• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

messagebox bij openen bestand met variabele tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pander

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2014
hallo,

is het ook mogelijk om bij het openen van een bepaald excel bestand een messagebox te laten verschijnen waarin de tekst variabel is?

Stel ik heb in een blad in de cellen A1 t/m A10, tien verschillende zinnen staan, kan ik dan in een MsgBox een opdracht zetten die ad random de
tekst vanuit 1 van die cellen in een messagebox laat zien bij het openen van dat excelbestand?

Gr,
P

Zoiets?

Code:
Sub dotchie()

Dim strQuotes(10) As String
    Dim lngIndex As Long

strQuotes(0) = "A"
    strQuotes(1) = "b"
    strQuotes(2) = "c"
    strQuotes(3) = "d"
    strQuotes(4) = "e"
    strQuotes(5) = "f"
    strQuotes(6) = "g"
    strQuotes(7) = "h"
    strQuotes(8) = "i"
    strQuotes(9) = "j"
    strQuotes(10) = "k"

lngIndex = Int((10 - 0 + 1) * Rnd + 0)

MsgBox strQuotes(lngIndex)
    End Sub

Hey Dotchie,

Wauw, dat is snel!

Zoiets inderdaad.

Het idee achter mijn vraag is dat bij het openen van het excelbestand er als eerste een soort van "tip/weetje van de dag" verschijnt in een messagebox.
Ik zou het prettiger vinden dat ik deze tips/weetjes zelf op een blad kan invullen en niet in de macro hoef in te voeren.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
   Randomize
   MsgBox Sheet1.Cells(Int(10 * Rnd), 1)
End Sub

ver excuseer mijn kennisniveau t.o.v. van die van jullie. Ik probeer het voor mij zelf zo simpel mogelijk te houden. Ik heb de volgende code:

Code:
    Application.Goto [Navigatie!N19]
End Sub

Daaraan zou ik graag de code van snb willen toevoegen (niks ten nadele van jou gast0660, maar de andere manier lijkt in mijn ogen simpeler)

Stel ik heb een tabblad genaamd weetjes die ik vervolgens verberg. Hoe komt combineer ik dan beide codes, zodat het werkt?
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar :(. Damn my knowlegde :o

Code:
    Randomize
    MsgBox Sheets("Weetjes").Cells(Int(10 * Rnd), 1), vbInformation, "Wist u dat..."
    Application.Goto [Navigatie!N17]
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan