melding geven bij uitkomst x, andere melding geven bij uitkomst y

Status
Niet open voor verdere reacties.

emel01

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2008
hi
ik heb een query met meerdere kolommen, in een kolom heb ik het prijsverschil uitgerekekend tussen 2 jaren. nu wil ik in een kolom, als tekst aangeven "wel prijsverschil" of "geen prijsverschil"(afhankelijk van de uitkomst van de berekende kolom.

nu heb ik deze formule:

Verschil:
Code:
IIf([Factuurprijs 1]=0;"geen prijsverschil";IIf([Factuurprijs 1]<>0;"wel prijsverschil"))

toch loopt die niet goed, want als in 2007 een prijs was van 0 en in 2008 een prijs van 10 (en dus verschil) zegt hij nu "geen prijsverschil)

weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

groet
m.

Laatst bewerkt door een moderator:
Let op! In plaats van een komma als scheidingsteken voor de argumenten van de iif() functie moet je een punt-komma grbuiken!

Dat ligt aan je instellingen, dus of een komma, of een puntkomma.

Groet,

Tardis

Hoi, ik heb nu deze

Prijsverschil:
Code:
IIf([Verschil in prijs]=0;"geen prijsverschil";"wel prijsverschil")

deze werkt gedeeltelijk goed.

echter, als de kolom prijs 2007 of prijs 2008 NIET ingevuld is (artikel was er nog niet (leeg in 2007, of artikel is er niet meer (leeg in 2008). dan moet hij ook een aparte melding geven. nu staat er altijd "wel prijsverschil"

(dit zijn natuurlijk andere kolommen dan de kolom "Verschil in prijs" waar ik mijn IIF mee begin.

hij moet":
als 2007 LEEG is moet hij melden "artikel was nog niet aanwezig"
als 2008 LEEG is moet hij melden "artikel is niet meer"

ik heb hiermee gespeeld, maar ik krijg steeds foutmelding, te lange syntaxis (max maximaal xxx tekens bevatten) , etc. etc.

:O(

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je je gegevens wilt tonen in een formulier/rapport, gebruik dan Voorwaardelijke Opmaak.
Als je eea per se in een query wilt doen, gebruik dan een geneste IIF funktie (IIF binnen een IIF).

Kan ik wel voorkauwen maar daat steek je niets van op.
Eerst even zelf proberen dus.

Groet,

Tardis

bedankt, ik heb dit geprobeerd, maar hij geeft toch foutmelding

Prijsverschil:
IIf([Verschil in prijs] = 0; "geen prijsverschil";
IIf([Prijs 2007] = "" ; "geen prijs voorhanden in 2007";
IIf([Prijs 2008] = ""; "geen prijs voorhanden in 2008"; ""; [Verschil in prijs])))

Het lastig om aan te geven wat je precies moet doen zonder de beschikking te hebben over je database.
Post je mdb even (zippen, niet rarren) en geef nog even precies aan wat je als eindresultaat wilt hebben.
Dan is het een stuk makkelijker om een oplossing voor je te verzinnen.

Hi
bedankt voor dit aanbod. heb de dbase wel behoorlijk moeten fijnhakken, etc.

de SQ 009: de 4e kolom "prijsverschil: is waar het om draait. de juiste IIF lukt me niet.

wat ik wil is dat hij kijkt naar de 3 laatste kolommen : prijs 2007, prijs 2008 en prijsverschil.

als "prijsverschil"= 0, dan melden, "geen prijsverschil"
als prijs 2007 = "" (niet ingevuld") , dan "artikel was niet aanwezig in 2007"
als prijs 2008 = "" (niet ingevuld") , dan "artikel was niet meer aanwezig in 2008"
als prijsverschil is >0 (maar ook <0) dan "er is een prijsverschil"

maar zoals je begrijpt, het lukt me niet..

alvast heel erg bedankt
groet
m.

Bijlagen

Ik heb een voorbeeldquery opgenomen in de bijlage.

Bijlagen

• HM.zip
    HM.zip
    25,6 KB · Weergaven: 22
het werkt! super bedankt, ik ga dit nu verder uitpluizen,

nogmaals super bedankt he!

groetjes
m.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan