Microsoft: nieuwe Blaster is op komst!

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Microsoft: nieuwe Blaster is op komst!
Nieuwe patch en oude firewall moeten voor veiligheid zorgen.

Dat de RPC-service van Windows een beveiligingslek bevatte die inmiddels door Microsoft met een patch is verholpen zal iedereen bekend zijn. Helemaal veilig zijn wij als gebruiker van Windows echter nog steeds niet.

Microsoft heeft alweer een nieuwe patch uit die moet voorkomen dat de gebruikers van Windows alsnog last krijgen van een nieuwe worm in de stijl van Blaster.

De nieuwe patch die Microsoft nu heeft klaarstaan moet meteen drie bekende lekken dichten. De eerste twee lekken kunnen ervoor zorgen dat hackers door middel van een zogenaamde "Buffer Overrun"? programmacode op de computer van een slachtoffer kunnen uitvoeren. Het derde lek kan ervoor zorgen dat een hacker de computer van een slachtoffer kan gebruiken om van daaruit een "Denial of Service"? aanval te starten op een andere computer. Deze zal dan op zijn beurt ongetwijfeld crashen.

Hoewel bijna iedereen de vorige patch van Microsoft voor het "RPC probleem" nu wel zal hebben geïnstalleerd is die niet voldoende om totale bescherming te bieden. De oude patch zal dan ook worden overschreven door de nieuwe patch.

Wie een firewall op zijn computer heeft geïnstalleerd, en ook gebruikt natuurlijk, is in principe wel beschermd tegen de nieuwe gevaren. Toch kan het geen kwaad om de nieuwe patch even te installeren. Overdaad schaadt in deze gevallen nooit.

Links:
• Microsoft Security Bulletin over nieuw risico

• Download patch voor Windows NT 4.0 Workstation (Nederlandse Taal, grootte: 1,2 Mb)

• Download patch voor Windows NT 4.0 Server (Nederlandse Taal, grootte: 1,2 Mb)

• Download patch voor Windows 2000 (Nederlandse Taal, grootte: 920 Kb)

• Download patch voor Windows XP (Nederlandse Taal, grootte: 1,5 Mb)

• Download patch voor Windows Server 2003 (Nederlandse Taal, grootte: 1,9 Mb)

Bron: breekpunt.nl
Zie ook: security.nl

Geplaatst door gezina
"Denial of Service"?
Een massale aanval van vele 100derden of 1000enden computers op een bepaalde server, zoals het blaster virus deed op www.windowsupdate.com ofzoiets.

Ben benieuwd hoeveel mensen er nou weer met het virusprobleem zitten door het niet installeren van deze patch :rolleyes:

Dankzij een post van Breezer zag ik jouw thread. Patch gedownload. Extra safe is beter
wink.gif

Thnx, Gezina (en Breezer ook natuurlijk)

Geplaatst door hendricus
Dankzij een post van Breezer zag ik jouw thread. Patch gedownload. Extra safe is beter
wink.gif

Thnx, Gezina (en Breezer ook natuurlijk)

Ja ik keek in de sectie winXP en daar zag ik niks hierover.. maar Gezina was een paar uur eerder :p

Maar goed ik download die patch vanavond wel heb nu geen zin in rebooten. :D

Maar Breezer je hebt nog een computer die het niet doet?
Die zou ik maar vlot laten updaten.

Mvg Sigma LOL

Alweer? Nou, dan komen de eerste vragen hierover straks weer binnen van de ''leken''. 10x een nieuwe vraag openen over hetzelfde onderwerp. :D

Hmz, ik deed ff een Windows Update, maar er stond nix nieuws ( dik een week terug voor et laatst geupdate). Dus waarschijnlijk zijn de patches al een tijd aanwezig, maar wordt er nu pas op geattendeerd ivm mogelijk een nieuwe virus. Beetje laat dus.

Of die patches staan nog niet in de Windows Update.

ok, hier dus de eerste vraag van een leek.. :-))

is deze patch ook bestemd voor Windows 98??

groetjes...

Geplaatst door sweetsugarbaby
ok, hier dus de eerste vraag van een leek.. :-))

is deze patch ook bestemd voor Windows 98??

groetjes...

Nee, dat hoeft niet. De Blaster-virus was ook niet schadelijk voor Win98-machines.

Geplaatst door Muurhond
Hmz, ik deed ff een Windows Update, maar er stond nix nieuws ( dik een week terug voor et laatst geupdate). Dus waarschijnlijk zijn de patches al een tijd aanwezig, maar wordt er nu pas op geattendeerd ivm mogelijk een nieuwe virus. Beetje laat dus.

Of die patches staan nog niet in de Windows Update.

Bij mij stond die een half uurtje geleden wél in de Windows Update... (en gisteren nog niet).

Geplaatst door buffy

Bij mij stond die een half uurtje geleden wél in de Windows Update... (en gisteren nog niet).

bij mij staat alleen deze er tussen:
KB824146: Beveiligingsupdate voor Windows XP
Downloadgrootte: 228 kB, < 1 minuut

Er is een beveiligingsprobleem vastgesteld waardoor een kwaadwillende gebruiker een computer met Microsoft Windows op afstand kan beschadigen en volledig beheer over de computer kan krijgen. Installeer deze update van Microsoft om uw computer hiertegen te beveiligen. Als u deze update hebt geïnstalleerd, moet u de computer mogelijk opnieuw opstarten. Meer informatie... (Deze site is wellicht in het Engels.)

Ik zal em dus al hebben.

Ow wacht, ik las et verkeerd.

Ik dacht dat er voor die 3 lekken ook 3 losse patches voor waren. Maar het is dus 1 patch die de 3 lekken dicht. Aha, oke. Ik heb em dan net geinstalleerd.

Leuk :D
Nouw ja aardig dat M$ alvast een nieuwe patch uitbrengt zou billie boy een kristallen bol hebben gekocht of werkt hij stiekem samen met de FBI (billiboy spoort Saddam op, De fbi tipt billiboy :D)

Ik had dat ook al eerder gelezen, ben daar nog niet over uit, je blijft een beetje aan de gang, check, check, check...:rolleyes:

"De "DCOMbobulator" stelt Windows gebruikers in staat om snel hun systeem te testen op de DCOM kwetsbaarheid, dat door de Blaster worm werd misbruikt, en aanwezige DCOM patches om daarna dit onnodige securtiy risico uit te schakelen. De DCOMbobulator weegt slechts 29KB en kan vanaf deze pagina gedownload worden. Op de pagina is tevens meer informatie over de geschiedenis en functie van DCOM te vinden."

Bron: security.nl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan