methode uit andere klasse gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

IgorJavaFan

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Hallo;

Ik ben net een klein jaartje aan het studeren voor Java en ik loop nu tegen een probleem aan waar ik niet uitkom:
Ik wil in een klasse Ggd een methode van een klasse SpeciaalGetal gebruiken, zonder deze methode in de Klasse Ggd te zetten.
Ik begrijp dat er sowieso een koppeling naar de klasse SpeciaalGetal gemaakt moet worden, maar hoe laat ik de nieuw gemaakte instantie samenwerken met de methode uit de klasse SpeciaalGetal?? (en deze invoer dan verwerken in een methode in de klasse Ggd??)
Als iemand mij zou kunnen helpen dan zou dat helemaal geweldig zijn!!

groetjes

Niet gehinderd door welke kennis dan ook lijkt het me dat je (de definitie van) klasse SpeciaalGetal moet laten overerven ("inherit") in de definitie van klasse Ggd. Dus dat Ggd een subclass van SpeciaalGetal wordt.
Dus zou dan iets worden als (weer niet gehinderd door welke kennis dan ook :)):
public class Ggd extends SpeciaalGetal{

Tijs.

Je kan ook een instance van de class aanroepen.
Code:
private variableNaamVoorClass SpeciaalGetal = new SpeciaalGetal(); // hiermee roep je de constructor van de class aan. Je kan ook een constructor aanmaken die nog variabelen nodig heeft.

String variabele2 = variableNaamVoorClass.methode(variabele3);

Dan kan je overal in de huidige class de functie van de aangeroepen class gebruiken.

Hier wat meer info: http://docs.oracle.com/javase/tutorial/java/javaOO/classvars.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan