Microsoft Security Essentials

• Onderwerp starter Onderwerp starter szal
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

szal

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Ik krijg een mail om gratis Microsoft Security Essentials te downloaden als antiviruspogramma. Ik heb al G Data Internet Security geinstalleerd die als beste is getest onder de niet-gratis programma's. Nu ben ik bang dat beide programma's elkaar in de weg zullen gaan zitten als ik die van Microsoft ook installeer. Is mijn angst gegrond?

Ik denk dat je gelijk hebt.
2 virusscanners op 1 computer werken elkaar alleen maar tegen.
Dus best de keuze maken tussen een van beiden. (persoonlijk vind ik Security Essentials van Microsoft niet echt een prima virusscanner omdat hij niet alles wat binnenkomt controleert).

Olivier ;)

Gebruik nooit twee virusscanners op een computer. Deze gaan elkaar tegenwerken met het gevolg dat de beveiliging juist minder wordt i.p.v. meer.

Gebruik nooit twee virusscanners op een computer. Deze gaan elkaar tegenwerken met het gevolg dat de beveiliging juist minder wordt i.p.v. meer.

Dat is niet waar.

Er zijn een aantal zeer goede real-time anti-virus programma's die je wél tegelijk met je huidige anti-virus kunt gebruiken.
Het is ook geen geheim dat je eigen anti-virus (maakt echt niet uit welk merk) niet alle malware kan detecteren. Zodoende kan het geen kwaad om een 2e real-time anti-virus programma te gebruiken dat geen conflicten oplevert met je huidige anti-virus programma.

Als voorbeeld geef ik Prevx 3.0 en Emsisoft Anti-Malware, die programma's kun je gewoon naast je huidige AV draaien.

Afhankelijk van je huidige antivirus programma moet je misschien wel wat instellingen aanpassen in Prevx of Emsisoft Anti-Malware, maar de hierboven genoemde programma's kunnen zeker naast je huidige AV werken zonder problemen en bieden een zeer goede (extra) bescherming.

Het is inderdaad wél foute boel wanneer je bijvoorbeeld AVG en AVAST of Avira, NOD32, Kaspersky, Norton etc. tegelijk op je computer laat draaien. Deze programma's zijn op zich wel goede AV's maar niet ontwikkeld om naast een andere AV te kunnen werken. Doe je dat toch, dan wordt de kans op fouten groter en je systeem wordt zeker trager.

Dat is niet waar.

Er zijn een aantal zeer goede real-time anti-virus programma's die je wél tegelijk met je huidige anti-virus kunt gebruiken.
Het is ook geen geheim dat je eigen anti-virus (maakt echt niet uit welk merk) niet alle malware kan detecteren. Zodoende kan het geen kwaad om een 2e real-time anti-virus programma te gebruiken dat geen conflicten oplevert met je huidige anti-virus programma.

Als voorbeeld geef ik Prevx 3.0 en Emsisoft Anti-Malware, die programma's kun je gewoon naast je huidige AV draaien.

Afhankelijk van je huidige antivirus programma moet je misschien wel wat instellingen aanpassen in Prevx of Emsisoft Anti-Malware, maar de hierboven genoemde programma's kunnen zeker naast je huidige AV werken zonder problemen en bieden een zeer goede (extra) bescherming.

Het is inderdaad wél foute boel wanneer je bijvoorbeeld AVG en AVAST of Avira, NOD32, Kaspersky, Norton etc. tegelijk op je computer laat draaien. Deze programma's zijn op zich wel goede AV's maar niet ontwikkeld om naast een andere AV te kunnen werken. Doe je dat toch, dan wordt de kans op fouten groter en je systeem wordt zeker trager.

Het is zeker verstandig om naast je virusscanner ook minimaal 1 beter 2 malewarescanners te installeren waarmee men ook regelmatig een scan uitvoert.
Maar de twee programma's die jij als voorbeeld geeft zijn een rootkit c.q. malewarescanner en dus niet een virusscanner.
Je bevestigd zelf de stelling dat 2 virusscanners op 1 systeem tot fouten leidt.

Groet, Sepke

Maar de twee programma's die jij als voorbeeld geeft zijn een rootkit c.q. malewarescanner en dus niet een virusscanner.

Prevx 3.0 en Emsisoft Anti-Malware 5 zijn volwaardige anti-virus programma's en zullen in Windows ook als anti-virus worden gedetecteerd in het Beveiligingscentrum. Deze programma's zijn juist ontwikkeld om ook naast andere anti-virus programma's te kunnen gebruiken als extra beveiliging. Natuurlijk kun je ook alléén maar Prevx 3.0 of Emsisoft Anti-Malware 5 gebruiken als bescherming tegen malware.

Je hebt voor de rest helemaal gelijk als je zegt dat je bijvoorbeeld geen AVG + Kaspersky, Norton + Avira of Avast! + McAfee op je systeem moet zetten. Omdat je dan 2 on-access scanners op het systeem zet die beiden ontwikkeld zijn om als enige AV op een systeem te worden gebruikt.

De vraag ging eigenlijk over MSE + GDATA en Microsoft geeft het advies andere beveiligingsprogramma's uit te schakelen of te verwijderen alvorens Microsoft Security Essentials te installeren.

Ook op het Microsoft forum wordt afgeraden MSE in combinatie met andere realtime antivirus of antispyware te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan