• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Melding bij bepaalde datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChiaraFavaron

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2011
Berichten
114
Hallo allemaal,

Ik heb de smaak te pakken, geloof ik en val jullie maar lastig. :eek:

Stel, dat ik in kolom A een heleboel datums heb staan. Met voorwaardelijke opmaak kleuren ze als we 30 dagen vóór die datum zijn. Maar, de lijst is dusdanig lang dat de opmaak niet altijd opvalt en moet je dus de hele lijst door scrollen.

Is het ook mogelijk om een melding te laten verschijnen als die datum wordt bereikt? Bijvoorbeeld een venstertje dat verschijnt. Heb iets gelezen over een messagebox, maar daar heb je weer kennis van code voor nodig.

Groetjes, Chiara
 
Inderdaad, met VBA kan je een messagebox op het beeldscherm toveren.

Een voorbeeld van zo'n, uitgeklede en versimpelde, code is:

Code:
if A1 > (now()-30) then
   msgbox ("nog dertig dagen te gaan")
endif

Als je daar mee aan de gang wil laat het dan even weten
Ron

Zit nu wat verder te kijken op het forum en zie dat je een actueel topic hebt hierover. Ik zou je vraag daarbij zetten om de samenhang te bewaren. Ik zal de mod vragen deze op slot te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • ListBox_Chiara.rar
    19 KB · Weergaven: 110
Hoi Warm Bakkertje,

Hmm... ik geloof ook niet dat dit is wat ik zoek. Er staat nu een knop op het werkblad die je moet indrukken om iets gedaan te krijgen. Bovendien als je elders in het blad bezig bent, is die ook niet zichtbaar.

Bestaat er zoiets als je het werkblad opent, dat je dan vanzelf een melding krijgt dat je 30 dagen vóór een datum zit? In mijn voorbeeldje kolom F.

Misschien wil ik ook wel teveel hoor, maar het is maar een vraagje :eek:

Groetjes, Chiara
 
Chiara, dit was dan ook maar een voorbeeldje, een aanzetje ;)
Plaats onderstaande in ThisWorkbook, sla op, en sluit af. Telkens je het bestand nu opent zal je de listbox automatisch te zien krijgen.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
  Userform1.Show
End Sub
 
Oké, dat is al prima :thumb:

Is het ook mogelijk om binnen die listbox te sorteren op datum en naam? En kan die listbox ook een andere naam krijgen dan UserForm1? Bijvoorbeeld de naam van de kolom die ik wil gebruiken.

De knop op het werkblad moet die blijven staan?

Hoe maak je zo'n listbox, want is misschien leuk om een melding te laten verschijnen als iemand jarig is :d

Ik wil veel he :eek:

Chiara
 
Hoe ik de naam van de ListBox moet aanpassen, weet ik inmiddels. :thumb:

Haha, schouderklopje voor mezelf :thumb:

Chiara
 
Ga in je VB-Editor naar Formulieren en dubbelklik op Userform1. Je ziet nu het Userform in Design-mode. Druk nu op F4 en je krijgt het eigenschappenvenster v/d userform. Vul bij Caption een geschikte naam in.
De knop kan je zonder problemen verwijderen en dan ook de macro in de bladmodule v/h werkblad met de knop.
Sorteren wordt iets uitgebreider. Is niet meer voor nu, ga nog wat slapen want moet vannacht werken.
 
Hmm, de knop verwijderen heb ik nog niet gevonden.

Alvast bedankt voor je moeite, slaap lekker en werk ze vannacht (als ik lig te slapen :p)

Groetjes, Chiara
 
Test deze eens op sorteren
 

Bijlagen

  • ListBox_Chiara.xls
    44 KB · Weergaven: 133
Hoi Warme Bakkertje,

Lekker gewerkt :p Ik heb wel lekker geslapen :p

Zo te zien werkt het sorteren perfect. Waarschijnlijk heb je de codes voor het vanzelf openen eruit gehaald.

Wat me bij je vorige bestandje opviel, bij het vanzelf openen, dat dat ook gebeurde als er geen datums binnen het bereik van 30 dagen viel. Is dat ook aan te passen dat het venstertje alleen verschijnt als het binnen het gestelde bereik valt? :rolleyes:

Ik denk dat je nu lekker in dromenland ligt. :thumb:

Groetjes, Chiara
 
Chiara, ik weet niet welke wijzigingen jij allemaal aanbrengt in jouw bestand, ik geef je enkel suggesties ivm jouw vragen. Deze suggesties moet jij dan zelf in je origineel bestand verwerken. Wil je dat de aanpassingen rechtstreeks gebeuren in je masterfile zal je bij elke opmerking/nieuwe toevoeging steeds je geupdate bestandje moeten posten zodat we steeds verder kunnen bouwen in het origineel. Voor wat betreft je vraag, daar kom ik later nog op terug. :thumb:
 
Hoi,

Bijgevoegd het laatste bestandje. Hierin zit het sorteren verwerkt. Dat werkt prima. :thumb:

Als alle datums echter buiten het bereik vallen, komt er een foutmelding. Verder is het de bedoeling dat het venstertje alleen verschijnt als een datum binnen het bereik valt. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.

Dank je Warme Bakkertje :thumb:

Chiara
 

Bijlagen

  • ListBox_Chiara_.xls
    51 KB · Weergaven: 61
Probeer het eens met deze
 

Bijlagen

  • ListBox_Chiara.xls
    50 KB · Weergaven: 74
Hoi,

Dit werkt zoals bedoeld. Ik vraag me nu alleen af wat het betekent dat er in een andere cel wordt opgeteld en dat er dan ook twee cellen rood kleuren :shocked:

Liefs Chiara
 
Dat kleuren is nog van tests van mij, dus de VO in bereik K2:L9 moet je nog verwijderen.
Adhv de formule wordt gekeken of het form al dan niet moet getoond worden en om de foutmelding bij geen datums te vermijden. Deze formule mag je ergens uit het zicht op je werkblad plaatsen, maar dan moet je de verwijzing nog wel aanpassen in beide macro's.
Bijlage zonder extra rode velden en zonder formule.
!! extra vraagje : de datums die al gepasseerd zijn, moeten die ook nog getoond worden, anders ga je op bv 30 december alle datums van het voorbije jaar zien ?
 

Bijlagen

  • ListBox_Chiara.xls
    50 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
@Warm Bakkertje,
ik heb even een licht andere versie gemaakt met een Collection. Met collections kan je bepaalde meldingen geen 2 keer ingeven (hier geen probleem), maar kan de sortering nu ook op datum en naam gebeuren (hier eigenlijk ook overbodig). In bepaalde situaties vind ik het gebruik van Collections soms wel heel handig.
De redenering is nu om eerst langs te lopen langs de macro "meldingen" en die stuurt je dan wel door naar je userform als er iets relevants te melden valt.
Dus het is die andere (kortere) weg naar Rome.
 

Bijlagen

  • Kopie van ListBox_Chiara via collection.xls
    50 KB · Weergaven: 61
Dat kleuren is nog van tests van mij, dus de VO in bereik K2:L9 moet je nog verwijderen.
Adhv de formule wordt gekeken of het form al dan niet moet getoond worden en om de foutmelding bij geen datums te vermijden. Deze formule mag je ergens uit het zicht op je werkblad plaatsen, maar dan moet je de verwijzing nog wel aanpassen in beide macro's.
Bijlage zonder extra rode velden en zonder formule.
!! extra vraagje : de datums die al gepasseerd zijn, moeten die ook nog getoond worden, anders ga je op bv 30 december alle datums van het voorbije jaar zien ?

Hoi, de datums die al gepasseerd zijn, hoeven niet meer te worden getoond.

Ik zag dat je er wel nog voorwaardelijke opmaak in had staan voor de cellen in kolom F die zijn gevuld. Mijn schoolbestand bevat bijna 1000 leerlingen. Er gaan leerlingen weg en er komen leerlingen bij. Geldt alles dan ook voor kolom F?

@cow18, van je verhaaltje begrijp ik heel weinig, maar ik denk dat dat iets is tussen Warme Bakkertje en jou :eek::d

Chiara
 
Nu alleen de toekomstige datums.
Wat betreft je vraag betreffende VO zal je toch eens een bestandje moeten plaatsen met alle macro's die je nu gebruikt, want dit is toch al behandeld in een vorig topic.

@Bart
Ik beschouw mij zeker niet als VBA-expert, maar eerder iemand die zijn plan weet te trekken en met vallen en opstaan zijn doel bereikt. Het resultaat oogt dan soms niet zo fraai, maar het doet het wel. Daarom is elk ander inzicht meer dan welkom, zo leer ik ook weer wat bij :thumb:
 

Bijlagen

  • ListBox_Chiara.xls
    57 KB · Weergaven: 136
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan