort van de Experiabox en dan dat uitvoeren: http://192.168.1.254
Als dat óók niet werkt, dan is er in de Experiabox iets mis. Ga je dan (bijv.) eens afvragen of:
a. Welke portforwarding je gedaan hebt in de Experiabox. Zit daar (ook) poort 80 TCP bij, dan zou dat de reden kunnen zijn dat de 'website' van de Experiabox niet meer te bereiken is.
b. De Experiabox is in een halve 'tilt'-stand. Ik zou dan eens kijken wat er gebeurt als je alle pc's etc. uitschakelt (behalve die nu dan aan de Experiabox hangt), je de Experiabox een minuut of zo uitzet en daarna weer aanzet. Daarna (zodra het apparaat helemaal is opgestart) weer eens kijken met http://192.168.1.254
Laat tijdens deze test die andere computers etc. even van het netwerk af (dus uitgeschakeld).

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
okay okay
dat geeft duidelijkheid, want het kan heel goed zijn dat die poort open staat ivm me xbox, dus ik ga zo eerst me experiabox resetten, en dan kijk ik er nog een x naar. ik houd je op de hoogte..

bedankt tot zover...

rick

Nog even in aanvulling op mijn vorige verhaal: Stel dat het rechtstreeks aan de Experiabox wel meteen werkt maar met de Linksys ertussen niet, dan moet je je eens ernstig gaan afvragen of je de instructie wel goed gevolgd hebt m.b.t. wat je allemaal moet uitschakelen op de Linksys:
a. DHCP serving
b. uPnP
c. Portforwarding
d. Rip-routing (indien aanwezig)
e. Firewall (indien aanwezig)

Succes,

Tijs.

ja dat had ik allemaal aangezet, maar in mijn bestanden van de router kan ik een automatisch genererend dhcp of vast ip instellen maar ff iet lager stond dhcp uitschakelen, dus hij staat nu uitgeschakeld maar daarboven staat nog automatisch dhcp,

ook heb ik nu mijn internetkabel van me modem rechtstreeks in mijn pc maar alsnog kan ik er niet inkomen dus dat is ook vreemd

ja dat had ik allemaal aangezet, maar in mijn bestanden van de router kan ik een automatisch genererend dhcp of vast ip instellen maar ff iet lager stond dhcp uitschakelen, dus hij staat nu uitgeschakeld maar daarboven staat nog automatisch dhcp,

ook heb ik nu mijn internetkabel van me modem rechtstreeks in mijn pc maar alsnog kan ik er niet inkomen dus dat is ook vreemd

Waar je waarschijnlijk op doelt is dat op de Linksys m.b.t. de WAN/Internet kant er staat: Automatisch laten toekennen via DHCP (o.i.d.)
Dat mag gerust zo blijven staan, want de WAN/Internet kabelaansluiting wordt/is nergens aan aangesloten.
Daaronder staat dan waarschijnlijk het verhaal over DHCP serving: (Zal wel iets zijn van DHCP server: Enable en Disable). Natuurlijk moet dat op Disable staan.

Het feit dat je de Experiabox niet eens meer kunt bereiken als je je pc er rechtstreeks op aansluit zal een vraag voor de KPN helpdesk moeten worden. Ik kan van hieruit niet beoordelen waarom dat apparaat van slag is nu (je had 'm al uitgezet, gereset etc., maar dat hielp niet meld je nu)

Tijs.

tijs,

ik ben er nu wel in, alleen vind ik het volgende:

- alle aparatuur staat op ethernet poort 3
- me xbox heeft op de router een ip eindigend op 71 en op me modem eindigend op 79

dus is dat erg of maakt dat niet uit?

Op de Linksys router is geen DHCP server-functionaliteit actief, dus die deelt niets meer uit. Ik verwacht dus geen problemen daarmee.

Dat alles op ethernetpoort 3 staat is niet zo raar, want daar is (blijkbaar) je router op aangesloten. Alle pc's etc. verbinden via de router, dus dat klopt dan. Natuurlijk staat (dankzij de mooie nieuwe setup waarbij je maar 1 thuisnetwerk meer hebt) het je vrij om ook de andere LAN-poorten van de Experiabox te gebruiken voor pc's etc.: Of de pc's etc. verbonden zijn met de Experiabox via de omgebouwde Linksys of rechtstreeks op de Experiabox maakt nu niet meer uit! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan