• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Middelste 2 cijfers vervangen door letters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lemmy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lemmy

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2004
Hallo allen,

Ik heb in een kolom een reeks getallen. Elk getal bestaat uit (maximaal) 8 cijfers. Waar ik nu naar op zoek ben, is een formule om de middelste 2 cijfers om te laten zetten in een letter. De beide middelste cijfers corresponderen met het alfabet (a=01, b=02 et cetera).

Twee voorbeelden:
60501436 moet in de naastgelegen cel het resultaat 605A436 opleveren
67323584 moet in de naastgelegen cel het resultaat 673W584 opleveren

Er zijn overigens ook getallen die uit bijvoorbeeld 7 of 6 cijfers bestaan. In dat geval moet excel hier zelf een voorloopnul kiezen (ik kan die nullen ook handmatig even invoeren, maar dan moet ik het leesteken ' gebruiken; ik weet niet of de fomule dan nog werkt).

Iemand die weet of voor bovenstaande een formule bestaat, en zo ja, welke?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Voor getallen met 6 of 8 karakters,

Code:
=LINKS(A3;LENGTE(A3)/2-1)&SUBSTITUEREN(DEEL(A3;LENGTE(A3)/2;2);DEEL(A3;LENGTE(A3)/2;2)*1;VERT.ZOEKEN(DEEL(A3;LENGTE(A3)/2;2)*1;$F$1:$G$26;2))&RECHTS(A3;LENGTE(A3)/2-1)

getal staat in voorbeeld in A3

vanaf f1 naar onder staat 1 t/m 26
vanaf g1 naar onder staat a t/m z

Voor 7 karakters weet ik het niet, als je niet hoeft te rekenen met het getal dan zou je de celeigenschappen op tekst kunnen zetten en kun je de 0 er wel voor typen.

Niels

Super!

Hardstikke bedankt voor je snelle reactie en oplossing!:thumb:

Je formule werkt perfect. Precies wat ik zocht.

Hoe de berekening tot stand komt snap ik niet; ben de formule 'aan het bestuderen', maar kan er weinig van maken ;) (maar goed, het werkt en dat is het belangrijkste).

Voor het aanvullen kan ik inderdaad de eigenschappen op 'tekst' zetten en dan het getal aanvullen met een voorloopnul(len). Formule blijft dan gewoon werken.

Nogmaals dank.
M.vr.gr.
Jan Dirk

Laatst bewerkt:
60501436 moet in de naastgelegen cel het resultaat 605A436 opleveren
67323584 moet in de naastgelegen cel het resultaat 673W584 opleveren
Er zijn overigens ook getallen die uit bijvoorbeeld 7 of 6 cijfers bestaan. In dat geval moet excel hier zelf een voorloopnul kiezen (ik kan die nullen ook handmatig even invoeren, maar dan moet ik het leesteken ' gebruiken; ik weet niet of de fomule dan nog werkt).
Zonder hulpkolommen:
Code:
=VERVANGEN(HERHALING("0";8-LENGTE(A1))&A1;4;2;TEKEN(DEEL(HERHALING("0";8-LENGTE(A1))&A1;4;2)+64))

@Zapatr

Zonder hulpkolommen:
Code:
=VERVANGEN(HERHALING("0";8-LENGTE(A1))&A1;4;2;TEKEN(DEEL(HERHALING("0";8-LENGTE(A1))&A1;4;2)+64))

Weer wat geleerd, kende functie teken niet,toegevoegd aan mijn formule.
bij jouw formule gaat hij volgens mij de fout in bij 6 tekens.

Code:
=LINKS(A1;LENGTE(A1)/2-1)&SUBSTITUEREN(DEEL(A1;LENGTE(A1)/2;2);DEEL(A1;LENGTE(A1)/2;2)*1;TEKEN(DEEL(A1;LENGTE(A1)/2;2)+64)&RECHTS(A1;LENGTE(A1)/2-1))

Niels

bij jouw formule gaat hij volgens mij de fout in bij 6 tekens.
Dat denk ik niet.
Bij 6 tekens moeten (voordat de voorloopnullen zijn toegevoegd) het tweede en derde teken vervangen worden en dat doet die formule ook. Natuurlijk is het wel een voorwaarde dat de te vervangen tekens voldoen aan de voorwaarde om te vervangen, m.a.w. dat ze tot het alfabet behoren. Daar ben ik uiteraard vanuitgegaan, anders zou de vraag van de vragensteller wel wat vreemd zijn. Maar met wat toevoeging kan er natuurlijk ook daarop nog gecontroleerd worden.

Lezen is soms ook een vak:o
Had gelezen de middelste 2 bij 8 en bij 6

Niels

zapatr: Natuurlijk is het wel een voorwaarde dat de te vervangen tekens voldoen aan de voorwaarde om te vervangen, m.a.w. dat ze tot het alfabet behoren. Daar ben ik uiteraard vanuitgegaan, anders zou de vraag van de vragensteller wel wat vreemd zijn.

Dat klopt. Het gaat inderdaad om 2 cijfers uit de reeks om te zetten naar een letter (uit het alfabet)

Petje af voor jullie kennis. Dat blijf ik misschien nog wel het meest verbazingwekkend vinden; een -in mijn ogen- ingewikkeld vraagstuk wordt binnen zeer korte tijd opgelost. Dat ik zelf de formules niet kan interpreteren is mijn gebrek ;. Van groter belang is dat het werkt (en beide doen het gevraagde!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan