• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met dropdown letter kiezen en dan automatisch uren invullen achter de juiste cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Beste excel freaks,

Er zit al standaard iets ingebouwd dat ik wil weten hoe het werkt. Onder het kopje soort uur zitten dropdown menu's .
Nou als je in 1 van die cellen de R aanklikt dan vult excel automatisch de uren in cel F40 als je iets invult op de maandag en de in cel G40 als je iets invult bij dinsdag enz onder het kopje gewerkte uren. Hoe is dat gemaakt met een dropdown menu ? of werkt dat anders ?

Zie voorbeeld bestand:
Bekijk bijlage voorbeeld weekstaat versie 2.xlsx

Alvast hartelijk dank

Kijk eens in het bereik BA6:BW25, dan zie je hoe dit werkt.

Kijk eens in het bereik BA6:BW25, dan zie je hoe dit werkt.

Waar kan ik die cellen vinden? WAt staat erin? Het is wel zo als die r een n is dan worden de uren automatisch achter normale uren ingevuld

Het wordt problematisch als je de cellen BA6:BW25 niet kunt vinden in je eigen bestand.

Die validatie heeft niks te maken met het verwerken van die keuzes uit de validatie.

Het is niet mijn bestand het is die van mijn werkgever !

Laatst bewerkt:
Ligt het dan niet voor de hand hém om een toelichting te vragen?

Selecteer de kolommen AX:CQ en kies via rechtermuisklik voor zichtbaar maken.

Ligt het dan niet voor de hand hém om een toelichting te vragen?

Nee die vraag gaan ze niet beantwoorden omdat ze wat anders te doen hebben. B.v. klanten werven en ten 2de de lijst is door mijn vorige werkgever gemaakt die er niet meer is. Ze hebben de lijst overgenomen en bedrijfslogo veranderd en klaar.

Het kan allemaal kloppen wat je daar allemaal vertelt maar dan is het zaak om iemand met toch zeker een basiskennis heeft, onder de arm te nemen uit uw omgeving om u een beetje wegwijs te maken om een en ander te begrijpen.

sorry hoor cobbe maar dit forum is voor mensen die excel dingen willen leren of andere dingen.
Als ik iemand had in mijn omgeving had ik die ook wel gevraagd maar die heb ik niet dus dan kwam ik hier om de vraag te stellen als het van jou mag. Van de eigenaren mag het zeker wel.

Ik snap jou niet ik wil het graag weten en dan vraag ik het hier en dan is het ook niet goed. Moest ik de vraag anders stellen ?
B.v. Ik wil als er een r staat dat excel het daarop telt en een n moet excel het daarop tellen. Had je mij dan wel anders "geholpen" met b.v. klik hier op enz?

Misschien kun je je (huidige) werkgever bereid vinden jou een excelcursus te geven. Het formulier is basaal opgebouwd en bevat eigenlijk geen geavanceerde excelfuncties.
We zijn natuurlijk gaarne bereid je te helpen maar veel meer dan tips op afstand wordt het niet.

rsk, Je vraag vliegt nu alle kanten uit en dat lijkt me niet nodig. Iedereen wil een vraagsteller helpen en dat is ook precies wat Cobbe in post nr.10 heeft gedaan. In de verborgen kolommen AY t/m CP staan een drietal tabellen die corresponderen met de letters die je kan opgeven in kolom Y (en omdat het een samengestelde cel is eigenlijk de kolommen Y:AB). In die tabellen staan zogenaamde ALS formules die "kijken" wat voor letter je hebt gekozen. Aan de hand van die letter zal er dus een waarde of niets verschijnen. De formules op je "formulier" verwijzen dan weer naar die verborgen tabellen om zo een totaaltelling te maken.
Maak die verborgen kolommen dus 'ns zichtbaar en probeer zo uit te puzzelen welke formule naar welke cel verwijst. Dan kom je er vast wel uit hoe de vorige werkgever dit bestand heeft opgebouwd.

Laatst bewerkt:
Denk even in Dummies,

Open dit bestand en zie de verborgen kolommen. Als je nu het document invult dan zie je de dingen veranderen in de nu zichtbare kolommen.
Ga je nu in een cel staan waar normaal automatisch een getal komt te staan, dan zie je boven in je adresbalk een formule staan die verwijst naar de betreffende cellen met als
voorbeeld een SOM om dingen op te tellen of af te trekken. Zo kan je door verschillende cellen te selecteren zien wat voor formule er in zit en waar naar deze verwijst.

Bekijk bijlage Kopie van voorbeeld weekstaat versie 2-1.xlsx

succes

Hoewel de analyse van wat waar staat ook in het lint staat (Start --> zoeken en selecteren) Kan je ook een klein beetje code gebruiken om een werkblad te doorgronden.

Zorg ervoor dat je macro's mag uitvoeren. Dit staat ergens onder de opties in de tab geavanceerd.

Klik in de bijlage op de blauwe knop onder Projectnaam. Alle cellen met een formule worden geel en de formules worden getoond. De cellen met een gegevensvalidatie worden groen.

Bijlagen

Toppie dank jullie wel. Ik zie inderdaad de verwijzingen en dat er meerdere formules samen werken.
Mijn vraag is helemaal goed beantwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan