Met een schone lei beginnen, hoe?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Na een Vista herinstallatie heb ik de indruk dat ik op C: nu veel meer GBs in gebruik heb dan eerst. Alleen al Vista vult nu 16 GB van C: , lijkt me niet normaal? De hele partitie is 19 GB en met de installatie van een videobewerkingsprogramma en een fotoprogramma geeft hij al aan te weinig ruimte te hebben. Terwijl ik diezelfde programma's en nog veel meer er eerst wél op had staan.
Ik wil nu radicaal álles eraf en helemaal schoon opnieuw beginnen (op D heb ik ook nog steeds 12 GB aan oude programFiles-resten staan die zich met geen mogelijkheid laten verwijderen en waar niemand een oplossing voor weet. (Probleem was dat de oude gecrashte Vista zich ook al niet liet overschrijven, toen heb ik de nieuwe maar op D geinstalleerd, en dat is automatisch C geworden, die functioneert op zich prima)
Ik heb het programmaatje CopyWipe geprobeerd om de Hd te wipen maar die geeft aan dat hij geen usable HD kan vinden!
Hoe maak ik hem wél helemaal schoon (welk programma werkt het beste en het gemakkelijkste voor een halve leek), en hoe moet ik verder te werk gaan om nieuwe partities in te stellen vóórdat ik Vista opnieuw installeer? En hoe groot moet C: tenminste zijn om naast Vista tenminste 2 wat zwaardere programma's veilig kwijt te kunnen met een aantal van de gebruikelijke wat kleinere?

Als je van de cd hebt geinstalleerd zonder te formateren dan heeft Windows de oude installatie in een aparte map gezet.
Die map heet Windows.old, je kun er eventueel nog bestanden uit terughalen.

Als je Windows nu weer lekker draait en je hebt je bestanden nog die je wilde bewaren dan kun je die map verwijderen.

Begin met de check of in het bios het opstarten van CD / DVD als 1e optie staat ingesteld. Zo ja, start met de Windows CD en houd het scherm in de gaten. Al heel erg snel moet je op een willekeurige toets drukken om vanaf CD / DVD te starten, anders wordt automatisch vanaf HDD gestart.

Eenmaal "op" de CD gestart krijg je in een vervolgmenu de keuze of je bestaande partities wil verwijderen. Daar verwijder je eerst alle partities en desgewenst maak je nieuwe aan.

Ik heb nu in het schijfbeheer-installatiescherm van de recoveryDVD de partities voor me en geformatteerd (klopt het dat dat maar enkele seconcen duurt??) . Maar ik kan de partities niet groter of kleiner maken. Bij de partitie waar het OS opstond heb ik een inactieve "Uitbreiden"-opdracht. De andere partitie laat zich niet verkleinen. Ik kan ze wel verwijderen maar dat durf ik niet want kan ik daarna ook weer nieuwe aanmaken??
En waarvoor dient de "Niet-toegewezen ruimte"? (4 GB) Kan ik ook weinig mee.

Begin met de check of in het bios het opstarten van CD / DVD als 1e optie staat ingesteld. Zo ja, start met de Windows CD en houd het scherm in de gaten. Al heel erg snel moet je op een willekeurige toets drukken om vanaf CD / DVD te starten, anders wordt automatisch vanaf HDD gestart.

Eenmaal "op" de CD gestart krijg je in een vervolgmenu de keuze of je bestaande partities wil verwijderen. Daar verwijder je eerst alle partities en desgewenst maak je nieuwe aan.

Zo werkt het ook niet, je moet doen wat Pasja had aangegeven...

Zo werkt het ook niet, je moet doen wat Pasja had aangegeven...

heb ik gedaan !!!! Ik heb gewoon vanaf de installatie/recoveryDVD opgestart! maar daar krijg ik dus (bij geavanceerde installatie) de mogelijkheid om te kiezen waar ik wil installeren en om eventueel de partities aan te passen. Maar dat aanpassen lukt niet.

Daar eerst alle partities verwijderen, niet aanpassen.
Als alle partities verwijderd zijn, 1 of meerdere nieuwe aanmaken

Daar eerst alle partities verwijderen, niet aanpassen.
Als alle partities verwijderd zijn, 1 of meerdere nieuwe aanmaken

Ahh, nou snap ik het allemaal en het lijkt nog te werken ook. Als er nou ergens een helpmenuutje bij de hand was geweest.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan