• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Middernacht vandaag om 20:00 in laten gaan.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Lampie173

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Goedenavond allen,

In de bijlage stel ik de vraag om middernacht vandaag naar morgen om 8 uur in de avond automatisch te laten plaatsen.
Ik gebruik de datumverschil formule, maar die moet ik steeds handmatig wijzigen.
Mijn vraag kan ik dit automatiseren.

Alvast bedankt

Bijlagen

Hoi Popipipo,

Jou bijdrage geeft bij elk tijdstip een dag minder.
Dus:
B3 = 22-04-2025
B4 = 30-04-2025
B5= Datumverschil (B3+1-1/6;B4;"d") geeft altijd een dag minder.

Kun je een duidelijker voorbeeld plaatsen met datums + tijden en wat je voor uitslag je wilt hebben.

Ik wil dus van 20:00:00 uur in de avond als eindtijd van de dag maken ipv 23:59:59 of 00:00:00

Ik heb zo gauw geen oplossing voor je.
Het enige wat ik je wel kan zeggen dat de datumverschil formule volgens mij niet zal werken want die houd geen rekening met uren, 22-4-2025 20:01:00 is dus hetzelfde als 22-4-2025 19:59:00

En wat als je in je voorbeeld op Blad2 in cel B12 volgende formule zet:
Code:
=DATUMVERSCHIL(B9;B10;"d")-(REST(B9;1)>5/6)
Dat doet geen afbreuk aan popipipo's juiste stelling voor de datumverschil-functie, maar past indien nodig een correctie toe.

@popipipo
Ik heb weet dat Datumverschil daar idd niet geschikt voor is.
Dank voor je genomen moeite.
Inmiddels weet ik wel het decimale getal voor 20:00:00 wat weer overeen komt met 0,833333.

Inmiddels heeft Enigmasmurf ook een suggestie gedaan en die lijkt te doen wat ik voor ogen heb.

Toch even een vraag over de functie Vandaag()
Als ik de datumnotatie daarvan op dd-mm-jjjj uu:mm
dan staat in de cel 23-04-2025 00:00
Maar is dat dan de starttijd van die dag (23-04) of juist het einde?
Deze snap ik ff nie.......

@snb
Dank voor je meedenken!

@Enigmasmurf
Ik kan nu bevestigen dat jouw formule werkt.
Na 20:00 uur werden de 8 dagen met 1 verminderd naar 7 dagen!

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Terug
Bovenaan Onderaan