Met F12 standaard browser openen

• Onderwerp starter Onderwerp starter lw87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kunt alle tekst weglaten, heb je alleen de snelkoppelingen en de iconen ervan zijn klein, staan hier 5 pictogrammen/snelkoppelingen in nog geen 2 cm werkbalk en is het geen pullup/pulldown menu, is allemaal aan te passen.
Dan is het een optie waarmee TS iets kan :) In de historie kreeg elke Windows telkens een nieuwe manier van werken. Persoonlijk wen ik mijzelf hieraan en dat kost idd wat tijd. Laten we blij zijn dat Win 8 voor velen historie is.

mensen, wat lw87 graag wil, is dat wanneer je het bureaublad voor je ziet, je enkel op F12 hoeft te drukken om de standaard browser tevoorschijn te toveren. zij die hier het nut niet van inzien of die het niet weten, reageer dan niet. zo moeilijk is de vraag niet en of jij het handig of niet vindt, dat doet helemaal niet ter zake!
ik zie zo vaak commentaar als 'wat heb je daar aan' of 'gebruik gewoon dit of dat'. dat zijn helemaal geen antwoorden op de vraag. als (in dit geval) lw87 dit graag wil, dan is dat toch prima?

lw87, is je vraag inmiddels beantwoord? ik vind het namelijk een interessante vraag en heb geleerd dat alle software-wensen op te lossen zijn (zeer recent nog over macro's waar ik niks van snapte, dankzij dit forum), hoe ingewikkeld ook. bron gaf je al een antwoord over het programma hotkeys. ik gebruik dat ook maar snap niet hoe dat in elkaar zit dus kan je daar niet mee helpen. misschien kan bron in 'lekentaal' en stap voor stap uitleggen hoe je dit doet. uiteraard voor F12 en niet voor Win+F12... ; )

bron, ik heb de code

#F12::
Run https://www.google.nl
Return

gewoon in het kladblok toegevoegd dat ik al had. wat kan er gebeuren, dacht ik... het mooie is dat het werkt met Win+F12! kan het nog mooier zonder de Win-toets? want ik vind het best handig eigenlijk als dat zou werken.

@lw87, als het werkt, ga ik uitvogelen hoe ik destijds die autohotkeys heb ingesteld, dan kom ik erop terug.

@bron, ik ben een beetje aan het experimenteren en het is gelukt om alleen de F12-toets te hoeven gebruiken. daarvoor hoefde ik alleen de hashtag weg te halen. dus bij deze super bedankt!
toch nog een vraagje voor de meesterperfectie: de standaard browser openen zonder een nieuw tabblad met google te openen. dus gewoon de opgeslagen tabbladen die je als laatst gebruikt hebt, voordat je de browser afsloot. zou dat kunnen?

@lw87, ik kom hier op terug...

Laatst bewerkt door een moderator:
lw87 en bron, het is gelukt!

hier volgt de uitleg voor als je nog geen autohotkeys hebt. echt, dit is een geweldig stukje software (vind ik als leek). sorry, het is in engels...

Download en installeer het programma AutoHotkeys, daarna
1. Right-Click on your desktop.
2. Find "New" in the menu.
3. Click "AutoHotkey Script" inside the "New" menu.
4. Give the script a new name. Note: It must end with a .ahk extension. Ex. MyScript.ahk
5. Find the newly created file on your desktop and Right-Click it.
6. Click "Edit Script".
7. A window should have popped up, probably Notepad. If so, SUCCESS!

goed, stap 2:

plak dit in het lege notepad:

F12::
Run, C:\Program Files\Opera\launcher.exe [voor de lezer: dit is het pad waar opera zich bevindt, mijn standaard browser]
Return

sla dit op. klik nu met de rechter muisknop op het icoon van autohotkey in de systemtray en kies voor Reload this script. als het goed is opent je browser nu met F12 vanaf het bureaublad! zo niet, laat even weten.

hier nog wat extra tips:

!0::
Send, naam@email.nl [als je alt+0 gebruikt, zie je je e-mailadres verschijnen in word, kladblok, browser, overal]
Return

!3::Volume_Down [alt+3 volume omlaag, alt+4 volume omhoog (ik heb daar geen aparte knoppen voor op mijn laptop)]
Return

!4::Volume_Up
Return

dit kun je dus allemaal gewoon onder elkaar plakken in kladblok, zolang je maar met Return het commando beëindigt.
verder zijn er nog legio mogelijkheden, lees er maar eens over op de website van autohotkey.
succes!

Je hebt de installer gebruikt. Voor degene die dit niet wilt.

1. Downloaden
Ga naar www.autohotkey.com
Klik op knop [Download] en dan op linkje "Download AutoHotkey .zip".
Dit ZIP bestand opslaan in een nieuwe map C:\AHK en dan de ZIP uitpakken.
==> Bestand "AutoHotkey.chm" bevat alle documentatie!!

2. Script maken
Start het programma Kladblok en kopieer/plak de volgende regel:
F12::Run https://www.google.nl
Dan dit Kladblok bestand opslaan met naam C:\AHK\Sneltoetsen.ahk

2. Snelkoppeling maken
Ga naar map C:\AHK en maak een snelkoppeling van bestand "AutoHotkeyU64.exe".
Klik met rechts op de snelkoppeling en dan op Eigenschappen.
Zet achter de tekst in het vakje Doel een spatie en daarachter C:\AHK\Sneltoetsen.ahk
Klik op OK om de snelkoppeling op te slaan.

4. Starten
Dubbelklik snelkoppeling om AutoHotKey met het script te laden.
Druk op F12 (YEAH, hij doet het)

Wil je het script automatisch starten?
Kopieer/Plak de volgende regel in de adresbalk van de Verkenner (bij Windows 10) en druk op Enter
%UserProfile%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup
Kopieer/Plak de snelkoppeling in deze map. Dat is alles.

Laatst bewerkt:
wat is het verschil tussen starten met de installer en de tip die jij nog geeft daarna? en wat is het nadeel van de installer gebruiken? ik weet namelijk niet wat dat is of doet.

Installer
voordeel: integratie in Windows, kan (in het algemeen) handiger werken
nadeel: vervuiling in Windows

Portable versie (zip uitpakken en het werkt direct)
voordeel: geen vervuiling in Windows. Als je de map verwijdert blijft er niets achter
voordeel: je kan de map van pc schijf naar usb stick verplaatsen en alles blijft gewoon werken
nadeel: geen integratie in Windows, soms (niet altijd) kan dit minder handig werken.

Ikzelf gebruik altijd de prtable versie als die er is van de maker van een programma .
Mocht het programma niet bevallen dan hoef ik alleen maar het mapje weg te gooien.
Als iemand anders een portable versie heeft gemaakt van een installer dan gebruik ik die niet.

Laatst bewerkt:
dank voor je uitleg. het gaat me even boven m'n pet, maar ik vind het leuk om te weten dat dit zo is. weer iets om me in te verdiepen : )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan