• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Melding #DEEL/0! verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

paul1983

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2008
Berichten
25
Hallo, dit is misschien een makkelijke vraag.

In mijn totaalblad staan meerdere verwijzingingen naar formules in andere cellen. Wanneer deze cellen niet ingevuld zijn verschijnt er op het totaal blad de melding #DEEL/0! Hoe kan ik deze melding verbergen?

Gr Paul
 
Paul1983, Dat kan bijvoorbeeld met de 'ISERROR' (IsFout) functie samen met een IF (als) statement. Syntax van deze formule:
Code:
[COLOR="Blue"]=IF(ISERROR([je formule]);"";[je formule])[/COLOR]

Groet, Leol
 
Paul1983, Dat kan bijvoorbeeld met de 'ISERROR' (IsFout) functie samen met een IF (als) statement. Syntax van deze formule:
Code:
[COLOR="Blue"]=IF(ISERROR([je formule]);"";[je formule])[/COLOR]

Groet, Leol


Hoi Leo,

rond het gebruik van zulke formule bestaan verschillende meningen. Feit is dat bij zo'n constructie de formule 2 maal moet worden berekend, wat de performance naar beneden haalt. Een ander punt is dat onderdrukken van foutwaarden (zeker deel/0) eigenlijk gebreken in de data niet toont. Beter is de oorzaak van het probleem aan te pakken.
Als alternatief wordt vaak volgende suggestie gedaan: maak een hulpkolom. Zet in die kolom de formule en test in de andere kolom of die hulpkolom een fout geeft en geef dan het gewenste resultaat. Gevolg: performance is beter, en fouten kan je nog zien. De hulpkolom verborgen kan ook, maar dan is je fout nog steeds niet zichtbaar.
 
Finch, Ik ben 't met je eens vwbt de functie Iserror. Maar soms kan het 'cosmetisch' aspect ook meespelen en bij weinig of kleine formules is het marginale verlies aan snelheid dan te verwaarlozen.
In plaats van een hulpkolom werk ik dan toch liever met een If-statement en test de betreffende (in dit voorbeeld) 'deelcel' op de aanwezigheid van een nul. Dat is zondermeer een mooiere en snellere manier dan met de error-functies.

Groet, Leo
 
Finch, Ik ben 't met je eens vwbt de functie Iserror. Maar soms kan het 'cosmetisch' aspect ook meespelen en bij weinig of kleine formules is het marginale verlies aan snelheid dan te verwaarlozen.
In plaats van een hulpkolom werk ik dan toch liever met een If-statement en test de betreffende (in dit voorbeeld) 'deelcel' op de aanwezigheid van een nul. Dat is zondermeer een mooiere en snellere manier dan met de error-functies.

Groet, Leo

Dat woordje snellere in je laatste zin vind ik niet helemaal correct :) Maar ik volg je wel in je redenering. Ik speelde ook weer even advocaat van de duivel in mijn eerdere post. Maar het staat buiten kijf dat er aan beide manieren voor- en nadelen kleven. Maar het is aan de TS om de keuze te maken welke manier hij verkiest.
 
Bedankt voor alle tips, in dit geval weegt het 'cosmetische' aspect iets zwaarder en kies ik voor de IF formule.....

Ontzettend bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan