Met TAB naar volgende afbeelding in VBA-userform springen

Status
Niet open voor verdere reacties.

combinatietang

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2008
Beste Forumleden,

Ik heb een berichtenvenster nagemaakt met een userform in excel.
De knoppen zijn gemaakt van afbeeldingen.
Nu wil ik met de TAB-toets naar de volgende knop springen, net zoals een normaal berichtenvenster.
Maar dat krijg ik niet voor elkaar, zie bijlage.
Heeft iemand een idee? Misschien iets met code "aantal TAB aanslagen tellen"?

Bijlagen

Afbeeldingen zijn geen knoppen en hebben geen tabstop.
Maak gewone knoppen, dan hoef je niet moeilijk te doen.

Laatst bewerkt:
Hier te vinden :

Bijlagen

• 2020-04-18 10_34_24-Window.jpg
    2020-04-18 10_34_24-Window.jpg
    16,5 KB · Weergaven: 52
Je wijst de verkeerde aan met je muis. :p

Lesje voor je.
In een Userform kan je alleen maar gebruik maken van de Actieve-X besturingselementen.

@combinatietang:
Maak een commandbutton aan en voeg bij de eigenschap Picture je image toe.

Laatst bewerkt:
Jullie hebben allemaal gelijk, buttons zijn praktischer. Maar nu ik er zoveel tijd in heb zitten, wil ik ook het laatste stukje werkend krijgen.
Ik was nog aan het stoeien met onderstaand alternatief. Ik probeer de juiste codes aan te roepen vanuit het tekstveld, en de bijbehorende afbeelding (knop) tonen.
....., maar ook hier loop ik vast. ....kan dit op één of ander manier wel?

PHP:
Private Sub TxtTabPrijsspiegel_KeyDown(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal Shift As Integer)

Dim tel As Integer
tel = 0

Do While KeyCode = 9
tel = 1 + 1

If telMod = 0 Then
        ImgSpiegelMakenInactive.Visible = False
        ImgAnnulerenInactive.Visible = True
        If KeyCode = vbKeyReturn Then Call TabbladNa
    Else
        ImgSpiegelMakenInactive.Visible = Truee
        ImgAnnulerenInactive.Visible = False
        If KeyCode = vbKeyReturn Then Unload Me
    End If
Loop

Opgelost met commandobuttons

Omdat aan knoppen allerlei events zijn toe te wijzen en aan afbeeldingen niet, heb ik commandobuttons onder de afbeeldingen gelegd.
Zo heb ik de lay-out van de afbeeldingen en het gemak van knoppen. Probleem opgelost.

Ik mis hier echt iets.
Je CommandButton kan je ook een kleur en ander tekst geven, je kan er ook je plaatje in zetten.

Het werkt ook met je TAB?

@HSV
Het verschil met commandobuttons is dat er altijd een schaduwrandje aan zit. Dus knoppen met plaatjes ogen strakker.
Daarnaast is het ook gewoon een goede oefening. Ik ben nog niet zo bedreven in VBA en heb met het zoeken naar oplossingen veel opgestoken.
Ik heb ook gegoogled naar voorbeelden hoe commandobuttons van kleur konden wisselen, maar dat heb ik verder niet meer uitgeprobeerd.
Het aanpassen van wat ik had, en hier en daar wat events toevoegen zoals vbKeyTab en vbKeyDown leek minder ingewikkeld.
Het enige wat me niet lukte, was om met de laatste TAB goed terug te komen in het eerst tekstveld. De cursor staat dan niet aan het begin van de regel in de textbox, maar één TAB verder
Daarom heb ik het voorlopig zo ingesteld dat laatste TAB het tekstveld overslaat. Met de pijltjes-toetsen gaat dat wel goed. ... nog een klein schoonheidsfoutje dus.

Die schaduw bij een knop toont het verschil dus wel of niet ingedrukt en is daarmee gewoon fuctioneel.
Wat je tab toets betreft, kijk eens per object naar de tab stop en tab index en stel dat goed in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan