met 1 code 3 producten verkopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stubbe57

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2012
Hallo Access experts,

Ik heb een vraag.

In een verkoop programma wil ik met 1 (bar)code een aanbieding maken van 3 producten voor 1 prijs.
Deze 3 producten moeten uiteraard ook in de voorraad verminderd worden.

Stel ik heb een cadeau setje met product nummer 1000 en in dit setje zitten 3 producten met product_id nummers 12, 25 en 61 en een fixed bedrag van € 25,--

de producten staan in tb producten met als uniek nummer in veld product_id

De verkopen worden vastgelegd in een tabel kassa_02 met een verkoop_id en product_id.

Hoe kan ik met het product_id 1000 de 3 procut_id's 12, 25 en 61 verwerken??

Gr,

Jan

Daar zul je toch een deeltabel voor nodig hebben, of in Access 2010 een veld met meervoudige waarden. Doe je, maar dan intern, hetzelfde. Het principe is dus hetzelfde als een Bedrijf met werknemers, maar bij jou is het een product met subproducten.

Octafish,

Ik begrijp wat je bedoelt alleen zou ik niet weten hoe ik zon tabel aanmaak , ik werk met 2010.

Kun jij mij op weg helpen hoe en waar.

In mijn tabel heb ik een veld aanbieding aangemaakt maar veel verder dan dat kom ik toch niet.

Lijkt wat op een bestelling via een webwinkel. Je hebt 1 klant, stel 1 order maar die order bestaat uit meerdere producten.
Kun je daar wat mee?
Bron:http://www.bagmeijer.com/Artikelen/cursus_database_ontwerpen/DB6.html
webwinkel_tabel.gif

Andre bedankt voor je reactie,

Maar dit is niet helemaal wat ik bedoel.

Ik heb tussen mijn producten een aanbieding staan die kan bestaan uit meerdere producten.
Deze aanbieding wordt verkocht samen met nog meer producten in dezelfde verkoop transactie.

Mijn vraag is dan ook hoe verwerk ik die aanbieding van meerdere producten in mijn voorraad beheer. Hoewel het een vaste prijs is voor de aanbieding moeten de gebruikte producten wel als verkocht verwerkt worden weliswaar met een ander verkoop bedrag .

Je hebt een beetje dubbele constructie, die je niet met één veld kan oplossen denk ik. Zodra je artikelen gaat combineren, zoals met je aanbieding, dan moet je een veld hebben die meerdere artikelen kan opslaan. Aan de andere kant heb je de normale verkoop, waarbij je altijd één artikel aan één order koppelt. Dus die belangen bijten elkaar. Ofwel een extra veld toevoegen aan je tabel (en dat kan je dan instellen als veld met meerdere waarden) ofwel een aparte tabel maken voor aanbiedingen, met in je hoofdtabel een Productcode en in die gekoppelde tabel alle artikelen die bij dat product horen.

Dan komt natuurlijk nu de hamvraag,

Hoe maak ik een veld aan wat meerdere waardes aankan.

Ik heb al een beetje lopen zoeken , maar kom daar niet uit

Da's toch niet zo moeilijk als je de <Wizard Opzoeken> gebruikt. In de laatste stap heb je een selectievakje <Meerdere waarden toestaan>. En die zet je aan :).

Hallo Octafish,

Het is me gelukt om in 1 product 3 items te krijgen, maar nu ziet hij wel in mijn verkoop query 3 items ipv 1.

Het hoofd item heb ik product code 7000 gegeven met 3 andere product codes, maar in de query komen de 3 product codes ook naar voren en geeft dus een verkeerde telling aan.

Hoe los ik dit nu op , heb al het e.e.a. geprobeerd echter zonder resultaat.

Één product heeft één prijs. Jouw samengesteld product moet ook niet werken met de prijzen coor de samengestelde delen, maar met een prijs die je zelf invult, lijkt mij.

Hallo Michel,

Ik heb nu het volgende probleem.

In mijn veld aanbieding krijg ik nu 3 producten welke ik via het selectie vak geselecteerd heb.
Deze producten horen als 1 geheel bij mijn productcode 7000
In dit voorbeeld 2;6;10
Als ik 1 x 7000 verkoop hoe verminder ik de aantallen in mijn voorraad voor de artikelen 2, 6 en 10
Of hoe kan ik de 3 getallen uit het veld aanbiedingen gebruiken

In afwachting van een eventueel antwoord ben ik vandaag weer aan het stoeien geweest , maar kom er niet uit .

Iemand enig idee ??

Michel, heb jij nog kans gezien om naar mijn probleem te kunnen kijken ??

Kun je niet een voorbeeldje maken van hetgeen je nu hebt? Ik heb het momenteel dermate druk dat ik daar niet aan toe kom, en jouw situatie heb ik niet kant en klaar liggen.

Hallo Michel,

Bijgaand een voorbeeld van mijn probleem.

In de kolom aanbieding heb ik 3 x product_id staan welke gekoppeld zijn aan product_id 22.
Hoe kan ik nu de 3 producten uit mijn voorraad weghalen.
Ik heb ze nu zichtbaar maar kan er niks mee

Bijlagen

Met voorbeeldje bedoel ik natuurlijk een database. Op basis van een PDF-je kan ik niks. Je vraagstelling is namelijk duidelijk genoeg :)

Hallo Michel,

Ik zou niet zo snel weten hoe ik een gedeelte van die database zou moeten posten,
Wat heb je nodig , de query, tabelstructuur ??

In ider geval de tabellen waar het om draait met wat gegevens. Je mag ze best strippen verder, maar we hebben natuurlijk wel wat gegevens nodig. Formulieren en tabellen die niets met de vraag te maken hebben, mogen er ook uit.

Goede dag Michel,

Ik krijg mijn aangepaste database "voorbeeld" niet als bijlage toegevoegd, dus ben zo vrij geweest om deze per mail naar je toe te sturen.

Hoop dat je er wat meet kunt.

Groet

Jan

Ik heb geen flauw idee hoe ik je tabellen moet koppelen; heb je niet een versie met correcte relaties?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan