• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Melding bij openen document.

Status
Niet open voor verdere reacties.

4rest

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2004
Hallo allen,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om bij het openen of tijdens het bewerken van een document er een melding kan komen die ik zelf heb gegenereerd en waar ik dus zelf de tekst van kan bepalen???
Moet dit met Macro's?? Het liefst namelijk niet, omdat ik daar nog niet heel veel pap van heb gegeten!!

Bijvoorbaat dank,

Jeffrey.

Je zou aan je Personal.xls een stukje code kunnen toevoegen dat uitgevoerd wordt telkens als een werkboek wordt geopend. In deze code plaats je dan een bericht afhankelijk van het geopende document.

Om dit voor elkaar te krijgen moet je eerst een class module toevoegen aan personal.xls (Alt + F11, Personal.xls selecteren en Insert -> Class Module), met de volgende code:
Public WithEvents xl As Excel.Application

Private Sub xl_WorkbookOpen(ByVal Wb As Workbook)
If Wb.Name = "blahblah.xls" Then
MsgBox "Bericht behorende bij blahblah.xls"
End If
End Sub
Deze code zorgt ervoor dat er een xl object is dat events afvuurt, waar je met je code naar "luistert". Op dit moment is het xl object nog Nothing. Om ervoor te zorgen dat het gevuld is plaats je nog een stukje code bij het werkboek van Personal.xls (ThisWorkbook), in het gedeelte dat uitgevoerd zodra dit werkboek wordt geopend:
Dim myClass As Class1

Private Sub Workbook_Open()
Set myClass = New Class1
Set myClass.xl = Application
End Sub

Alleen het bericht en de naam van het werkboek hoef je in principe aan te passen. Zorg er trouwens wel voor dat je personal.xls opslaat, vanuit de vba editor.
Dit is redelijk geavanceerd, maar zover ik weet de enige methode om een melding te geven zodra een specifiek document wordt geopend.

Voor meldingen tijdens het bewerken zijn er andere events waarvoor je ook "luister" code kunt maken.

Heel erg bedankt!!!
Ik ben erg geholpen. Het werkt namelijk allemaal.

Bedankt en misschien tot de volgende keer.

Jeffrey.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan