Meta tags; wat is het, en hoe gebruik ik het?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik heb net een nieuwe website gemaakt (lang leve de templates, ik snap er de ballen van...) en nu schijn ik voor de vindbaarheid met meta tags aan de gang te moeten. Wat is het, wat doet het, wat doe ik ermee, etc.? Er staat een menuutje voor in de software, even een plaatje plakken:

metatags.JPG

En het gaat om deze site:

www.richmodel.eu

Dank voor uitleg / input,

Hugo

Iets wat beter werkt dan deze metatags, is het up-to-date hebben van je site. Dan bedoel ik niet de content (die overigens ook héél erg belangrijk is), maar dat je site werkt volgens de laatste standaarden.

Dus geen frames gebruiken, valid HTML gebruiken, enz.

Twee personen die daar véél meer vanaf weten dan ik en hier regelmatig reageren, zijn CSSHunter en Goeroeboeroe, wellicht komen die hier straks nog wel even langs. Als je daar een reactie van hebt, weet je in ieder geval zeker dat je weer vooruit kunt ;)

Eerst even over metatags.nl
Het is alweer 'n tijdje geleden dat ik die site metatags.nl heb bekeken. En hij is er niet op vooruit gegaan. Er staat daar werkelijk de grootst mogelijke onzin over metatags. Verifieerbaar onjuist. Nog meer onzin dan de vorige keer dat ik 'm heb bekeken.
Vooruit, ik schrijf ook wel 'ns onzin.

Je kunt daar metatags laten maken, gratis. Als je dat doet krijg je werkelijk 'n tsunami van metatags waar je geen fluit aan hebt. Er zit er zelfs eentje bij die niemand kent, alleen deze site, maar die wel 'n hoge plaats in de zoekmachine garandeert.
Hé, die is weg. Dat was de <cmt metatag. Da's nou jammer, want die garandeerde zo'n hoge plaats.

Goed, tot zover is 't nog om te lachen. Maar ze bieden dus 'n volstrekt waardeloos pakket aan voor 45 euro. Daarnaasts kun je voor 7,50 euro per maand 'n abonnement nemen. In het verleden maakten ze dan elke drie maanden nieuwe metatags (waarom mag joost weten) en meldden ze elke drie maanden je site opnieuw aan bij tientallen zoekmachines. Waarvan er dus tientallen volstrekt overbodig en nutteloos zijn.
Elke drie maanden je site opnieuw aanmelden is hoe dan ook volstrekt idiote onzin. Metatags maken ze nu niet meer aan, voor drie keer 7,50 is 22,50 melden ze je site dus opnieuw aan. Elke drie maanden.
Als er maar één sukkel intuint (en ik vrees dat er hordes intuinen) hebben ze hun kosten er al dik uit. Overigens is deze site in zo'n beetje elke taal te vinden, wereldwijd.
Je kunt 'n gratis analyse laten maken. Heb ik ook 'ns gedaan. En ik was echt stomverbaasd dat bleek dat ik m'n site dringend door hun moest laten optimaliseren. Gratis? Nou, niet helemaal, ik weet 't bedrag niet meer precies, maar 'n avondje stappen met helpmij kon je er wel mee verzorgen...

Goed, dat was metatags.nl. Ik kan echt pisnijdig worden van die figuren die mensen misleiden voor 'n paar centen.
'n Veel fatsoenlijker meta-generator is http://www.mijnhomepage.nl/metatag.php
Die maakt er nog steeds wat te veel, vind ik, maar in ieder geval geen lawine.

Meta-tags zijn bedoeld om info aan de zoekmachine te geven (en nog wat dingen, maar dat slaan we maar even over, want dat staat allemaal nog in de kinder..., nee, babyschoenen.)

Ik neem aan dat dat programma van jou voor de juiste opmaak zorgt.

Er zijn maar 'n paar metatags echt van belang:
Naam: robots
inhoud: index, follow
(Er vanuit gaande dat je gevonden wilt worden in Google en zo)

Naam: description
inhoud: Omschrijving van de pagina in ongeveer 20 woorden. Dit is de omschrijving die meestal (niet altijd) wordt getoond in een zoekmachine. 'n Zoekmachine hecht ook meer belang aan wat hierin staat, dus denk hier even goed over na.
Als je naaimachines in Gouda verkoopt (ik roep maar wat) is het handig om in deze zin 'naaimachine' en 'Gouda' te verwerken.
De description kan het best voor elke pagina iets anders zijn. Dus bijvoorbeeld:
op de pagina met aanbiedingen:
Smit voor de meest uitgebreide sortering van naaimachines in Gouda - aanbiedingen
op de pagina over reparaties
Smit voor de meest uitgebreide sortering van naaimachines in Gouda - garantie op al onze reparaties, zelfs van uw stoomnaaimachine
Enz.

Naam: keywords
Inhoud: de woorden waar je op gevonden wilt worden, gescheiden door 'n komma. Niet meer dan hooguit 20.
Voorbeeld "gouda, naaimachine, stoomnaaimachine, grasmaaimachine, hele mooie naaimachine"
Dus gescheiden door 'n komma. Als 't uit meer woorden bestaat gewoon geen komma: 'hele mooie naaimachine'.
Keywords zijn niet meer zo belangrijk. Google bijvoorbeeld gebruikt ze helemaal niet meer wegens misbruik. ('n Pagina over parkieten met 'Britney Spears' in de keywords om hoger in de zoekindex te komen. Wie is er tegenwoordig in de mode? Obama?)
Andere zoekmachines gebruiken 't mogelijk nog wel. Helemaal zeker is dat niet, want hoe zoekmachines precies werken is grotendeels geheim.
De woorden die je hier invult (mogen op elke pagina andere zijn, hoeft niet), moeten wel terugkomen op de pagina zelf, anders hebben ze geen enkel nut, of kunnen zelfs voor straf 'n lagere plaatsing opleveren.

Dan nog eentje die ook op 'n andere manier kan. Ik weet niet zeker of dat programma van jou dit goed doet, maar toch:
Naam: http-equiv="content-language"
Inhoud: nl
Dit moet er dan uiteindelijk zo uitzien:
<meta http-equiv="content-language" content="nl">
Hiermee geef je aan dat 't Nederlandstalig is.

De standaardvorm van 'n metatag is dus uiteindelijk altijd:
<meta name="..." content="...">
Ik zou dat even controleren voor de zekerheid, want niet elk programma doet 't goed.
Succes!

EDIT
Ik vergeet nog iets:
Die taal kun je 't beste zo doen, want ik denk dat 't vrij ingewikkeld voor je wordt als je 't met de hand in je code moet gaan invoeren. Zonder taal weet 'n zoekmachine trouwens meestal ook wel om welke taal 't gaat, dus dat is niet 't belangrijkste.

De title:
Dat is eigenlijk geen meta-tag, maar laten we dan maar hopen dat je programma dat goed afhandelt.
De title is wat je boven in de browser ziet staan als je de pagina bezoekt. Ook hieraan schijnt 'n zoekmachine enig gewicht toe te kennen. Als je in de title 'naaimachine' hebt staan, is de kans redelijk groot dat de pagina inderdaad over naaimachines gaat en niet over schoensmeer.
Ik zou niet weten wat de 'naam' is. Misschien bedoelen ze daarmee 'title'.
Uiteindelijk moet die er zo uitzien:
<title>Onze speciale aanbiedingen van naaimachines voor de maand maart</title>
(Hmmm, morgen 'ns even met m'n therapeut overleggen wat ik met naaimachines heb...)

Laatst bewerkt:
Wow, dat zijn uitgebreide antwoorden, dank jullie wel. Ik ga ermee aan de slag.

Hugo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan