• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

met komma's scheiden van tekst en cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Beste allemaal.

Ik moet onderstaande gegevens in een txt bestand zien te krijgen, om deze gekkigheid in te voeren exact zoals hieronder is een moeilijke langdurige taak.

3,"0","0","1234","Straatnaam","12.5","00319","Tilburg",5,0,"XXX","0","Goirle","Tilburg","3.20","3.20","OFF","OFF","OFF","OFF","1234"

Dit is slechte een hele regel tekst en er zijn ongeveer 900 van dit soort regels welke ik moet gaan invoeren.

Als ik dit via een macro in Excel zet, is dat via invoer menu's minder moeilijk.

Ik wil het bestand daarna gaan opslaan in als een txt bestand, maar als ik dat doe krijg ik meerdere dubbele aanhalingstekens waar ik maar één dubbele aanhalingsteken wil hebben zelfs voor en na elke komma komen dubbele aanhalingstekens.

Wie weet een oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt en groet, Peter

Als je al een Excel bestand hebt met die tekst erin en je daarvan een voorbeeld kunt plaatsen is het geen enkel probleem om het zo voor je te maken dat met 1 druk op een knop er een dergelijk tekstbestand uit rolt.

Maar heb je ook al eens gekeken naar Opslaan als en dan kiezen voor 1 van de verschillende keuzes voor tekst- of CSV bestanden.

Hallo Edmoor,

Ik heb het bestand al met "opslaan als" als een txt bestand opgeslagen maar dan krijg ik 2 maal een dubbele aanhalingstekens ipv van 1 maal dubbele aanhalingstekens.

Sla het bijgevoegde bestand maar een op met "opslaan als" dan zie je wat ik bedoel.

Groet en weer alvast bedankt,

Peter

Bijlagen

Nogal logisch, omdat je de aanhalingstekens ook al in de cellen hebt staan.

Edmoor,

Dank voor je antwoord,
Hoe krijg ik die aanhalingstekens in mijn TXT bestand, ze moeten er wel in komen te staan, als ik alleen tekst of cijfers met een komma daarna per cel ingeef komt dat wel in het TXT Bestand alleen de aanhalingstekens niet.

Mijn vraag is nu hoe krijg ik dat gedaan?

Wederom dank,

Peter

Door het werkboek op te slaan als txt besteand zonder in je excelbestand aanhalingstekens te zetten.

Helaas helaas, als ik het bestand waar nu géén aanhalingstekens in staan opsla met "Oplsaan Als TXT" dan komen de aanhalingstekens niet in het txt bestand wel blijven de komma's erin staan.

Het eindresultaat in het txt bestand moet worden:

3,"0","0","1234","Straatnaam","12.5","00319","Tilburg",

met de aanhalingstekens en de komma's.

Dank voor een eventuele oplossing.

Groet, Peter

Bijlagen

Ik heb dan ook gezegd dat er meerdere keuzen zijn voor het opslaan. Dus probeer de verschillende mogelijkheden voor TXT en CSV bestanden. Als er niet 1 bij is die een bestand oplevert dat naar je zien is kunnen we er altijd nog een stukje VBA voor maken.

En om welke reden heb je in je vorige post geen aanhalingstekens om het eerste cijfer, in dit geval 3, gezet?
Die komma's horen trouwens ook niet in de cellen in je Excel document.

Edit:
Toch maar even wat extra's gedaan. Gebruik dit maar eens achter een knopje:

Code:
Sub ExportTekst()
    Dim mRow As Long
    Dim mCol As Long
    Dim mReg As String
    Dim Bst As String

Bst = Environ("USERPROFILE") & "\Desktop\" & ActiveSheet.Name & ".txt"
    Open Bst For Output As #1

mRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
    mCol = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count

For i = 1 To mRow
        For j = 1 To mCol
            mReg = mReg & Chr(34) & Cells(i, j) & Chr(34)
            If j < mCol Then mReg = mReg & ","
        Next j
        Print #1, mReg
        mReg = ""
    Next i
    Close #1
End Sub

Quick and dirty maar maakt een bestandje op je bureaublad met als naam Test2.txt, in het geval van je voorbeeld document tekst2, waar ik de komma's uit verwijderd heb.

De regel in dat document staat dan zo in het tekst bestandje:
"1","0","0","12345","straatnaam","12.5","00139","Tilburg"

Laatst bewerkt:
Als ik jouw xlsx bestand open en dan alles selcteer en dan in een notepad txt file kopieer...
Dan ziet het er zo uit:
2 "0", "0", "1234", straatnaam", "12.5", "00319", "Tilburg", 5 0 "xxx", "Goirle", "Tilburg", "3.20", "3.20", "OFF", "OFF", "OFF", "OFF", "1234",
Is dat ok?
Ik mis alleen de komma achter de eerste 2, die zou je nog handmatig kunnen doen...

Laatst bewerkt:
Ik heb nu 2 oplossingen en vind ze hoopvol maar bij de macro gaat het mis ik krijg een foutmelding

Sub ExportTekst()
Dim mRow As Long
Dim mCol As Long
Dim mReg As String
Dim Bst As String

Bst = Environ("USERPROFILE") & "\Desktop\" & ActiveSheet.Name & ".txt"
Open Bst For Output As #1

mRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
mCol = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count

For i = 1 To mRow
For j = 1 To mCol
mReg = mReg & Chr(34) & Cells(i, j) & Chr(34)
If j < mCol Then mReg = mReg & ","
Next j
Print #1, mReg
mReg = ""
Next i
Close #1
End Sub

De foutmelding is de rode tekst.
Het is mogelijk dat mijn bureaublad niet gevonden wordt, het adres van mijn bureaublad is: D:\Mijn documenten\Desktop

Moet ik dat in de macro ergens inzetten?

En dan het selecteren en kopiëren naar een txt bestand gaat op zich goed maar het vreemde is dat er overal een tab tussen komt te staan wat weer ongewenst is.

op de vraag waarom het eerste cijfer niet tussen aanhalingstekens staat is dat het de teller is voor de regels, het txt bestand wordt ingelezen in een soort van GPS apparaat en heeft die specials en vervelende opmaak nodig.
Let wel het heeft totaal niets met GPS coördinaten te maken deze maak ik altijd in cvs formaat wat wel goed lukt.

voor beide oplossingen weer mijn dank al ben ik nog niet geheel waar ik heen wil.

Groet, Peter

Daar kun je dan de variabele bst toch zo op aanpassen? Zo moeilijk lijkt me dat niet te lezen.

Edmoor,

Dank dat je me geholpen hebt het is gelukt om het werkend te krijgen nadat ik de Bs had aangepast.

Het scheelt mij een heel hoop werk om het via Excel in te kunnen voeren daar het om veel regels gaat.

Groet en nogmaals bedankt,

Peter

Ok dan :thumb:

Dat werkt mooi inderdaad en is erg handig in gebruik voor meer zaken. Ik denk alleen dat het wat lastiger te begrijpen is voor de doorsnee vragenstellers hier. Maar het is zeker een goede tip.

Edit:
Vergeet ik nog te zeggen dat ik vind dat je een prachtige website hebt die ik zelf ook wel als referentie gebruik en ook al een paar keer heb doorgegeven aan klanten die vragen m.b.t. VBA stellen :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan