Microfoon werkt niet op mengpaneel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bryanpie

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2008
Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn microfoon en mijn mengpaneel.

Met behulp van een Jackplug 3mm->6.3mm sluit ik mijn microfoon die op mijn headset zit aan op de mic ingang van mijn mengpaneel. Als ik dan mijn microfoon aanzet, hoor ik alleen maar ruis (omdat mijn mengpaneel niet geaard is)(http://bryanpie.nl/ruis.mp3) maar hoor ik mezelf niet praten.
Ook met een verloopstuk van jack -> tulp en dan in de Phono/Aux ingang hoor ik mezelf niet. Op mijn computer werkt de microfoon perfect en klinkt heel goed, maar in mijn mengpaneel hoor ik niets.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ik mijn microfoon op mijn mengpaneel kan gebruiken? Of weet iemand een goede (betaalbare) microfoon die het wel zal doen?

Alvast hartelijk bedankt.

Bryan

Als de microfoon het op de PC wel doet, moet hij het ook op het mengpaneel doen.

Lijkt me niet de juiste inregeling op het mengpaneel.
Staat de gain open ? ( als er tenminste een gain aanwezig is )
Is de routing goed richting uitgang van de mengtafel ?
Gebruik je een A-symetrische of een Symetrische microfoon ? ( geballanceerd of ongeballanceerd )
Zelfde vraag voor de microfooningang van het mengtafeltje.
Het verloop van 6.3mm naar 3.5mm kan niet goed zijn, deze zijn meestal stereo uitgevoerd..

Het heeft geen zin om de microfoon op een Aux ingang aan te sluiten, omdat het signaal hiervoor te zwak is. Je moet dud een microfooningang gebruiken.

Als de microfoon het op de PC wel doet, moet hij het ook op het mengpaneel doen.

Lijkt me niet de juiste inregeling op het mengpaneel.
Staat de gain open ? ( als er tenminste een gain aanwezig is )
Is de routing goed richting uitgang van de mengtafel ?
Gebruik je een A-symetrische of een Symetrische microfoon ? ( geballanceerd of ongeballanceerd )
Zelfde vraag voor de microfooningang van het mengtafeltje.
Het verloop van 6.3mm naar 3.5mm kan niet goed zijn, deze zijn meestal stereo uitgevoerd..

Het heeft geen zin om de microfoon op een Aux ingang aan te sluiten, omdat het signaal hiervoor te zwak is. Je moet dud een microfooningang gebruiken.

Ik ben niet thuis in al die termen. Kunt u even uitleggen wat u bedoelt met een gain, A-symetrisch of symetrish?
Het mengpaneel is net nieuw dus zit van binnen nog goed in elkaar.
De microfoonplug is net zoals het verloop stereo.

Ik heb 2 ingangen die gebruikt kunnen worden voor zowel Aux als Phono. Moet ik wel een knopje omschakelen maar bij beiden werkt het niet. Bij Phono precies hetzelfde gezoem als bij de mic ingang en bij Aux helemaal niets.

De microfoonplug is stereo dus waarschijnlijk symetrisch.
Als nu de microfooningang van het mengpaneel asymetrisch is en de ring en de behuizing van de microfoonplug geen kontakt maken, mis je dus een gedeelte van het symetrische signaal.

De microfoonplug is stereo dus waarschijnlijk symetrisch.
Als nu de microfooningang van het mengpaneel asymetrisch is en de ring en de behuizing van de microfoonplug geen kontakt maken, mis je dus een gedeelte van het symetrische signaal.

Hoe kan ik dit het beste nakijken oplossen? Bedankt

Kijk even in de handleiding van de mengtafel of de microfoon ingang Asymetrisch is of Symetrisch. Soms wordt dit ook ongeballanceerd of geballanceerd genoemd.

Kijk even in de handleiding van de mengtafel of de microfoon ingang Asymetrisch is of Symetrisch. Soms wordt dit ook ongeballanceerd of geballanceerd genoemd.

Helaas heb ik er geen handleiding bijgekregen. Ik heb hem namelijk 2ehands gekocht. Hij was bijna nooit gebruikt. Is er een andere manier hoe ik kan zien of mijn mengpaneel symetrich of a-symetrisch is?

Maar men spreekt elkaar tegen, in de manual staat op pagina 3 bij Functions dat de microfoon ingang Asymetrisch is

In dat geval moet je de ring en de behuizing met elkaar doorverbinden.
Zie afbeelding RX en GND

TTL-232R-AJ%20pinout.jpg

Als je met een soldeerbout overweg kan.
Meestal bestaan dit soort verloopjes niet.
Koop een Stereo Jack en soldeer deze aan je microfoon en verbindt de ring en de behuizing door.
Of maak een kort kabeltje met contra stereo jack naar stereo jack en verbindt hier dus de ring en de behuizing

Als je met een soldeerbout overweg kan.
Meestal bestaan dit soort verloopjes niet.
Koop een Stereo Jack en soldeer deze aan je microfoon en verbindt de ring en de behuizing door.
Of maak een kort kabeltje met contra stereo jack naar stereo jack en verbindt hier dus de ring en de behuizing

Een soldeerbout moet je mij niet in mn handen geven, daar komen ongelkken van :rolleyes:

Je zal toch op een of andere manier jouw symetrische microfoon via een omweg asymetrisch moeten maken.

Misschien een kennis of familie die handig zijn met een soldeerbout ?

Of een elektronica winkel die je willen helpen met het in elkaar bakken van z'n verloopje.

Verder kan ik hier vandaan ook niet zoveel doen dan te vragen of je in de buurt van Het Westland woont, ander kan je even langskomen, dan bak ik het effe voor je in elkaar.

Je zal toch op een of andere manier jouw symetrische microfoon via een omweg asymetrisch moeten maken.

Misschien een kennis of familie die handig zijn met een soldeerbout ?

Of een elektronica winkel die je willen helpen met het in elkaar bakken van z'n verloopje.

Verder kan ik hier vandaan ook niet zoveel doen dan te vragen of je in de buurt van Het Westland woont, ander kan je even langskomen, dan bak ik het effe voor je in elkaar.

Alsof je helderziende bent. Ik woon inderdaad in het Westland (De Lier)

fantoom

Hoi,

Geeft je mengpaneel fantoom voeding??
Dit is elektriciteit die je microfoon nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Ik heb zelf een headset en mijn vriend heeft een microfoon mengpaneel die geen fantoom voeding geeft. Toen hoorde ik ook alleen maar geruis en hoorde mezelf niet praten. Mijn vriend heeft microfoons met uit zichzelf fantoom aansluitingen. Hij hoeft dan geen verloopstukje te gebruiken.

Hopelijk heb ik je verder geholpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan