met 1 code 3 producten verkopen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee niet direct ik gebruik niet echt relaties

Ik koppel mijn tabellen per query, maar begrijp uit jouw vraagstelling dat dit niet helemaal de juiste weg is

Dat is inderdaad een hele slechte weg. Relaties gebruik je om te voorkomen dat je oneigenlijke gegevens invoert in een tabel, die je niet in de brontabel hebt staan. Zo kun je in jouw db iets verkopen aan een klant die je niet hebt (in tabel Klanten). Die is althans nu al niet te koppelen aan Verkopen. En dat is een slechte zaak. En ik zie dus niet wat de betekenis is van de verschillende tabellen, want de naamgeving vind ik nogal onlogisch.

Dank voor je bericht , maar ik kan zondermeer via mijn rapporten precies zien wat en aan wie ik wat verkocht heb .
Als er geen klantnaam wordt ingegeven is het een eenmalige contante verkoop.

Zelf was ik in de veronderstelling tabellen een goede benaming hadden, misschien dat de naam kassa misschien verkopen zou moet zijn, maar voor de rest lijkt het me een redelijke structuur, wat niet wil zeggen dat het niet beter kan.

Waar het mij om gaat hoe kan ik de aanbieding uit de voorraad wegkrijgen.

Je qryAanbieding is niet geschikt om voorraden bij te werken, omdat je de aanbiedingsartikelen niet genormaliseerd uitleest. Dat moet wel. Pas je query zo aan:
Code:
SELECT [tb kassa_02].*, [tb producten].aanbieding.Value
FROM [tb kassa_02] INNER JOIN [tb producten] ON [tb kassa_02].product_id = [tb producten].product_id;
En dan kun je het resultaat gebruiken als een normale query.

Hallo Michel,

Ik heb van alles geprobeerd maar ik kom de aanbieding is wel zichtbaar maar ik kan er verder niets mee doen.
Ik krijg de aanbieding value wel opgeteld maar kan er vervolgend niets mee.

De quer blijft maar dat "verkoop_aantal" er dubbel instaat, terwijl er een verwijzing is naar verschillende tabellen/querys

Zou jij eens kunnen kijken in de query voorraad wat ik nu fout doe.

Het is zwaar frustrerend dit niet werkend te krijgen

Ik heb de databate voorbeeld naar je gemaild

Alvast bedankt

Ik snap nog steeds niks van je db, en het kost mij veel te veel tijd om de tabellen goed aan elkaar te koppelen (is nu ook niet gebeurd). Tabellen met namen als <tb kassa_01> en <tb kassa_02> zijn niet logisch. Een kassa is een apparaat in een winkel, en geen tabel. Sowieso riekt de naamgeving naar een niet-consistente db opzet, want kassaverkopen zet je in één tabel, met een veld Kassa erbij om aan te geven van welke kassa de betaling afkomstig is. Idem voor <tb inkoop_01> en <tb inkoop_02>. Volstrekt onlogische namen. Als je wilt dat iemand anders (i.c. ondergetekende) snel kan zien wat er aan de hand is, dan is enige logica in de db wel een eerste vereiste. Nu zakt de moed mij in de (toch al veel te warme) schoenen... Ik heb namelijk geen idee waar ik nu naar moet kijken!

Hallo Michel,

Wat betreft de warmte moet ik je direct gelijk geven

Ik geef toe dat de namen kassa_01 en kassa_02 een beetje ongelukkig gekozen zijn , maar dat komt omdat het zachtjes aan de database een steeds grotere omvang gaat krijgen. De oorsprong ligt ook dat het alleen een kassa programma moest worden , maar en nu steeds meer aan gekoppeld is
Het zelfde geld ook voor de tabellen 01 en de 02 daar staan de gegevens is die uit de formulieren 01 en 02 ingevoerd worden

Maar de 01 en de 02 zijn niet meer dan 01 = hoofdformulier en de 02 is het subformulier welke gekoppeld is aan de 01.
Voor mij is het duidelijk maar kan goed begrijpen dat voor een ander het misschien onlogisch overkomt
Dit is voor de kassa, inkoop en verkoop.

Bij mijn volgende databases zal ik deze tabellen duidelijker definiëren, maar aldoende leert men ( van zijn fouten )

Hoop dat het nu mijn structuur iets duidelijker voor je is geworden ?

Dat wel, en ik heb er al wel naar gekeken. Maar je hebt pech, ik ben gek op voetbal :D

Dat is zeker pech, ik niet, maar geniet er maar van. Ik zie je antwoord wel tzt.

Hallo Michel,

Nederland is weer een ronde verder, maar heb jij nog naar mijn probleem kunnen kijken. ?? Ik begrijp wel dat de emoties nog even verwerkt moeten worden ..

Maar mocht je in de gelegenheid zijn , graag

Groeten

Jan

Hallo Michel,

Had jij toevallig nog eens kunnen kijken naar mijn probleem.

Ik heb het programma klaar alleen dit stukje heb ik nog niet af.

Groeten

Jan

Kun je een recente versie van de db posten? Ik ben eerlijk gezegd even kwijt waar het ook al weer over ging. De kater was groot :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan