Menu werkt niet meer in IE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bertal

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2005
Hallo mensen,

Sinds kort werkt mijn menutje niet meer in Internet Explorer. Ik gebruik zelf altijd Google Chrome, en daarmee geen enkel probleem.

Ik denk dat het iets kleins is, hebben jullie een oplossing?

Hier mijn script:
Code:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1" http-equiv="content-type">

<link href="opmaak.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen">
<!--[if IE]>
<link href="opmaak.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<![endif]-->

<!--[if IE]>
		<style type="text/css">
			body {
				behavior: url(hover.htc);
			}

div#menu {
				top: 117px;	
			}
		</style>
		<![endif]-->

<title>geen titel</title>
</head>

<body>

<div id="menu">
<p></p>

<ul>

<li class="folder"><a href="home.htm" target="main">Home</a>
  </li>

<li class="folder"><a href="informatie.htm" target="main">Algemene informatie</a>

<ul>
      <li class="folder"><a href="Pagina%27s/contactgegevens.htm" target="main">Contactgegevens</a>
      </li>
      <li><a href="Pagina%27s/diakenen.htm" target="main">Diakenen</a>
      </li>

<li class="folder"><a href="Pagina%27s/kerkrentmeesters.htm" target="main">Kerkrentmeesters</a>
      </li>

<li><a href="Pagina%27s/ouderlingen.htm" target="main">Ouderlingen</a> </li>

<li class="folder"><a href="Pagina%27s/pastoraat.htm" target="main">Predikant</a>
      </li>

</ul>

</li>

<li class="folder"><a href="prikbord.htm" target="main">Prikbord</a>
     <ul>

<li class="folder"><a href="Pagina%27s/vrij.htm" target="main">Vrij om te zijn, dvd cursus</a>
      </li>
			<li class="folder"><a href="Pagina%27s/bouwsteen.htm" target="main">BOUWSTENEN BIJBELSCHOOL</a>
      </li>

</ul>

</li>

<li class="folder"><a href="activiteiten.htm" target="main">Activiteiten</a>

<ul>

<li><a href="Pagina%27s/jeugdclubs.htm" target="main">Jeugdclubs</a>
      </li>

<li><a href="Pagina%27s/jeugdraad.htm" target="main">Jeugdraad</a>
      </li>

<li><a href="Pagina%27s/vrouwendienst.htm" target="main">Vrouwendienst</a> </li>

<li class="folder"><a href="Pagina%27s/zondagschool.htm" target="main">Zondagschool</a>
      </li>

<li><a href="Pagina%27s/interkerkelijk.htm" target="main">Interkerkelijke activiteiten</a>
      </li>

</ul>

</li>

<li><a href="agenda.htm" target="main">Agenda</a>
  </li>

<li class="folder"><a href="preekrooster.htm" target="main">Preekrooster</a> </li>

<li class="folder"><a href="meditatie.htm" target="main">Meditatie</a> </li>

<li class="folder"><a href="jGallery2/index.php" target="main">Foto's</a> </li>

<ul>

<li><a href="http://www.hervormdnieuweroord-noordscheschut.nl/Fotoalbum.pptx" target="main">Foto's 25 jaar immanuelkerk</a>
      </li> </ul>

<li class="folder"><a href="links.htm" target="main">Links</a> </li>

</ul>

</div>

</body>
</html>

greetz

Heb je iets veranderd aan de site? Het is een beetje raar dat hi 'opeens' niet meer zou werken. Het zou ook helpen als je een link naar de site zou geven, nu zien we alleen de HTML.

Ik zie in IE8 niet direct een probleem met het menu, in welke versie zie jij de problemen?

(nou weet ik trouwens nog steeds niet of je inderdaad iets veranderd hebt de laatste tijd)

In IE 9 werkt het menu niet. Het is de bedoeling dat bepaalde delen uitklappen zoals je in de code ziet. Dat werkt bij mij niet.
Nee, ik heb niks veranderd, dus het is mij ook een raadsel dat hij het niet doet.

Groetjes

Hoi Bertal,
IE9 is een verbeterde versie van de vorige IE's, en misschien pikt IE9 dingen niet die eerder door de vingers werden gezien.
Een snelle check leert:
  • De index komt niet door de html-validator heen: 19 fouten en 2 waarschuwingen. Met name het opgegeven Doctype (html4.01 Transitional) zou parten kunnen spelen: het is een frame-pagina, en dan moet de index het Doctype voor een frameset krijgen:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
  • De menu-pagina in het frame is ook niet bestand tegen de html-validator: 7 fouten, 2 waarschuwingen.
Deze dingen zou ik er in elk geval even uithalen.

De css-validator is op dit moment niet bereikbaar, maar ik zie in het stylesheet diverse Firefox-only styles staan (-moz-background-inline-policy: initial; enz.). Ik denk dat die er helemaal niet in hoeven. Het zal voor IE weinig uitmaken, maar de css wordt er wel schoner en overzichtelijker van.

Op de menu-pagina zie ik diverse eigenaardigheden:
De html begint met het script voor een Suckerfish-hover voor Internet Explorer:
sfHover = function() { ... enz. }.
Dit moet ervoor zorgen dat in oudere IE-versies gehoverd kan worden over een submenu.
Maar iets verderop staat met een Conditional Comment, dat voor IE óók een zogenaamd "behavior" van stal gehaald moet worden:
behavior: url(hover.htc);.
Dit is een andere truc om IE over submenu's te kunnen laten hoveren.
Dat is dus dubbelop, en het zou heel goed kunnen, dat deze twee manieren elkaar dwars zitten! Ik zou 1 van de 2 verwijderen.

Verder heet het gewone stylesheet: opmaak.css
In het Conditional Comment voor IE wordt voor alléén IE nog extra aangeroepen ... hetzelfde stylesheet! Dat is overbodig (of er zou een verkeerde naam gebruikt moeten zijn).

En tenslotte gelden de CC's voor alle versies van IE.
Heb je al geprobeerd: <!--[if lt IE 9]>, d.w.z. "alleen voor de versies beneden nr. 9"?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Beste mensen,

Ik heb mijn index inmiddels bijna schoon. Hij geeft nog 1 fout weer en ik heb werkelijk geen idee wat er fout aan is.

Dan mijn menu pagina. Daar geeft hij fouten aan bij een code met daarin een url die verwijst naar de dagtekst. Wat kan daar fout aan zijn?

Groeten.

Hoi Bertal,
Ik denk dat je er bijna bent. :)

De ene html-error in de index
Er staat steeds frameborder="0" in de <frameset>-tags. Daar horen ze niet: zo horen steeds in de <frame>-tags.

De ene html-error in de menu-pagina
Ik zie dat je de dagtekst er uit hebt gewipt, maar die zal de boosdoener niet geweest zijn.
Hier staat op regel 140 zomaar een <ul> tussen de <li>'s van het menu: de </li> van het hoofd-item "Foto's" eindigt te vroeg. Deze moet pas na de </ul> van het sub-item "Foto's 25 jaar Immanuelkerk" komen.
  • Je komt er achter, als je de codes netjes uitschrijft met inspringers voor elk element dat binnen een ander element zit.
  • Je ziet het ook aan Firefox, Chrome, Opera en Safari: want die tonen het sub-item niet als je over "Foto's" hovert!
Hierbij een correcte hg-nn-menu.htm (zie broncode)

Komt die nu ook goed door in IE9?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Beste Csshunter,

Bedankt voor alle moeite! Het ziet er zo inderdaad een stuk overzichtelijker uit, maar helaas, IE wil hem nog steeds niet pakken:(

Hij hovert gewoon helemaal niets :(
Enig idee wat het kan zijn?

Hm, altijd kuren, die IE! :confused:
Maar nu zie ik opeens dat het Doctype incompleet is; daar hoort de vindplaats van de "dtd" (doc type definition) bij vermeld te worden:
HTML:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Je kan verder proberen wat er gebeurt als je de htc voor IE9 uitschakelt (dan zou IE9 het gewoon moeten doen):
Of wat er gebeurt als je IE9 forceert om zich als IE7 te gedragen (met een extra meta-regel; zie broncode):
Bij mij doen ze het, net als de vorige, alle twee goed in IE7 (IE8 en IE9 kan ik momenteel niet testen).
Door het verbeterde Doctype is nu ook de lettergrootte in IE hetzelfde als die in de rest van de browsers.
Wat gebeurt er bij jou?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Beste,

Ze werken allebei!
Helemaal geweldig, super bedankt!
Ik zal de vraag als opgelost markeren!

Nogmaals bedankt! Hoop dat anderen hier ook wat aan hebben.

Groeten,
Bertal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan