Microsoft Server 2003 kan wel op XP maar anderzom niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

87122270student

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Microsoft Server 2003 kan wel op XP maar anderzom niet

Hoi,

Mijn bedoeling was om alle cliënts op de XP machiene in te stellen (dit is de opdracht, je mag geen AD gebruiken)

Daarnaast heb je een server 2003 waar alle bestanden opzitten.

Ze staan beide in een werkgroep

maar als ik naar netwerkverbindingen ga, krijg de server wel toegang tot de client PC, maar de client PC krijg geen toegang tot de server, ik moet een wachtwoord opgeven :S, dit werkt trouwens ook niet.

Het is wel de bedoeling dat niet iedereen zomaar de server door kan bladeren.

maar ik moet wel via netwerklocaties een aantal mappen kunnen benaderen op de server als ik op de cleint zit.

Alle firewalls staan uit!!
Ik zit in de XP (client) PC met een gebruiker die volledig beheer heeft!
Alle pc's zitten in de zelfde werkgroep.

nogmaals ik mag geen AD, en domein gebruiken :S

Wie kan me helpen

Laatst bewerkt:
maar ik moet wel via netwerklocaties een aantal mappen kunnen benaderen op de server als ik op de cleint zit.

Dan zul je toch een of meerdere shares moeten maken op de server2003, en zorgen dat je voldoende permissies toekent om die te mogen zien

Delen, niet zonder slag of stoot

87122270student,

Als je op de server gebruikersaccounts aanmaakt en dan op de juiste wijze je shares maakt, moet je ook nog op de juiste manier aanloggen.
Voorbereiding:Aanmaken hare: let op, standaard heb je 'slechts' leesrechten op een share! Als je gebruikers meer moeten, dan moetje de rechten op de SHARE op Change zetten. Vervolgens op de betreffende mappen de juiste NTFS rechten.
Connectie maken: zoek de share op en map deze (ken er een driveletter aan toe)
username = Servernaam\gebruikersaccount (let op: eerst de naam van de server opgeven)
Password invullen.

Suc6,

ItNewbee

Hoi,

nou ik zou het probleem anders uitleggen
ik heb 2pc's
- server 2003
- XP Prof

op de XP staan de clients.

Ik heb op de server een map gemaakt op een NRFT schijf, en bij de mapopties "eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen)" uitgeschakeld. als ik dan machtigingen wil toewijzen kan ik niet de gebruikers op de clients machtigingen geven, hij kijkt alleen naar de gebruikers op de server zelf :$.

wat is de beste oplossing?

Ook als ik naar machtigingen ga (rechtermuisknop op de map --> delen en beveiligen --> machtiging) en klik op locaties.. zet hij alleen de bewuste computer.

MVG

Juist ja...

Allemaal lekker complex... zo wordt het dus nooit in de praktijk gebruikt.
Er zijn 2 methoden:
1) Je deelt machtigingen uit per individu per XP-client.
Dat doe je door op de server waar de share aangemaakt is de share premissies (tab 'Sharing', button 'Permissions') te openen en dan de juiste locatie (2de optie, 'From this location:', button 'Locations...') kiezen -> je XP-client. Dan kies je de gebruiker(s) die je wilt toevoegen. Dit herhaal je op tabje 'Security'.
2) Je maakt op de server gebruikers aan. Dan geef je de groep 'Everyone' changerechten (je hebt hier maar 3 'smaakjes' waaruit je kiezen kunt) op de share. Op de betreffende folder zet je de juiste rechten per gebruiker. Vervolgens maak je een mapping aan (Windows Explorer, Tools, Map network Drive) naar de \\servername\sharename (evt folder) en kies je bij het maken van die mapping de optie 'Connect using a different user name'. Hier vul je dan in 'servername\username' met password (wachtwoord mag nooit blanco zijn!)

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de tweede methode, omdat die minder administratieve romslomp geeft, dus makkelijker te beheren is.
Oh, Dit hele verhaal geldt net zo goed voor shares op XP-clients onderling!

Ik ben gewend om met een engels OS om te gaan, maar dat maakt niet veel uit. Ik zie in jouw verhaal dat je al de juiste lokaties gevonden hebt. Je moet alleen nog wat dieper graven... ;)

Grt.
Itnewbee

Hoi,

wat ik nu heb gedaan is wat je zei, de zelfde gebruikers aangemaakt op de server (en in de groep gebruikers) als die ik op de cliënt heb, met ook weer de zelfde wachtwoorden.

Op de server heb ik aan alle poppetjes rechten toegekent (machtigingen) (Ik heb de groep iedereen verwijderd bij machtigingen).

Wat je krijg als je verschillende gebruikersnamen aanmaakt op de cliënt en server is dat als je via netwerkverbindingen de server in wil vraagt hij op een wachtwoord, ok dat kan. maar als je dezelfde gebruikersnamen op de server en op de cliënt gebruik kan je er gewoon in, de cliënt kijkt eerst met welke naam je ben ingelogd en of hij ook met die naam de server kan bereiken, handig maar ook best link.

Maar stel dat ik de server vrij open wil zetten hoe kan ik dan voorkomen dat de server een wachtwoord vraagd, als ik met verschillende gebruikers werk?

Laatst bewerkt:
Binnen een werkgroep wordt door M$ zelf al aangeraden om het gastaccount in te schakelen zowel op WS2003 als de XP..

In Local policies - Security options bij Network Access de regel "Sharing and security model ....... op Classic (klasiek) users authenticate as themselves schakelen. (geldt voor alle computers)

De shares die je aanmaakt op de server of op de client online aanmelden met NET SHARE commando. Bv. er staat op C:\Share, dan via start uitvoeren en type

NET SHARE Share (enter)
en je krijgt deze output
Code:
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Naam>net share share
Share name        Share
Path              C:\Share
Remark
Maximum users     No limit
Users
Caching           Manual caching of documents
The command completed successfully.

Reboot alle machines :thumb: en het zou moeten lukken..
(gebruik je windows firewall, schakel de file and printer share exeptions in)

ps.
In veel gevallen kan het helpen om op de server de zelfde gebruikers een local account te geven met hetzelfde wachtwoord als dat ze op de client gebruiken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan