Melding no HDD drive found wat nog te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Fujitsu laptop va collega diie niet wil starten.
Al enige onderzoek g gedaan

Foutmelding scherm
For Realtek RTL8139 (x)/8130/810 PCI Fast Ethernet Controller 2.13
PXE-E61 : media test failure, check cable
PXE-M0F Exiting PME ROM
Reboot and select proper boot device
Or insert boot media in selected boot device and press key

Via Hiren BootCD
HDD Regenerator

No drives found

Fujitsu HDD Diagnostic

No hard Drive identified in yr system
Foll possible causes
HDD Power Cable Is not properly attached to the HDD
HDD Interface cable is not properly attached to the HDD
HDD Master/Slave setting is incorrect

Check the above if this problem persists the HDD itself is faulty.

Wat zijn de moelijkheden om deze hdd weer werkend te krijgen en indien mogelijk er is de bestanden te redden?

Bijlagen

• LT probleem.jpg
    LT probleem.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 53
In de bios zal die ook wel niet staan neem ik aan, dan kan geen enkel progje erbij.
Is de schijf in een pc te plaatsen?
Indien de schijf daar ook niet wordt gezien wordt het lastig.

Allereerst, als dit een laptop is waar nog garantie op zit. Dan adviseer ik je om contact op te nemen met de leverancier.

Als dit niet het geval is dan zul je de laptop moeten openschroeven. Controleren of de kabel naar de HDD niet los zit.
Indien deze los zit dan uiteraard goed koppelen en opnieuw proberen op te starten.

Indien dit niet het geval is de bestanden veilig gesteld moeten worden (indien de HDD niet stuk is). Zou je de harde schijf los kunnen koppelen en deze verbinden aan bijvoorbeeld een pc. Als je ergens een externe hardeschijf hebt dan kun je de verbindingselementen hiervan gebruiken om de laptop HDD te koppelen aan je pc.
Dus externe hardeschijf los schroeven, verbindingselementen loskoppen en je HDD er aankoppelen en vervolgens via de USB aan een pc of laptop verbinden. Dan je backup maken.

Als dit mogelijk is dan betekent het dat je HDD wel in orde is.

Je kunt dan vervolgens je HDD weer in de laptop doen en proberen om een nieuwe OS installatie te doen. Als dit lukt dan heb je een hele blije vriend.

Als dit niet lukt dan is er in de hardware vermoed ik iets stuk elders in de laptop dan de HDD.

Laatst bewerkt:
Thx.
In Bios zie ik niet maar weet ook niet goed waar ik moet kijken.
Wel gezien dat er staat
Primary IDE not detected.
Is een laptop dus moet ik kijken of de hdd er uit te halen is. Heb wel een dock.
Tis een Amilo M7405
ID 2554073E

Oh, jammer, tis een IDE/PATA schijf die je alleen via een adapter in een pc kunt hangen, een SATA zou wel passen.
Probeer het met die dock maar vrees met grote vreze.(wel voor een laptop 44p ide?)

Overigens is het al een oud beestje en het vervangen van de schijf zou nog kunnen maar of het de moeite is...........

Ja dat is idd jammer want dan is een schijf vervangen ook minder eenvoudig.
Zal eens kijken op basis van ID bij Fujitsu of er meer info te krijgen is..

sorry CB01, op kantoor dus doe dit een beetje tussen de bedrijven door.
Nee is uit de garantie.
Ga proberen laptop open te maken en kijken of ik iets kan ontdekken/ deze kan demonteren / of deze in mijn 2,5 / 3,5 inch dock past vrees van niet..
Heb geen externe hdd..

Ik zou hiervoor inderdaad geen harde schijf kopen.

Je kunt ze op Marktplaats vinden voor rond de € 20.

Succes! Laat weten of het is gelukt.

Ok, dat de laptop een Fujitsu is, hoeft nog niet te betekenen dat de Hardeschijf ook van Fujitsu is, alhoewel ze wel Hardeschijven fabriceren. Kwestie van het Hardeschijfhok even openschroeven & op het label kijken.
Meteen controleren of de Hardeschijf goed aangesloten & geconfigureerd is. Soms zijn de connectoren verontreinigd of staat er een jumper verkeerd.

Verder word er geprobeerd via Netwerk (PXE) op te starten. Dat kan je in de BIOS via Bootorder veranderen, & waarschijnlijk ook uitschakelen anders via Advanced ergens. Even zoeken...
(Ik heb de Gebruikershandleiding nog niet nageslagen.)
Kijk ook even na of de Hardeschijf misschien per ongeluk handmatig uitgeschakeld (None) is. Verander dat dan in Auto & probeer het nog eens.

@theKnight

je schreef "Kijk ook even na of de Hardeschijf misschien per ongeluk handmatig uitgeschakeld (None) is. Verander dat dan in Auto & probeer het nog eens."

Ben geen super deskundige mbt bios e.d. maar waar zou je dit dan aanpassen ?

Andere opties moet ik later proberen als ik iets meer tijd heb en thuis ben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan