Met de updates wordt PC trager na opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

avdijk

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2005
Berichten
29
De PC (AMD sempron 2600, 1Gb geheugen) wordt als trager ervaren.
Vanaf het moment dat je (dual boot) kiest voor Windows XP home, tot het moment dat je b.v. de website nu.nl ziet, ben je ruim 2 minuten verder.
Na het verschijnen van de buroblad achtergrond is er nog een aardige tijd veel CPU- en schijfactiviteit, en komt er van het starten van programma's niets terecht.

Doe je een schone instalatie, en zet je er meteen Spybot, de sygate personal firewall en Avast antivirus op, dan gaat het véél sneller, en ben je in 45 seconden klaar met het starten van de internet explorer 6 en de website nu.nl.
Laat je vervolgens de windows updates zijn gang gaan dan is de boel binnen een dag weer even traag.
Het de-installeren van avast, de firewall en spybot helpt nauwelijks.
Bij wijze van proefje 512Mb er bij steken, zodat er tijdelijk 1,5 G in de computer zit, helpt ook geen zier, zelfs het beperken tot 512Mb is voor het starten nauwelijks merkbaar trager.

Hoe komt dit en wat is hier eventueel aan te doen? Updates uitzetten? Hoe weet je van te voren of een update vertraagt of niet ?
 
Ikzelf heb ook zoiets (mijn computer is niet supersnel, er zit wél 2 GB intern geheugen in ondertussen).

Wat ik doe tegenwoordig is gebruik maken van Slaapstand. Indien ingeschakeld kun je bij Start -> Computer uitschakelen de Shift knop indrukken, en Stand-by wordt dan Slaapstand.

Slaapstand inschakelen via Start -> Uitvoeren -> powercfg.cpl -> tabblad Slaapstand.

Natuurlijk duurt het in slaapstand zetten langer dan uitschakelen, maar de pc start (bij mij) in 1 minuut op ipv. 3 tot 4 minuten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Tijs.
 
Dit is inderdaad een mooie oplossing ... Laat het echter wel TIJDELIJK zijn.
Elke keer dat je de PC namelijk in slaapstand zet, gooit deze de bestanden snel in een temp map, deze wordt groter en groter. Uiteindelijk heeft dit het resultaat dat de pc alsnog slomer opstart dan via normaal afsluiten.

In windows 7 heb je de hybride functie, deze is hetzelfde als de slaapstand alleen dan geavanceerder.
 
Dit is inderdaad een mooie oplossing ... Laat het echter wel TIJDELIJK zijn.
Elke keer dat je de PC namelijk in slaapstand zet, gooit deze de bestanden snel in een temp map, deze wordt groter en groter. Uiteindelijk heeft dit het resultaat dat de pc alsnog slomer opstart dan via normaal afsluiten.

In windows 7 heb je de hybride functie, deze is hetzelfde als de slaapstand alleen dan geavanceerder.

Mag ik weten waar je die informatie vandaan hebt? Ik houd een slag om de arm, maar mijn kennis zegt dat dit grote onzin is. Per slot komt de inhoud van het fysieke geheugen in C:\hiberfil.sys te staan. Datgene dat in het Wisselbestand stond blijft in het wisselbestand tijdens slaapstand, dus er is niets dat (op termijn) meer ruimte gaat innemen.

Tijs.
 
Ik heb dit destijds horen zeggen.
Mijn excuses als dit niet waar blijkt te zijn.
 
Als je geïnteresseerd bent in het technische verhaal: De eerste 3 paragrafen van deze webpagina beschrijven het proces.
Je ziet (samenvattend) daar vermeld dat er 1 permanent bestand wordt aangemaakt (hiberfil.sys) dat bij elke slaapstand wordt hergebruikt. Er wordt geen gebruik gemaakt van een temp map.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Super. bedankt voor de extra info en de genomen moeite hiervoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan