Memtest crasht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
M'n laptop ACER Aspire 7520G crasht op onregelmatige momenten.

Deze week met memtest aan de slag gegaan.
Ik heb 2 bankjes als geheugen (totaal 3GB) en in beide gevallen (los van elkaar geplaatst) hetzelfde resultaat: memtest maakt de test niet af en er volgt ook geen resultaat na automatisch nieuw opgestart te zijn (W8/ 86).
Het betreft hier overigens de in @W8 ingebouwde memtest.

Het lijkt me sterk dat beide geheugens ergens een chip met een zwak punt hebben waardoor hij crasht, maar het kan wel altijd. Wat is nu wijsheid?
Ik ga niet zómaar een nieuw bankje aanschaffen.

Heb nog gedacht om via de site van memtest de tool te halen, maar is dit niet dezelfde als in W8?

Veel vragen, maar nog geen antwoorden aan deze kant...

Hoi,

Dan zou ik toch eens de originele MEMTEST eens laten draaien, die geeft als het goed is wél een resultaat, en is ook grondiger in de controle.
Als er dan nog fouten zijn, is de kans groot dat er nieuwe bankjes geplaatst moeten worden.

Via opties kan ik zelfs voor 3 testen kiezen binnen memtest van W8, maar in de basistest crasht e.e.a. dus al.

Was gisteren al even bezig met een USB uitvoering, lukte nog niet helemaal. Ook een .iso.
Heb je link al aangeklikt, even kijken.

Ja, ik zat net ook te lezen over de memtest binnen Windows, die schijn je te kunnen instellen op 3 verschillende scan opties.
Zou goed kunnen dat die afdoende is.
Maar Memtest86 staat goed bekend, dus ik dacht even de link te geven.
Succes in ieder geval.

Is wel een andere pagina weer dan waar ik gisteren op uit kwam. Heb nu gekozen voor versie op CD.

Moet er wel bij zeggen dat het geen nieuwe laptop is, van origine Vista, daarna W7 en nu dus W8. Eerste paar dagen (verse install) vlekkeloos gewerkt, maar na wat onderhoud te hebben uitgevoerd crasht is nu onregelmatig.
Ook zijn er 4 drivers niet geïnstalleerd, waaronder (wederom als in W7) de nVidia coprocessor, maar daar krijg ik de melding van 'niet nodig of niet kunnen vinden'.
Onder W7 kon ik hem van m'n Vista install schijf halen, W8 kan hem niet vinden (of dus niet nodig) - en tóch wordt aangegeven dat de driver niet geïnstalleerd is.

Begrijp u em nog?

Worden er ook fouten gegeven in apparaat beheer?
Gele 'gevaren' driehoekjes geven aan dat de hardware wel is gedetecteerd, maar niet geïnstalleerd.
Sowieso erg belangrijk om alle drivers te installeren.

Heb het even opgezocht; de nVidia coprocessor zou geïnstalleerd moeten worden met de chipset drivers.

... maar dan moeten ze wel voor W8 geschreven zijn .. Waarom de laptop het dan eerst wél goed gedraaid heeft ??

- Helaas, tijdens originele Memtest crashte de comp ook 2x.
- Idd, die drivers op de Vista CDrom zullen niet voor W8 geschreven zijn.
- Crashes kreeg ik onder W7. Toen ori Vista er weer op, ook crashes. Nu met W8 dus ook.
- Coprocessor had ik eerder geïnstalleerd (onder W7 de enige driver die niet geïnstalleerd was), maar toch crashte de machine
- W8 geeft naast de coprocessor nog 3 drivers met 't zelfde verhaal aan: 2x een basic driver en een unknown device, meen ik me te herinneren (moet steeds schakelen tussen comps).

Zit te denken om te kijken of ik uit een andere ACER laptop van een familielid hier even het geheugen haal om te kijken of het misschien wel de test passeert. Maar of dat het juiste geheugen is ...

... maar dan moeten ze wel voor W8 geschreven zijn .. Waarom de laptop het dan eerst wél goed gedraaid heeft ??

Heeft eerst jaren goed gedraaid. Dit is ook iets van het laatste halfjaar.

Hallo

Dit model laptop is intussen berucht aan het worden voor het volledig/gedeeltelijk loskomen van de g.p.u. (videochip)

Deze stuurt meer aan dan enkel maar video , en mag je in feite motherboard chipset noemen.

Mocht deze laptop nog nooit zuiver/stofvrij zijn gemaakt , dan heb je een mogelijke oorzaak voor deze symptomen.

Indien deze "motherboardchipset" effektief is losgekomen van het motherboard , dan helpt nu nog zuiver maken uiteraard niet meer.

Deze is verbonden door honderden minuscule soldeerverbindingen met het motherboard zelf.

1 defekte of gescheurde soldeerverbinding is reeds genoeg om problemen te hebben.

Controleer de heatpiperadiator en c.p.u. fan op zuiverheid/stofvrij zijn.

Peter

Dank voor het inzicht ;) Bij deze laptop is het zo dat er een relatief groot gedeelte zichtbaar wordt bij het verwijderen van de afdekkap t.b.v. verwisseling geheugen (overigens redelijk stofarm).
Dat is bij de andere ACER laptop wel anders; ik heb nu een bankje van die laptop draaien in het probleemgeval. Zal nu 'n memtest uitvoeren, zeer benieuwd wat er gebeurt.

Op andere laptop draait de 4GB overigens probleemloos. Inmiddels al 10 passes uitgevoerd.
Vrees dus dat je gelijk hebt en dat het een moederbordkwestie is. In dat geval: zeer spijtig, maar afgeschreven.

Alles gecheckt op stofvrij zijn.

Kleine aanvulling nog: het bijzondere doet zich voor dat - vooralsnog - het geheugen uit de 'geheugenleen'ACER weer door de Memtest op m'n eigen laptop komt en goed functioneert. Wél een stuk langzamer dus.

Ik laat het maar even zo: met gesloten beurs is de ene laptop geüpgrade en die van mij werk nog.

Voor hoe lang.. dat gaan we meemaken. :rolleyes:

EDIT: werkt nog steeds vlekkeloos. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan