met macro zoeken in een formulierbesturingselement

Status
Niet open voor verdere reacties.

AD1957

Verenigingslid
Lid geworden
27 feb 2016
Hallo beste forumleden,

ik heb een formulierbesturingselement met 1000 artikelen

als voorbeeld:
artikelgroep 1 van 1 tot 99
artikelgroep 2 van 101tot 199
enz. enz.

is het mogelijk om met een macro die gekoppeld is aan een aantal besturingsknoppen
direct naar de betreffende artikelgroep in het besturingselement te gaan.

Groet,
Albert

hoi,

wat ik wil bereiken is dat ik met de besturingsknoppen( "waterleiding koper en "gasleiding koper) in het formulierbesturingselement
naar de betreffende artikelgroep spring. Bekijk bijlage calculatie test.xlsb

Ik heb de artikellijst ongeveer leeggemaakt ( teveel MB)

Groet,
Albert

Gebruik een ActiveX combobox.
Vul hem met

Code:
Private Workbook_open()
  sheet1.combobox1.list=sheets("artikellijst").range("K2:K185").value 
End Sub

Als je in de combobox een nummer gaat invoeren wordt de overeenkomstige waarde getoond.

Hoi,
Ik zal morgen eens kijken, ik ben nu eenmaal een vroege vogel.
Voor nu:
Enkele opmerkingen, als je uw vbtje wil afprinten heb je 63 blz (2 tot 63 is leeg) waar ze vandaan komen? Ik heb nog niet verder gekeken.
Wat je bedoelt met besturingsknoppen, ik neem aan dat je de 2 keuzerondjes bedoelt.
Het maakt het allemaal al een stukje eenvoudiger als je uw artikels (koper), (gas), (water), etc in aparte werkbladen zet.
Als je een toch een userform wil gebruiken horen de keuzerondjes niet op het werkblad maar in de form, net zoals uw keuzelijst
Als er niemand mij voor is zal ik eens kijken voor een oplossing
Groet

hoi snb en gast0660,

Eerst even dit. Ben een echte beginner met VBA, sinds ongeveer 14 dagen beetje proberen.
ActiveX combobox is voor mij een raadsel pffffff

Maar als ik het goed begrijp begin ik met het invoeren van het artikelnr. en dan komt de omschrijving.
Dat is iets wat ik nou net niet wil, dan moet ik straks ongeveer 1500 art. nr. kunnen opdreunen.

Zal proberen uit te leggen hoe het nu werkt:

Als ik in het besturingselement een artikel aanklic wordt dit nr. ingevuld in de actieve cel in kolom A
De gekoppelde cel cel geeft de waarde voor de active cel in kolom A dmv. een macro.
Door het invullen van kolom A wordt kolom B en C etc ingevuld middels de Zoekfunctie ALS..VERT.ZOEKEN
Voor mij werkt dit goed, hoef nml. geen artikelnummers te kennen.

Nadeel is echter, als de artikellijst steeds uitgebreider wordt, ik meer en meer moet gaan scrollen in het besturingselement.
Nu is de vraag of ik met keuzerondjes(of een andere manier) met hieraan toegewezen macro's sneller naar bepaalde artikelgroepen kom in het besturingselement.
Bv. klic op keuzerondje "waterleiding koper pers" en in het besturingselement springt de cursor naar het begin van deze artikelgroep (artikel nr. 11)

Groet,
Albert

nog even ter verduidelijking.

ik bekijk het probleem zo:

*Het formulierbesturingselement is mijn catalogus met de omschrijving en prijzen van het artikel
*keuzeknoppen zijn de index van de catalogus
*kan ik met een macro gekoppeld aan de keuzeknoppen bladeren door de catalogus.

Groet,
Albert

Laatst bewerkt:
Hoi gast0660,

Nou dat ziet er goed uit, zal er eens mee gaan werken.
Laat zeker nog van me horen, kan wel enkele dagen duren.
Alvast hartstikke bedankt.

Groet,
Albert

Hoi gast0660,

Kon het niet laten en heb inmiddels alles eens bekeken.
Loop toch tegen een aantal problemen aan.
* zie de bijlage. *

Bekijk bijlage Hoi Dotchiejack.docxBen benieuwd of het gaat lukken.
nogmaals dank,

Groet,
Albert

Hoi,
De aanpassingen zijn niet direct een probleem,maar na het grondig doorlezen van uw brief vraag ik mij af of uw vb bestandje representatief is voor het echte bestand.
Als het kan (zonder gevoelige info) maak een kopie van uw echte bestand, sla het op als xlsb, dan kan je het hier waarschijnlijk posten. (je kan het ook via mail doorsturen door hier op mijn naam te klikken. Als het voorbeelbestandje genoeg is voor u en je de rest zelf kan aanpassen, geef mij een seintje dan probeer ik het ene of het andere deze week nog af te werken.
Groet

Hoi gast0660,

Lukt me niet om het bestand onder de 100mb te krijgen. Waarschijnlijk komt dit door de userform
In het privé bericht zie ik nergens een mogelijkheid om een bestand toe te voegen.

Misschien kun je even iets terugsturen via mail, mijn emailadres is nu bekend.

Groet,
Albert

Hoi,
Begroting nieuw is gelukt, is dit representatief voor het echte bestand, kan ik daar verder op bouwen?
Wat belangrijk is staan de artikelen zo in één blad en niet in (als vb koperwater in blad 2 en koper gas in blad drie en cv pers in blad vier enz)
Groet

Laatst bewerkt:
Hoi gast0660,

Alle artikelen staan in het een blad "artikellijst"
denk dat je dat bedoelt.
artike
In de lijst "kies product" hoeft alleen de code en omschrijving te staan.

Groet,
Albert

gast0660 heeft me supergoed geholpen.
Fijn dat er zulke mensen zijn om problemen op te lossen.

Groet,
Albert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan