Melding AVG system change.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ed58

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
452
Goedemorgen allemaal, ik hoop dat iemand nogmaals zo vriendelijk wil zijn om wat advies the geven.

Vanmorgen liet ik mijn AVG een complete test uitvoeren op mijn PC, en ik kreeg de volgende 2 meldingen:

shell32,dll change C:\WINDOWS\system32\shell32,dll

hosts change C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts

Nu is mijn vorige PC compleet gecrashed door een hack en is nu in reparatie. Echter nadat ik mijn oude had geinstalleerd krijg ik deze meldingen te zien. Moet ik mij zorgen gaan maken of is er niets aan de hand? Alles werkt naar behoren en na de scans van AVG en Spybot search and Destroy kreeg ik de melding dat er geen bedreigingen zijn gevonden. Misschien begin ik paranoide te worden, maar nadat mijn nieuwe PC het heeft begeven ben ik toch heel voorzichtig geworden. Kan iemand mij vertellen wat de betekenis van deze twee meldingen zijn? Alvast heel erg bedankt.:eek:
 
Waarschijnlijk heeft AVG een keer een virus aangetroffen en dit onschadelijk gemaakt, ik kan de melding helaas niet goed duiden omdat ik nooit gebruik gemaakt heb van AVG maar het staat bekend als een redelijk betrouwbaar programma dus als de melding is dat er geen virussen zijn dan mag je daarop vertrouwen lijkt mij.

Zelf heb ik het niet zo op gratis virusscanners, zelf gebruik ik NOD32 en kan niet anders zeggen dat die prima werkt en geen vage bericht geving geeft.
Voor de kosten hoef je het niet te laten want een pc crash kost vaak meer.:p;)
 
M.b.t. je meldingen:
1. Heb je nog Windows updates uitgevoerd? Indien ja, dan kan het zijn dat shell32.dll door die updates is aangepast/vernieuwd.
2. Kijk na of je hosts bestand is gewijzigd. Start -> Uitvoeren -> notepad.exe %windir%\system32\drivers\etc\hosts
Normaal staat daar het volgende in:
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

Bij mij zijn er bijv. een paar extra toevoegingen gedaan, zodat ik niet naar spyware/adware sites ga. Die zien er dan zo uit:

# Start of entries inserted by Spybot - Search & Destroy
127.0.0.1 babe.the-killer.bz
127.0.0.1 www.babe.the-killer.bz
127.0.0.1 babe.k-lined.com
etc.

Kijk vooral na of de update-sites van je anti-spyware/anti-adware etc. sites niet zijn omgeleid naar 127.0.0.1 of een ip-adres van een spyware/adware site.

Zou er bijv. zo uit kunnen zien (voor Symantec produkten; omgeleid naar een spyware/adware site):
80.120.13.33 liveupdate.symantec.com

of omgeleid naar 127.0.0.1, zodat er geen updates mogelijk zijn:
127.0.0.1 liveupdate.symantec.com

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft je host file. Zo zijn er op internet host bestanden te vinden met een hele waslijst aan onbetrouwbare site's. 't is altijd een goede zaak om je host file aan te passen zodat je niet per ongeluk op zo'n site terecht komt m.a.g. dat je een virus of spyware op je pc terecht komt.
Daarbij is een host file ook nog uitermate geschikt voor ouders met kids. Wil je niet dat zoon of dochterlief op een bepaalde site komt, voeg je 'm gewoon toe aan de lijst.
v.b.
127.0.0.1 www.helpmij.nl
Zou je deze toevoegen, kom je dus niet meer op de helpmij site.
 
Dank jullie wel voor deze zeer nuttige informatie. Ik heb het nagekeken, en het is inderdaad mijn spybot search and destroy die een hele lijs heeft toegevoegd.

dnties: Bij de spybot toevoegingen staat alleen nog onder de naam: this list is copywright 2000 - 2007 Safer Networking Limited.
Maar ik neem aan dat dit zo hoort.

SJJ: Je hebt helemaal gelijk. Een crash is vaak duurder dan een goede virus scanner. Mijn nieuwe PC is gecrashed terwijl ik AVAST Home Edition gebruikte. Alleen het besturings systeem was/is Windows Vista. Misschien is dat het euvel, dat gewoon mijn Vista heeft gezegd, doe het zelf maar.:D Nu op mijn oude PC heb ik Windows XP Proffesional, en heb geen problemen. Als ik hem terug krijg mijn nieuwe PC, misschien verstandig om Vista te vervangen voor XP? Voorzover dat mogelijk is dan. En AVG is een zeer goede scanner. Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

shadowbikes: Dank je wel voor deze info. Ik ben in ieder geval een heel stuk wijzer nu. Wat zou ik zonder Help mij moeten beginnen. Thanks everybody!!!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan