Melding bij dubbele waarden Access

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wlk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wlk

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2015
Beste,

T.b.v. database acces zou ik graag een melding willen zien zodra er een waarde al bekend is bij een specifiek veld.
B.v. een naam komt al voor. Ik wil verder geen verwijdering o.i.d. alleen een pop-up scherm met de melding dat betreffende waarde al voorkomt in record(s)....

Op dit forum ben ik al gestuit op: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/426731-Voorkomen-van-dubbele-waarde-Access?highlight=melding+dubbele+waarde maar hier kom ik niet helemaal uit. Zelf maak ik gebruik van Office 2016.

ps. ben geen programmeur maar bezit wel iets basiskennis, dus graag stap voor stap uitleg hoe ik dit kan realiseren...

Bij voorbaat dank!

Ik wil verder geen verwijdering o.i.d. alleen een pop-up scherm met de melding dat betreffende waarde al voorkomt in record(s)....
Ik snap je werkwijze niet; ofwel een dubbele waarde is niet wenselijk (of niet toegestaan) en dan wil je een actie om dat te voorkomen, ofwel het mag best (Waarom zou je maar één klant mogen hebben die 'Jansen' heet?) en dan lijkt me de controle zinloos, en vermoei je de gebruikers alleen maar met het moeten wegklikken van nutteloze informatie.

Het gaat mij erom dat men kan zien dat een waarde eerder voorkomt en dat men ook kan zien waar. Vanuit de gebruikers bestaat deze behoefte

Dan nog zie ik de noodzaak niet; ik denk dan gelijk dat de db niet optimaal gebouwd is. Zo zou je, als het gaat om nieuwe klanten, kunnen beginnen met een keuzelijst waarin een klantnaam moet worden opgezocht. Wordt deze niet gevonden, dan start de gebeurtenis <Bij niet in lijst> het formulier <Klant invoeren>. Dezelfde techniek gebruik je op het formulier <Bestellingen> waar je een bestelling invoert voor een klant. Op het moment dat je moet gaan controleren of een ingevoerde waarde bestaat ben je in mijn ogen dus veel te laat. Bovendien: wat controleer je dan? Een naam? Een adres? Naam+adres?

Ik weet dat het kan en wil graag weten hoe ik dit kan realiseren zonder over de nut en/of noodzaak te hoeven discussiëren. DB zit verder goed in elkaar, ik heb het nodig.

Ik gebruik iets gelijkaardigs bij een importfunctie van atleten naar een bestaande atletentabel; als er dubbel waarden voorkomen komt er een pop-up formulier te voorschijn die die dubbele waarden toont in een subformulier. via dubbelklikken op de respectievelijke waarden uit die sub kom je dan terecht op een andere formulier waar je dan een aanpassing kunt doen. Je kan ook kiezen in die pop-up form om de dubbels te negeren en de import toch door te laten gaan.

Dag johanrvt,

Klinkt goed, kun je mij van beide instructies door kunnen sturen en/of kale DB. Ben zeer benieuwd hoe je dit hebt gerealiseerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan