met welk programma maak ik een educatief spel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

anja83

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
13
Hallo,
Excuses als deze vraag in het verkeerde topic staat, maar ik wist niet zo goed waar ik hem moest plaatsen.
Ik zou graag tips willen krijgen over programma's die ik kan gebruiken om zelf een spel te maken. Het gaat hierbij niet om een spel met pacmans of ander soort poppetjes o.i.d. maar een soort educatief spel voor kleuters in de vorm van o.a. een quiz.
Op dit moment heb ik iets ontwikkeld in powerpoint, maar uiteraard is dit niet geschikt om een spel in te maken. Mijn presentatie bestaat uit (schik niet :)) ongeveer 700 dia's en is verschrikkelijk langzaam met opstarten. Ook kunnen de kinderen erin rommelen en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Bij gebrek aan kennis gebruik ik dit nu nog, maar het is niet ideaal.

De opzet van het spel is als volgt:
Een opening met verschillende dieren, vervolgens moet het hoofdmenu verschijnen. Dit menu bestaat uit alle letters van het alfabet. Als je met de muis over een letter heenschuift, hoor je de klank. Klik je erop, dan verschijnt een pagina over het dier die begint met deze letter. Op deze dierenpagina moet weer een menu verschijnen, waarbij je kunt klikken op verschillende onderdelen. Bijv. een filmpje bekijken, foto's bekijken, een quiz maken. De quiz is een simpele vragenquiz, waarbij ik geluid heb ingevoegd en de kinderen op het plaatje van het goede antwoord kunnen klikken. Dan met smileys krijgen ze te zien of het antwoord goed of fout is.
Voor iedere letter van het alfabet is dezelfde opzet met film, foto's, quiz etc.

Dit is zo'n beetje zoals het spel er op het moment uitziet in powerpoint. Ik zoek nu dus een programma waarmee ik dit ook kan maken, alleen dan met meer mogelijkheden en iets dat echt is opgebouwd als een spel. Dus dat je uiteindelijk een cd-rom hebt waar het op is gebrand en iemand dit kan installeren op zijn computer o.i.d.
Het spel moet opstarten als echt spel, en niet als presentatie o.i.d. in een bestaand programma zoals powerpoint.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest en dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven.

vriendelijke groeten,
Anja
 
Hoi Bertus, bedankt voor je snelle reactie! Ik ga dat programma eens bekijken!
 
ik zou zeggen gebruik virtual basic is daar perfect voor.
Visual Basic (VB) is de naam van een reeks programmeeromgevingen, later programmeertalen, uitgebracht door Microsoft. Het doel van Visual Basic is de ondersteuning van het bouwen van grafische applicaties op een visuele manier, dat wil zeggen, zo veel mogelijk via directe grafische manipulatie van elementen in plaats van het expliciet invoeren van programmacode.

je was me voor.
 
Laatst bewerkt:
Dank je. Als er al 2 mensen zijn die dit aanraden, zal het vast wel een goede optie zijn :)
 
Ik zou voor game maker gaan, deze is speciaal ontwikkeld om games te maken zonder dat je een complete programmeertaal moet gaan leren. En het biedt alles wat je nodig hebt om games te maken. www.yoyogames.com ik zou ook het nederlandstalige boek Leer jezelf MAKKELIJK Games ontwerpen met Gamemaker bestellen van Mark overmars, de oorspronkelijke programmeur van dit programma.
 
Dank je wel voor je reactie!
Dat programma ga ik ook eens onderzoeken dan.
 
den niet dat Gamemaker hiervoor geschikt is, ik zou inderdaad ook gaan voor visual basic.
gamemaker is een redelijke manier om fpshooters te maken, en misschien RPG's, maar geen kwissen zoals jij
ingedachten hebt.

succes
leon
 
Voor quizzes zou ik idd niet gamemaker aanraden.

Visual Basic kan. Afhankelijk van de manier waarop je het wil brengen kun je ook gerbuik maken van PHP, dan krijg je een internet-quiz. Is erg praktisch als je gegevens wil verzamelen over mensen die de quiz doen maar betekent wel dat je een internet verbinding nodig hebt.
 
Game maker is heel geschikt voor het maken van een spel zoals je hierboven hebt omschreven. Het is inmiddels zeer uitgebreid en biedt tal van opties, ook het afspelen van filmpjes, geluiden, multi playerspellen, 3d spellen etc,platform,puzzel, etc. Er gaat ook ondersteuning komen om de games op meerdere platforms te kunnen gaan draaien. Het beschikt ook over een eigen programmeertaal GML genaamd. De enige beperking is je eigen fantasie voor het maken van een game.
 
Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Ik ga beide programma's testen en dan zal het vast moeten lukken.
groetjes, Anja
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan