Met een SHA bestand schijn je een download te kunnen controleren

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Met een SHA - bestand schijn je een gedownloaded programma te kunnen controleren of het in z'n geheel is doorgekomen.
Maar hoe werkt dat precies, wat moet je daarvoor doen?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Dukkel, wat houd je tegen om zelf eens wat op te zoeken om wat steekwoorden in Google/DuckDuckGo of welke zoekmachine dan ook, zoals "bestand controleren sha". En dan zie je meteen al de werking ervan.

En dan kom je er ook achter dat het NIET om een SHA bestand gaat, maar je weet dan wel hoe het werkt, en wat het nut is.

Probeer eerst zelf eens wat op te zoeken.

Zoals o.a.:

Dit is waar ik achter ben gekomen:
Het makkelijkst is om Total Commander te installeren.
Bij Total Commander krijg je 2 schermen teglijk in beeld, die je onafhankelijk van elkaar kunt manipuleren
Laat ik het linker scherm dat het *.iso bestand in, en in het rechter scherm het *.sha bestand
Ga dan in het linkerscherm naar Bestanden | Checksums vergelijken
En wacht op de uitkomt.

Je kunt ook HashTab installeren, die geeft een extra tabblad in windows File manager:

1755363075721.png

Total Commander heeft ook zo'n dergelijk schermpje.
Maar ik ga HasTab zeker hierop controleren.
Alvast bedankt

SHA (MD5 en nog een boel anderen) zijn hashing functies. Wiskundige berekeningen die maar in 1 richting uitgevoerd kunnen worden. Dus je kunt van een bestand een hash maken, maar van de hash niet meer het bestand terughalen. Zelfde techniek wordt gebruikt bij wachtwoorden.

Bij veel websites kun je een hash vinden bij de downloads. Als je download binnen is dan kun je de hash op de website vergelijken met de hash van je gedownloade bestand. Indien die gelijk zijn dan is de download 100% goed gegaan.

In mijn hele carriere heb ik nog nooit een foute download gehad. Er zit zoveel error correctie in de hele keten dat het feitelijk niet nodig is. En ik gebruik voor downloads enkel de websites van de leverancier, dus daar hoef ik me ook niet veel zorgen over te maken.

Bedankt voor de heldere uitleg.
Maar de slot conclusie is eigenlijk gezien het feit dat je nog nooit een foute download gehad bent, dat het allemaal overbodig is, mits je je aan de regels houdt en alleen goede websites binnenhaalt.

Laatst bewerkt:
My bad, sommige bestanden hebben wel een SHA-bestand. Tegenwoordig worden die SHA-hashes vaak bij de downloadsectie op de site vermeld.

Zo ook bij de meeste bestanden die ik gebruik.

Terug
Bovenaan Onderaan