• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met macro opmerking toevoegen via vlookup

Status
Niet open voor verdere reacties.

youdeni

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2008
Beste leden,

Ik heb de volgende vraag. Ik heb een bestand met twee tabbladen: Analyse en Remarks.
In het tabblad Analyse staat een lange lijst (meer dan 3000 reccord en wordt steeds meer) met regels.
In het tabblad Remarks staan een aantal van de nummers die in kolom A staan met in kolom C een opmerking.
Nu zou ik graag een macro willen die (misschien via verticaal zoeken) automatisch de opmerking van kolom C in tabblad Remarks plaats als een opmerking bij het
desbetreffende nummer in tabblad Analyse en dan de regel een kleur geeft.
Ik heb een bestandje bijgevoegd om het een en ander te verduidelijken.

Al vast bedankt voor jullie reacties

Bijlagen

Met dit achter een knop op het blad Analyse:
Code:
Sub CommandButton1_Click()
    For i = 2 To Cells.CurrentRegion.Rows.Count
        Set c = Sheets("Remarks").Range("A:A").Find(Cells(i, 1).Value, , xlValues, xlWhole)
        If Not c Is Nothing Then Cells(i, 1).Comment.Text c.Offset(, 2).Value
    Next i
End Sub

Laatst bewerkt:
Ander vraagje, kan ik ook de macro in de ribbon plaatsen, Want het Excel bestand wordt elke keer nieuw gegenereerd. Opmaak en alles blijft hetzelfde alleen aantal reccords in tabblad analyze wijzigt.

Al vast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
In je voorbeeld document werkt het prima.
Als je het in een anderd document test en het werkt niet dan is het voorbeeld bestand dus niet representatief.

Als je het in het Excel lint wilt hebben, zodanig dat het voor ieder document beschikbaar is dan moet je er een addin van maken.
Hierin zal je dan het lint moeten aanpassen en daarvoor moet je de XML code van het document uitbreiden en de nodig callback routines bouwen.

Dat klinkt indrukwekkend maar dat valt op zich wel mee.
Als je een goed voorbeeld document plaatst wil ik het wel voor je doen.

glda19: graag een eigen vraag maken. Je breekt in, in iemand anders zijn of haar vraag. Je vraag is verwijdert.

Hoe brook ik in op iemand zijn vraag nog nooit van dit gehoord

glda19: Je had toch een vraag c.q probleem of niet? Je schreef dit: Heb net het zelfde als de starter als probleem.
Is dit jouw topic? Dus, eigen vraag maken a.u.b.

was een antwoord op een latere vraag van toppic starter

Dat was dan voor weinig helpers duidelijk. N.a.v. misbruikmeldingen en eigen waarneming leek dat er niet op.

In je voorbeeld document werkt het prima.
Als je het in een anderd document test en het werkt niet dan is het voorbeeld bestand dus niet representatief.

Als je het in het Excel lint wilt hebben, zodanig dat het voor ieder document beschikbaar is dan moet je er een addin van maken.
Hierin zal je dan het lint moeten aanpassen en daarvoor moet je de XML code van het document uitbreiden en de nodig callback routines bouwen.

Dat klinkt indrukwekkend maar dat valt op zich wel mee.
Als je een goed voorbeeld document plaatst wil ik het wel voor je doen.

Ed,

Ik heb het in het voorbeeld bestand geprobeerd. Maar daar kreeg ik juist de melding. Ik gebruik de Form control button en dan selecteer ik de Macro. Is dat goed?

Ed, Dit werkt super! Bedankt. Kan ik deze macro nu ook in het ribbon plaatsen?

Zoals ik al zei is de ontwikkeling van het ribbon iets totaal anders dan het maken van een Excel sheet.
Maar je kan de macro ook in een module zetten en deze aan de werkbalk Snelle toegang toevoegen.

Eventueel kan ik de eerder voorgestelde addin wel voor je maken.

Ed,

Ik heb nu de macro als een module toegevoegd aan de quick ribbon. (heb handmatig eers een PERSONAL.XLSB aan moeten maken, denk dat bedrijf dit heeft dicht gezet)
Ik weet niet of een add-in door onze (zakelijke) beveiliging komt.
Voor nu werkt het voor mij.
Heel erg bedankt!!

Youdeni

Ik had wat tijd over en wat gefreubeld voor je:
Youdeni.JPG

Als je toch wilt proberen dan laat het maar weten.

Pak het bestand Opmerkingen.zip uit en plaats hem in een gewenste map.
Bekijk bijlage Opmerkingen.zip

Dit resulteert in het bestand Opmerkingen.xlam, dat is de addin.
Start Excel.
Klik Bestand > Opties > Invoegtoepassingen > Start >Bladeren
Blader naar de map waar de addin staat en dubbelklik er op om deze aan Excel toe te voegen.
Klik op Ok om het venster te sluiten.

Je zal nu een menu met de naam Youdeni zien.
Als je daar op klikt zie je wat ik in het plaatje liet zien.
Druk op de knop om de opmerkingen te plaatsen.

De code gaat uiteraard wel uit van de layout zoals in het voorbeeld document dat ik plaatste.
Het enige dat ik er extra in heb gedaan is een controle of de bladen Analyse en Remarks wel bestaan.

Je kan de code zelf inzien, evenals de callback functies voor de XML van het lint.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan