• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

met de Tab-toets naar beneden i.p.v. naar rechts

Status
Niet open voor verdere reacties.

rianijboer

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2004
Berichten
7
Hallo,

Is het mogelijk om met de Tab-toets in een kolom naar beneden te gaan i.p.v. naar rechts. Ik heb het blad beveiligd en bij een aantal cellen de blokkade er af gehaald. Ik wil dan met de Tab-toets rechtstreeks naar beneden en dan naar die cellen waar ik de blokkade eraf heb gehaald. Ik weet dat je selectie van de Enter-toets wel naar beneden kunt verplaatsen, maar dan ga je niet rechtstreeks naar die cellen waar ik de blokkade eraf heb gehaald.

groeten Ria
 
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Static lastCellIndex As Integer
    Dim Addresses_InOrder As Variant
    If Target.Count = 1 Then
        Addresses_InOrder = Array("$A$1", "$F$5", "$B$12", "$A$6")
        lastCellIndex = lastCellIndex + 1
        If lastCellIndex > UBound(Addresses_InOrder) Then _
        lastCellIndex = LBound(Addresses_InOrder)
        If lastCellIndex < LBound(Addresses_InOrder) Then _
        lastCellIndex = LBound(Addresses_InOrder)
        Application.EnableEvents = False
        Range(Addresses_InOrder(lastCellIndex)).Select
        Application.EnableEvents = True
    End If
End Sub
Plaats deze code achter je beveiligde blad. Bij Array vul je de celvolgorde in die je wil.
Nu ga je met de Tab-, of Entertoets deze reeks cellen 1 voor 1 af
 
Ik begrijp het niet, waar plaats ik die code achter mijn beveiligde blad.

groet ria
 
Ik ben niet zo'n Excel man, maar als je de onbeveiligde cellen in een reeks hebt staan, dan zou je ook met deze code de diverse reeksen kunnen benaderen. Voordeel is dan dat je ze niet in een Array hoeft te definiëren omdat Excel al een Collection hanteert.
Code:
  Set ws = Sheets(1)
  Dim aRange As AllowEditRanges
  Dim r As Range
  Set aRange = ws.Protection.AllowEditRanges
  'for demonstration purpose only
  'je zou dan dan de code van Rudi moeten aanpassen
  Set r = aRange(1).Range
En ja, code gaat achter het werkblad (alt-f11)
 
Laatst bewerkt:
maar dan ga je niet rechtstreeks naar die cellen waar ik de blokkade eraf heb gehaald.
Geef bij het beveiligen van je blad aan dat het niet is toegestaan om beveiligde cellen te benaderen (je moet dus het vinkje uitzetten bij die optie). Als je dan in het menu Tools>Options er voor zorgt dat de cursor naar onder gaat ipv naar rechts, dan ben je al klaar....

Groet, Leo
 
De 1e code van "Warme bakkertje" werkt wel, dus daar ben ik al blij mee. De 2e code van "ReneDirk" werkt voor mij niet.
Het zou natuurlijk mooi zijn als de optie van "Ginger" werkt, maar als ik het vinkje uitzet bij "het is niet toegestaan beveiligde cellen te benaderen" (want hier gaat het toch om?)kan ik de knop "OK" niet meer selecteren, deze knop wordt dan grijs. Wat doe ik niet goed.

groet Ria
 
maar als ik het vinkje uitzet bij "het is niet toegestaan beveiligde cellen te benaderen" (want hier gaat het toch om?)kan ik de knop "OK" niet meer selecteren, deze knop wordt dan grijs. Wat doe ik niet goed.

Knop??? Welke knop? Om je verder te helpen doet een voorbeeldbestandje vast wonderen!;)

Groet, Leo
 
Mijn code was ook geen kant en klare oplossing, het was een alternatief waarbij je niet in VBA Code een array met cellen hoeft te definiëren, maar waarbij de collectie met onbeveiligde cellen gebruikt om door heen te lopen. Je zult dit dan zelf moeten integreren in de code van 'Warme bakkertje'.
 
Bekijk mijn bestandje.
Gebruik de tabtoets en kijk of je dat bedoeld.
 

Bijlagen

  • TabToets.xls
    18,5 KB · Weergaven: 59
In 1e instantie kon ik het bestand niet openen. Daarna wel maar er staat niets in.

Dat er niets in staat klopt.
Als je op de Tab toetst klikt gaat hij naar beneden naar de volgende cel, die niet beveiligd is.
Heb nu verder even geen tijd meer, moet nu dringend weg.
 
Ja dat bedoel ik, hoe heb je dat gedaan?

groeten Ria

rianijboer,

Selecteer de cellen welke niet beveiligd moeten zijn en zet de eigenschap bij bescherming op niet geblokkeerd (vinkje weg halen)
Beveiligd nu het blad en klaar is Kees.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan