Melding is bezet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Hallo forumleden
ik heb een tabel met speler, datum, tafelnummer en dagdeel
is het mogelijk dat als ik een tafel toeken op een datum en dagdeel dat ik dan een melding krijg dat deze al bezet is?
en hoe pak ik dit aan?
groetjes ronnie

Lijkt mij logisch, gezien het subforum :).
Als je een voorbeeldje van de db kan posten, helpt dat altijd. Nu heb je het alleen over tabellen, maar dit soort acties moet je op een formulier regelen. En ik zie dus niet staan dat je al formulieren hebt gemaakt.

Volgens mijn scherm werkt hij met acces.

Ben wel met je eens dat een beetje meer info, en op zijn minst de huidige datastructuur, het een stuk eenvoudiger maken om deze vraag te beantwoorden.

Ok, gelijk maar beginnen :). Je werkt met een niet-genormaliseerde tabel, en dat moet je dus als eerste oplossen. Dat betekent: in je tabel heb je alleen de velden [Id], [Poule], [Dagdeel], [Dag] en [Tafel] nodig. De overige velden moeten er dus uit. Je maakt dus voor elke reservering 1 record. Je gebruikt nu keuzelijsten voor dagdeel, poule etc. en dat is prima.
Wat je hoofdactiviteit is haal ik er niet echt uit; gaat het om toernooien? Dan zou ik daar ook een tabel voor maken. Gaat het om een planningsrooster? Dan Zou ik werken met een hoofdformulier (Daggegevens + Tafel) en daar een subformulier onder hangen met de dagdelen. In dat subformulier zie je dan de beschikbare dagdelen per tafel.

Hallo octaFisch
het gaat om de bezetting (planning) van de tafels, per poule krijg ik 3 datums door die moet ik dan indelen op de tafels, het verhaal van het subformulier is me niet duidelijk kun je me daar verder mee helpen?
grt ronnie

Ik heb de constructie even aangepast zodat je ziet hoe het werkt. Het subformulier is niet optimaal, omdat de keuzelijst nog vast is, maar door de juiste Index op de tabel te zetten is het niet mogelijk om dubbele records in te voeren, en daar gaat het uiteindelijk om.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan