• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

melding cel:duplicaat ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mareku

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 feb 2009
Beste groep,

Momenteel hou ik in excel een presentielijst bij van mijn studenten. Nu wil ik graag bekijken waar recidivisten zitten, dus mensen die het vak vorig jaar ook al hebben gevolgd. Helaas blijkt mijn kennis van excel wat tekort te schieten.

Wellicht kunt u mij vertellen hoe ik in excel een functie kan aanmaken die een cel bijvoorbeeld kleurt (of een andere markering geeft) in tabblad A als het administratienummer dat in deze cel is vermeldt ook al in een andere cel in tabblad B voorkomt?

Ik zou uw hulp buitengewoon op prijs stellen.

Mvg,
Mareku

Stap voor stap

1. Selecteer het bereik op de B-werkblad dat je wilt vergelijken.
2. Ga naar Invoegen - Naam - Definiëren.
3. Geef een naam (bijv. mareku)
4. Klik op OK.

Je hebt nu een naam voor een bereik gedefinieerd.
Dat is nodig omdat voorwaardelijke opmaak (met de kleuren) niet kan met een rechtstreekse verwijzing (bijv. Blad2!A1:A100) naar een ander werkblad.

5. Selecteer het bereik in Werkblad A dat je wilt vergelijken.
6. Ga naar Opmaak - Voorwaardelijke opmaak.
7. Selecteer voor voorwaarde: Formule is...
8. Zet deze formule er neer: =VERT.ZOEKEN(A1;mareku;1;0)

Opmerkingen:
A1 - staat voor de 1e cel van werkblad A dat je geselecteerd hebt.
mareku - naam die je aan het bereik in werkblad B hebt gegeven.

9. Klik bij de voorwaardelijke opmaak op Opmaak

Hier kan je aangeven hoe de cel er uitmoet zien als de waarde die erin staat gevonden wordt.

10. Klik voor tabblad Patronen.
11. Kies een kleur (bijv. Rood)
12. Klik op Ok.

Alle cellen in werkblad A die ook in werkblad B staan, zijn nu rood weergegeven.

Voor de volledigheid een simpel voorbeeld bestand bijgedaan waarin bovenstaande handelingen al zijn uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan