Merkwaardig probleem bij sluimerstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds kort heb ik een probleem als ik de pc uit de sluimerstand (hybernate) haal. Nadat de pc 'ontwaakt' is, wordt deze instabiel. Duurt dan erg lang voordat de je iets kunt uitvoeren. Systeem lijkt bevroren (zoiets als bij het opstarten van een extreem langzaam systeem gebeurd). Maar... het ergste is, dat in een aantal gevallen het systeen dermate ontregeld is, dat Windows 8 'voorstelt' het systeem te herstellen. Nou, dat is wel een hele rigoreuze oplossing, die je natuurlijk niet wilt.... Gelukkig heb ik met een image van Acronis de boel weer aan de praat gekregen, maar dat is natuurlijk geen 'echte' oplossing.

Vraag is dan ook of je hier invloed op uit kunt oefenen, door een instelling o.d. te veranderen?

Geen idee of het er iets mee te maken heeft, maar het ontstond korte tijd nadat ik een nieuwe videokaart geinstalleerd had, de 'Radion HD 5450'.

Heb je voor de nieuwe videokaart ook nieuwe drivers geïnstalleerd?

Start de computer op, en herstart hem vervolgens 2 keer. Lost dat het probleem op?

Anders kan ik nog aan een probleem met je harde schijf denken...

Bedankt voor je reactie..

Ja, de nieuwe video-drivers zijn geinstalleerd en alles leek verder ook goed te werken...

Ik weet niet wat je bedoeld met herstarten. Ik heb de pc na het probleem inmiddels wel 10 keer opgestart zonder problemen.
Het gaat er dus om dat nadat ik de pc in sluimerstand gebracht heb, het 'weer wakker' laten worden, door bijvoorbeeld de spatiebalk in te drukken.
Ik doe dat dus liever (zonder instellingen o.d. veranderd te hebben) niet meer, want ik zit niet te wachten op weer een herstel mat Acronis. Toch steeds weer een risico...

Hoeveel schijfruimte is nog vrij? Ik zal sluimerstand eerst eens verwijderen, de computer opnieuw opstarten en dan weer activeren. Maar ik vermoedt dat of de hardeschijf te vol is of dat je een eens een uitgebreide schijfcontrole moet uitvoeren (met alle twee hakjes aangevinkt)

Op mijn 3 hd's is voldoende ruimte vrij. Het minste op C, maar toch nog altijd 60 GB.

Ik heb de hd's met 'Hard drive inspector' gecontroleerd, en deze geeft aan dat de hd's in goed conditie zijn. Ik controleer ook regelmatig met TuneUpUtilities)

Gaat het verwijderen en aanzetten van hyberfil.sys op dezelfde wijze als in Windows 7 (powercfg.exe -h off en powercfg.exe -h on) voor zover je weet? En wordt er dan daadwerkelijk een nieuwe aangemaakt? Als gewoon de 'oude' weer aangezet wordt, dan lijkt het niet zoveel zin te hebben.
Sorry, maar ik begrijp niewt wat met 'twee hakjes' bedoeld? Iets met chkdsk of zo?

Ik bedoelde inderdaad chkdsk, maar hard drive inspector zal net zo goed zijn. Zelf heb ik geen Windows 8, maar google zegt dat je eerst hybernate moet uitzetten, en dat je vervolgens hyberfil.sys kan verwijderen. Er zijn legio handleidingen in de Engelse taal te vinden.

Heb ook nog even gegoogled, en gevonden hoe je hyberfil.sys verwijderd. Nou, maar even gedaan, hyberfil.sys weg en 6 GB meer ruimte op C:. Afgesloten, opgestart en hyberfil.sys weer actief gemaakt. Maar bestand heeft dan weer exact dezelfde grootte, oftewel, er is eigenlijk niets veranderd...

In ieder geval zeer bedankt voor je hulp en wellicht heeft iemand anders nog een idee...

Helaas, ik heb de reden niet kunnen achterhalen. Dan maar gewoon uit- en aanzetten. Het is niet anders....

Nogmaals dank aan Lutz, die getracht heeft het probleem op te lossen....

Je kan eventueel nog de BIOS/UEFI instellingen controleren. Kijk eens of S4 stand aangezet is. Is hij dat niet, zet hem aan, start de computer, en verwijder hyberfil.sys. Computer weer opstarten, en sluimer stand weer aanzetten.
Soms is dat de oplossing. Meer weet ik ook niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan