melding fout bij het laden van besturingsysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

eger

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
71
De computer blijft bij het opstartscherm hangen bij 'verifying pool data' en geeft daarna de melding 'fout bij het laden van het besturingssysteem'. Wat is er aan de hand op deze xp home comp? Van de ene op de andere dag kwam deze melding. Wie helpt?
 
Welkom op Helpmij.:)

Heb je onlangs nog iets gewijzigd veranderd aan de pc?
(hardware/software)
 
Geplaatst door crash
Welkom op Helpmij.:)

Heb je onlangs nog iets gewijzigd veranderd aan de pc?
(hardware/software)

Een paar weken geleden adsl-kabel er op gezet, dat werkte tot op heden goed; het is overigens een Pentium 11-233Mhz comp met xp over windows 98 heen gezet. Verder eigenlijk geen veranderingen, voor zover ik weet!
 
Geplaatst door Admin_Frisian
Kijk hier eens.
Het kan meerdere oorzaken hebben.

Ik heb hier gekeken en het een en ander uitgesloten; ik krijg nu steeds bij opstarten de melding na VDP: 'besturingssysteem ontbreekt'. XP of 98 er op zetten lukt ook niet. Is de hd nu stuk of kan ik nog iets anders doen?
 
Bad Hard disk drive or other bad hardware.
Zou kunnen.
Kun je de harddisk helemaal niet meer benaderen?
Probeer anders eens een integriteits programma van je harddisk fabrikant om te kijken hoe het gesteld is met je harde schijf.
 
Geplaatst door Admin_Frisian

Zou kunnen.
Kun je de harddisk helemaal niet meer benaderen?
Probeer anders eens een integriteits programma van je harddisk fabrikant om te kijken hoe het gesteld is met je harde schijf.

ik heb overigens via de bootdikette geprobeerd te kijken wat er op de c-schijf staat maar dan komt de melding 'kan het medium niet lezen
Afbreken, overslaan of opnieuw?'
IBM is de hd fabrikant hoe kom ik aan zo'n integriteitsprog?
 
Kun je het type ook geven, kan best zijn dat je daarvoor bij Hitachi moet zijn.
Met het type komen we wel verder.

Wat voor boot diskette heb je gebruikt?
Één die ook NTFS kan lezen?
 
Geplaatst door Admin_Frisian
Kun je het type ook geven, kan best zijn dat je daarvoor bij Hitachi moet zijn.
Met het type komen we wel verder.

Wat voor boot diskette heb je gebruikt?
Één die ook NTFS kan lezen?

en bij IBM staat nog 'oem'
achter model staat op de hd: DCAA-32880 E 182115 HG

de boot disk is een win98 opstartdisk,
NTFS geschikt? hoe zie ik dat?
 
Geplaatst door eger


ik heb overigens via de bootdikette geprobeerd te kijken wat er op de c-schijf staat maar dan komt de melding 'kan het medium niet lezen
Afbreken, overslaan of opnieuw?'
Als je met een win98 opstart flop (FAT 32) een NTFS (winXP) partitie probeert te lezen zul je waarschijnlijk bovenstaande foutmelding te zien krijgen.

Probeer eens van deze download site het programma Ontrack Data Advisor te installeren.
Of anders Drive Fitness Test (v4.04)
Ik ben er niet uit welke van de twee je het beste kunt hebben.
Beide lijken mij wel goed.
Met deze programma's zou je de integriteit kunnen bepalen van je harde schijf.

Ben benieuwd wat de uitslag zal zijn. :)

Kun je trouwens ook niet meer Windows herstellen met de recovery console?
 
Geplaatst door Admin_Frisian

Als je met een win98 opstart flop (FAT 32) een NTFS (winXP) partitie probeert te lezen zul je waarschijnlijk bovenstaande foutmelding te zien krijgen.

Probeer eens van deze download site het programma Ontrack Data Advisor te installeren.
Of anders Drive Fitness Test (v4.04)
Ik ben er niet uit welke van de twee je het beste kunt hebben.
Beide lijken mij wel goed.
Met deze programma's zou je de integriteit kunnen bepalen van je harde schijf.

Ben benieuwd wat de uitslag zal zijn. :)

Kun je trouwens ook niet meer Windows herstellen met de recovery console?

recovery console? is dat syseemherstel van xp? of bedoel je wat anders en hoe start ik dat dan op?
 
De recovery console is wat anders, dan de systeem herstel die je in Windows zelf hebt.
Je moet opstarten met de Windows Xp cd-rom, voordat de setup begint kies je voor "R"(repareren). Nu kun je met "Dos commando's" proberen het een en ander te herstellen.
Hier een overzichtje met de commando's en uitleg daarbij:
Opdrachtacties
In het volgende overzicht worden de opdrachten beschreven die beschikbaar zijn in de herstelconsole. • Attrib: kenmerken wijzigen voor een bestand of submap.
• Batch: opdrachten uitvoeren die zijn opgegeven in het tekstbestand Invoerbestand. In Uitvoerbestand wordt de uitvoer van de opdrachten opgeslagen. Als u de parameter Uitvoerbestand niet opgeeft, wordt de uitvoer op het scherm weergegeven.
• Bootcfg: het bestand Boot.ini wijzigen voor opstartconfiguratie en herstel.
• CD (Chdir): werkt alleen binnen de systeemmappen van de huidige installatie van Windows, verwisselbare media, de hoofdmap van een vaste-schijfpartitie en de lokale installatiebronnen.
• Chkdsk: met de schakeloptie /p wordt Chkdsk ook uitgevoerd als het station niet de markering Dirty heeft. Met de schakeloptie /r worden beschadigde sectoren opgespoord en wordt leesbare informatie hersteld. Bij deze schakeloptie wordt het gebruik van /p geïmpliceerd. Voor Chkdsk is het bestand Autochk vereist. Chkdsk zoekt automatisch naar dit bestand in de opstartmap. Als het bestand niet kan worden gevonden in de opstartmap, zoekt Chkdsk naar de cd-rom met de Windows-installatiebestanden. Als deze cd-rom niet wordt gevonden, vraagt Chkdsk de gebruiker naar de locatie van Autochk.exe.
• Cls: het scherm leegmaken.
• Copy: één bestand kopiëren naar een doellocatie. Standaard kan het doel geen verwisselbaar medium zijn en kunnen geen jokertekens worden gebruikt. Wanneer gecomprimeerde bestanden worden gekopieerd van de cd-rom met de Windows-installatiebestanden, worden de bestanden automatisch gedecomprimeerd.
• Del (Delete): een bestand verwijderen. Deze opdracht werkt binnen de systeemmappen van de huidige installatie van Windows, verwisselbare media, de hoofdmap van een vaste-schijfpartitie en de lokale installatiebronnen. Standaard kunnen geen jokertekens worden gebruikt.
• Dir: een lijst weergeven met alle bestanden, inclusief verborgen bestanden en systeembestanden.
• Disable: een Windows-systeemservice of -stuurprogramma uitschakelen. De variabele service_of_stuurprogramma is de naam van de uit te schakelen service of het uit te schakelen stuurprogramma. Wanneer u deze opdracht gebruikt om een service uit te schakelen, wordt het oorspronkelijke opstarttype van de service weergegeven voordat het type wordt ingesteld op SERVICE_DISABLED. Maak een notitie van het oorspronkelijke opstarttype zodat u later de opdracht enable kunt gebruiken om de service opnieuw te starten.
• Diskpart: partities van vaste-schijfvolumes beheren. Met de optie /add wordt een nieuwe partitie gemaakt. Met de optie /delete wordt een bestaande partitie verwijderd. De variabele apparaat is de apparaatnaam voor een nieuwe partitie (bijvoorbeeld \apparaat\vaste-schijf0). De variabele station is de stationsletter voor een partitie die u verwijdert (bijv. D:). Partitie is de naam van een partitie die u verwijdert (bijvoorbeeld \apparaat\vaste-schijf0\partitie1). De partitienaam kan worden gebruikt in plaats van de variabele voor de stationsnaam. De variabele grootte is de grootte van een nieuwe partitie in megabytes.
• Enable: een Windows-systeemservice of -stuurprogramma inschakelen. De variabele service_of_stuurprogramma is de naam van de in te schakelen service of het in te schakelen stuurprogramma en start_type is het starttype voor een ingeschakelde service. Het opstarttype kan een van de volgende waarden hebben:
SERVICE_BOOT_START
SERVICE_SYSTEM_START
SERVICE_AUTO_START
SERVICE_DEMAND_START
• Exit: de herstelconsole sluiten en de computer opnieuw opstarten.
• Expand: een gecomprimeerd bestand uitpakken. De variabele bron is het uit te pakken bestand. Standaard kunnen geen jokertekens worden gebruikt. De variabele doel is de map voor het nieuwe bestand. Standaard kan het doel geen verwisselbaar medium zijn en kan het niet het kenmerk Alleen-lezen hebben. Gebruik de opdracht attrib om het kenmerk Alleen-lezen van de doelmap te verwijderen. De schakeloptie /f:bestand(en) is vereist als de bron meer dan één bestand bevat. Hierbij mogen jokertekens worden gebruikt. Met de schakeloptie /y wordt de bevestiging voor het overschrijven van bestaande bestanden voorkomen. Met de schakeloptie /d worden de bestanden niet uitgepakt en wordt een lijst weergegeven met de bestanden die zich in de bron bevinden.
• Fixboot: een nieuwe opstartsector op de systeempartitie schrijven.
• Fixmbr: de hoofdopstartrecord van de opstartpartitie herstellen. De variabele apparaat is een optionele naam waarmee het apparaat wordt aangegeven waarvoor een nieuwe hoofdopstartrecord nodig is. U kunt deze variabele weglaten wanneer het opstartapparaat het doel is.
• Format: een schijf formatteren. Met de schakeloptie /q wordt een snelle formattering uitgevoerd. Met de schakeloptie /fs wordt het bestandssysteem opgegeven.
• Help: een lijst weergeven met alle opdrachten die kunnen worden gebruikt in de herstelconsole (wanneer de variabele opdracht niet wordt gebruikt om een bepaalde opdracht op te geven).
• Listsvc: alle beschikbare services en stuurprogramma's op de computer weergeven.
• Logon: gevonden Windows-installaties weergeven waarbij het wachtwoord voor de lokale beheerder wordt gevraagd voor deze installaties. U kunt deze opdracht gebruiken om naar een andere installatie of submap te gaan.
• Map: de actieve toewijzingen van stationsletters aan apparaten weergeven. Voeg de schakeloptie arc toe om aan te geven dat MAP de ARC-paden (Advanced RISC Computing) moet gebruiken in plaats van de Windows-apparaatpaden. In Boot.ini wordt gebruikgemaakt van ARC-paden.
• MD (Mkdir): werkt alleen binnen de systeemmappen van de huidige installatie van Windows, verwisselbare media, de hoofdmap van een vaste-schijfpartitie en de lokale installatiebronnen.
• More/Type: het opgegeven tekstbestand weergeven op het scherm.
• Net Use: een verbinding tot stand brengen met een netwerksharepunt voor de Windows XP-herstelconsole. Dit is de syntaxis voor deze opdracht:NET USE [apparaatnaam | *] [\\computernaam\sharenaam[\volume] [wachtwoord | *]]
[/USER:[domeinnaam\]gebruikersnaam]
[/USER:[domeinnaam met punten\]gebruikersnaam]
[/USER:[gebruikersnaam@domeinnaam met punten]
[/SMARTCARD]
[/SAVECRED]
[[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {apparaatnaam | *} [wachtwoord | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]


• Rd (Rmdir): werkt alleen binnen de systeemmappen van de huidige installatie van Windows, verwisselbare media, de hoofdmap van een vaste-schijfpartitie en de lokale installatiebronnen.
• Ren (Rename): werkt alleen binnen de systeemmappen van de huidige installatie van Windows, verwisselbare media, de hoofdmap van een vaste-schijfpartitie en de lokale installatiebronnen. U kunt geen nieuw station of pad opgeven voor het doel.
• Set: de omgevingsvariabelen van de herstelconsole weergeven en instellen.
• Systemroot: de actieve map instellen op %SystemRoot%.
Bron+ meer info:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;NL;307654
 
Geplaatst door crash
De recovery console is wat anders, dan de systeem herstel die je in Windows zelf hebt.
Je moet opstarten met de Windows Xp cd-rom, voordat de setup begint kies je voor "R"(repareren). Nu kun je met "Dos commando's" proberen het een en ander te herstellen.
Hier een overzichtje met de commando's en uitleg daarbij:

Bron+ meer info:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;NL;307654

de xp cd wil niet opstarten in dos mode is dan de melding!
 
Geplaatst door crash
Je moet opstarten met de Windows Xp cd-rom, voordat de setup begint kies je voor "R"(repareren).
@eger
Volgens mij doe je iets verkeerd.
Zorg ervoor dat je de XP cd-rom in je speler hebt zitten en start dan de pc opnieuw op.
Als de opstartvolgorde goed staat in het bios (A/cd-rom/c-schijf) zal de pc nu vanaf cd-rom beginnen op te starten.
 
Geplaatst door Admin_Frisian

@eger
Volgens mij doe je iets verkeerd.
Zorg ervoor dat je de XP cd-rom in je speler hebt zitten en start dan de pc opnieuw op.
Als de opstartvolgorde goed staat in het bios (A/cd-rom/c-schijf) zal de pc nu vanaf cd-rom beginnen op te starten.

in de bios kan ik de voorgestelde volgorde niet instellen; ik kan kiezen uit scsi,cdrom,a,c en nog wat schijven in allerlei volgordes, maar de volgorde a,cdrom,c kan niet. cdrom,c,a wel. Overigens kreg ik de cd wel aan de praat, maar die kon niet in de DOS mode functioneren was de meldingIk heb trouwens de Ontrack Data Advisor en de Drive Fitness Test uitgevoerd. Bij de ODA kreeg ik geen uitslag en moest ik na verwijdering van de diskette de PC rebooten, probleem bleef! bij de DFT kreeg ik de uitslag wel namelijk code 0x00 d.w.z. geen error in de harddisk.
Ik heb de recovery console nog proberen uit te voeren met gedownloade xp setup diskettes (6 stuks), daar wordt op een gegeven moment om een soort backup disk gevraagd (iets van S.W.R.A.T.), die ik natuurlijk nooit had gemaakt; dan via die diskettes maar xp proberebn te installeren, maar tijdens installatieprocedure blijft het systeem hangen in een blauw scherm met de melding stop coooo221 error \systeemroot\system32\ntdll.dll
wat kan ik nog meer doen!
 
"(...) ik kan kiezen uit scsi,cdrom,a,c en nog wat schijven in allerlei volgordes, maar de volgorde a,cdrom,c kan niet. cdrom,c,a wel."

cd-rom/c/a is ook prima hoor, als ie de cd-rom eerst maar pakt.

Kijk eens naar de aanwijzing die ZipPe geeft.
Misschien wordt je daar iets wijzer uit.

Trouwens, het lukt je nu wel om van cd op te starten of geeft dit nog steeds problemen?
Dus bios goed zetten, cd erin en opnieuw opstarten zodat de pc vanaf cd verder gaat en niet vanaf floppy of harde schijf.
 
cdrom,c,a wel. Overigens kreg ik de cd wel aan de praat, maar die kon niet in de DOS mode functioneren was de melding
Deze volgorde moet inderdaad zorgen dat je vanaf cd-rom kunt opstarten. Die melding vind ik vreemd. Heb je soms een "Upgrade" versie van XP?

Wat betreft die "stop error", laat eens een diagnostisch tool los om je hardeschijf te controleren.
Welk merk hardeschijf heb je, dan kunnen we even kijken welk tooltje je nodig hebt.

Zie hier over die "Stop error":
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q314474&
 
Geplaatst door crash

Deze volgorde moet inderdaad zorgen dat je vanaf cd-rom kunt opstarten. Die melding vind ik vreemd. Heb je soms een "Upgrade" versie van XP?

Wat betreft die "stop error", laat eens een diagnostisch tool los om je hardeschijf te controleren.
Welk merk hardeschijf heb je, dan kunnen we even kijken welk tooltje je nodig hebt.

Zie hier over die "Stop error":
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q314474&

ik heb een xp pro versie
harde schijf is IBM DCAA-32880 Ik had trouwens al wat testjes gedaan (zie boven) of is dat iets anders dan jij bedoelt?
 
Dat waren inderdaad de diagnostisch test die ik bedoelde.:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan