Mijn bejaarde W10 pc: te oud of ander probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Mijn pc W10 (met laatste updates) staat langdurig te pruttelen bij de opstart, maar bv ook steeds weer bij het uit de slaapstand komen. Het lijkt alsof hij alles dan steeds weer staat te scannen. Waardoor programma's soms heel traag werken of zelfs vastlopen tijdens dat gepruttel. Als dat voorbij is marcheert alles weer normaal. Kan het zijn dat a) de scanmomenten ergens fout staan afgesteld, of is het b) de pc is simpelweg hoogbejaard en nadert zijn einde-bijna 7 jaar oud, oorspronkelijk W7-?.
De HD is zeker nog niet te vol. Van de 900 GB is nog ruim 200 GB over. De instellingen voor het (automatisch) scannen kan ik na de laatste updates trouwens niet meer terugvinden, waar zitten die ergens?
 
En wat doet hij bij het afsluiten? Ook traag? Zou het de hyperfil.sys file kunnen zijn?
"Als dat voorbij is marcheert alles weer normaal." Dit wijst imho toch een beetje in de richting van je opslag
Ik zou er een SSD in zetten. Dan kun je wat betreft opstartsnelheid wel weer een poosje vooruit.
Dat heb ik bij mijn pc en laptop ook gedaan. Beide zijn ook een jaar of 6/7 oud maar kunnen nog prima mee.
 
Er is niets mis met de configuratie voor kantoorwerk, film/muziek en standaard internet gebruik.
Logisch is de huidige generatie sneller maar heb je het nodig? Echter, iets nieuws is altijd leuk :d

3 dingen vallen mij op.
Je hebt geen aparte virusscanner, daarvan heb je dus geen vertraging. Alleen Defender gebruik je.
De BIOS is van januari 2010. Je kan bij Packard Bell kijken of er een update is.
Op het moment van de test was de "memory usage" 75% en dat is hoog. Kan toeval zijn dus na "opnieuw opstarten" nog eens testen of het structureel is.

Soms heeft een update bij het opstarten wat tijd nodig maar dat is logisch niet iedere keer.

Wat ook kan is dat een update telkens mislukt, die wordt de volgende keer bij opstarten teruggedraaid en dat kost opstarttijd. Omdat het telkens blijft mislukken blijf je in een circeltje hangen van deze update installeren en het terugdraaien ervan. Kijk eens bij de Windows Update geschiedenis.
 
Laatst bewerkt:
Autorun-logon-13-9-18.jpg

Bedoel je de tab LOGON? Bij deze. Het gepruttel na de opstart duurde vandaag ruim een uur, in die tijd openen programma's heel traag, lopen soms vast, en gaan er dingen fout bij bv het opslaan van documenten. Aanvulling: Er bleek vanmorgen weer een update aan de gang te zijn. Nu na de vereiste herstart blijkt in de update geschiedenis dat alles naar behoren geïnstalleerd is. Maar....ook na deze herstart wordt er weer ijverig en veel te lang geprutteld...Ook zonder dat ik ergens mee bezig ben.
 
Laatst bewerkt:
Maak je gebruik van die Norton Backup service, nee? uitvinken, en net zo wat niet van Microsoft, drivers en eventueel die passwordmanager is en reboot, hoe gaat het dan?
Alles wat mee opstart en resources gebruiken vertraagd de boel en de meeste zijn niet nodig om mee op te starten.

Daarnaast is 4GB op een 64bit systeem erg summier, er zal veel worden geswapt, is dat op een SSD dan is dat aanmerkelijk sneller dan op een gewone harde schijf.
 
Soms heeft een update bij het opstarten wat tijd nodig maar dat is logisch niet iedere keer.
Wat ook kan is dat een update telkens mislukt, die wordt de volgende keer bij opstarten teruggedraaid en dat kost opstarttijd. Omdat het telkens blijft mislukken blijf je in een circeltje hangen van deze update installeren en het terugdraaien ervan. Kijk eens bij de Windows Update geschiedenis.

Updates lijken in de geschiedenis helemaal in orde te zijn. Vanmorgen weer twee binnengehaald en opnieuw opgestart. Installaties ok bevonden. Maar het lijkt zo te horen inderdaad wel of het ding zo ongeveer de hele dag staat te updaten...(wat ik eerst 'scannen' noemde)

Maak je gebruik van die Norton Backup service, nee? uitvinken, en net zo wat niet van Microsoft, drivers en eventueel die passwordmanager is en reboot, hoe gaat het dan?
Alles wat mee opstart en resources gebruiken vertraagd de boel en de meeste zijn niet nodig om mee op te starten.
Daarnaast is 4GB op een 64bit systeem erg summier, er zal veel worden geswapt, is dat op een SSD dan is dat aanmerkelijk sneller dan op een gewone harde schijf.

Dan mag je me even helpen ;) Waar kan ik eea precies uitvinken? Autorun laten lopen en dan gewoon op de betreffende tab LOGON? En dan opslaan?
Vraag 2) : gebeurt dat opstarten van onnodige programma's ook steeds weer na het uit de slaapstand komen?
Vraag 3) : kan het sowieso helpen als de pc ontdaan wordt van alle bestandenballast en er alleen beslag wordt gelegd op ruimte voor de (systeem) programma's? Ik bewaar sowieso alles op externe HDD als backup. Desnoods komt daar nog een extra bij. Ik heb bv een aparte D:partitie voor alle bestanden (even groot als de C:) die wel bijna vol is maar die ik bijna helemaal leeg zou kunnen maken. Of staat dit soort problemen toch helemaal los van een volle pc?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Maar het lijkt zo te horen inderdaad wel of het ding zo ongeveer de hele dag staat te updaten...(wat ik eerst 'scannen' noemde) "
Kijk eens in taakbeheer of je virusscanner niet continu bezig is na het opstarten.
Kijk ook eens in taakbeheer onder de tab "opstarten" welke progs veel invloed hebben en kijk eens of je er daarvan kunt/wilt uitschakelen
 
Je geeft een beetje tegenstrijdige informatie en werkt bepaalde zaken/voorstellen niet af. Taakbeheer is zoals Veng aangeeft een belangrijk instrument om te kijken welke processen actief zijn. Ken autoruns niet maar lijkt mij dat je daar gewoon zaken kunt uitvinken. Anders in CCleaner (Gereedschap) of Glary Utilities opstarten wel.

Alles overziende lijkt mij dat de schijf het aan het begeven is. Kijk eens met CrystalDiskInfo naar de gezondheidstoestand.
Heb je überhaupt wel voldoende vrij ruimte 10-15% op de systeemschijf? Heb je een virtueel geheugen (pagefile.sys) op die schijf?
 
Laatst bewerkt:
Je geeft een beetje tegenstrijdige informatie en werkt bepaalde zaken/voorstellen niet af.
Alles overziende lijkt mij dat de schijf het aan het begeven is. Kijk eens met CrystalDiskInfo naar de gezondheidstoestand.
Heb je überhaupt wel voldoende vrij ruimte 10-15% op de systeemschijf? Heb je een virtueel geheugen (pagefile.sys) op die schijf?

Ik kan niet alles tegelijk Senso, moet allemaal in verloren kwartiertjes en ik ben nog altijd half digibeet, gaat dus niet zo snel ;) Ik heb CrystalDiskInfo laten draaien, en zie alleen maar een gezonde status. Is dat inderdaad een zorg minder wat betreft een eventueel dement wordende HD?ChrystalDiskInfo-13-9-18.jpg
En ja, op de C: zit nog ruim voldoende ruimte, 40%...
 
Laatst bewerkt:
"Heb je überhaupt wel voldoende vrij ruimte 10-15% op de systeemschijf? Heb je een virtueel geheugen (pagefile.sys) op die schijf? "
Goeie. Mss staat hij te swappen.
 
Dan mag je me even helpen ;) Waar kan ik eea precies uitvinken? Autorun laten lopen en dan gewoon op de betreffende tab LOGON? En dan opslaan?
Vraag 2) : gebeurt dat opstarten van onnodige programma's ook steeds weer na het uit de slaapstand komen?
Vraag 3) : kan het sowieso helpen als de pc ontdaan wordt van alle bestandenballast en er alleen beslag wordt gelegd op ruimte voor de (systeem) programma's? Ik bewaar sowieso alles op externe HDD als backup. Desnoods komt daar nog een extra bij. Ik heb bv een aparte D:partitie voor alle bestanden (even groot als de C:) die wel bijna vol is maar die ik bijna helemaal leeg zou kunnen maken. Of staat dit soort problemen toch helemaal los van een volle pc?

In die autoruns kun je dat links uitvinken, kan ook in Ccleaner als je die hebt bij gereedschap en opstarten.

En eenmaal opgestart dan blijven ze gewoon werken, ook na de slaapstand.

En van je garage opruimen gaat je auto niet sneller rijden, dus bestanden op de schijf hebben geen invloed op de snelheid van een pc/notebook.

Op een harde schijf is het verstandig om 25% vrij te houden maar dat heeft op een niet bootschijf verder geen invloed, zou de auto defrag op alle schijven uitzetten, zet toch geen zoden aan de dijk.

Je kunt met een process explorer kijken wat er zoal bezig is.
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer
 
Er worden een hoop vragen gesteld en weinig beantwoord.

RE: Waar kan ik Norton Backup precies uitvinken?
Heb je niet als service draaien. Aktie niet nodig.

RE: Gebeurt dat opstarten van onnodige programma's ook steeds weer na het uit de slaapstand komen?
Het actieve gedeelte van Windows en de actieve programma's worden bij het in slaap vallen op drive C opgeslagen. Als je veel programma's hebt openstaan duurt het in slaap vallen en wakker worden langer.

RE: Kan het sowieso helpen als de pc ontdaan wordt van alle bestandenballast
Zolang je 20 GB ruimte op de C drive vrij houdt maakt het niet uit hoeveel bestanden je op je op C hebt staan. Ditzelfde geldt voor andere drives die je hebt. Deze vrije ruimte is voor het in slaap vallen, het swappen tussen geheugen en harddisk, de prullenbak, voor tijdelijke bestanden, en nog wat zaken.

RE: Alleen beslag wordt gelegd op ruimte voor de (systeem) programma's?
Het is juist Windows en de programma's die alles vertragen, dus niet je eigen documenten, foto's, enz.

RE: Ik bewaar sowieso alles op externe HDD als backup. Desnoods komt daar nog een extra bij.
Op jouw pc zit, gezien de leeftijd, USB 2 en als er wel iets traag is dan is het USB 2 waar de externe usb drives op zitten.

RE: Even groot als de C die wel bijna vol is maar die ik bijna helemaal leeg zou kunnen maken.
Dat is een heel goed plan. Juist op de C schijf waar Windows staat moet je minimaal 20 GB vrij hebben. Al je documenten en foto's naar een andere drive verplaatsen is altijd goed.

Kijk eens in taakbeheer of je virusscanner niet continu bezig is
Er is geen aparte virusscanner, dit is al eerder genoemd. De standaard Windows Defender is in gebruik. Geen aktie nodig.

RE: Ken autoruns niet maar lijkt mij dat je daar gewoon zaken kunt uitvinken.
Er zijn weinig programma's die meegestart worden, is al eerder genoemd.

RE: Anders in CCleaner (Gereedschap) of Glary Utilities opstarten
Gevaarlijk voor iemand die niet precies weet wat er gebeurt met zulk soort programma's. Af te raden.

RE: Alles overziende lijkt mij dat de schijf het aan het begeven is.
Huh, waar baseer je dit op?

RE: Heb je überhaupt wel voldoende vrij ruimte 10-15% op de systeemschijf?
Het gaat niet om een percentage maar om een absolute hoeveelheid. Waarom zou op een 2 TB een groot deel (300 GB) niet gebruikt mogen worden?

Net nog even in je Speccy gekeken.
Waarom heb je 7 x Chrome én 7 x Firefox tegelijk open staan (bij elkaar 1,5 GB geheugen en 2,7 GB piek geheugen).

Verder zag ik deze 2 als service geladen.
- Adobe Active File Monitor V5
- Adobe Active File Monitor V7
Misschien zitteen beide versies elkaar in de weg.

Een wat groter programma dat standaard wordt geladen is Dashlane (Password Manager), het vraagt 0,4 GB geheugen, raar.

Windows heeft de fijne eigenschap langzamer te worden. Je bent niet de enige, dit heeft iedereen. Daarom zet ik elk jaar een schoon C: image terug en al mijn eigen bestanden heb ik op D: staan. Het verschil voor en na een schone Windows installatie is duidelijk merkbaar.

Noot: met 'geheugen' bedoel ik hier je intern werkgeheugen van 4 GB.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@bron,
Al mijn gegevens zijn ergens op gebaseerd. Of ze altijd juist zijn is een tweede maar dat kun je je bij andere forumdeelnemers ook afvragen. Wat TS en anderen doen met adviezen is hun eigen verantwoordelijkheid en risico. Daarom moet je ook altijd eerst herstelpunten en systeemkopieën maken. Met voldoende informatie en beleid kunnen mensen een groot aantal zaken zelf uitvoeren. CCleaner en Glary Utilities zijn vrij eenvoudige tools en voor het kijken wat er opstart helemaal. Volgens mij wordt de balk rood als er te weinig ruimte is en programma's geven dit vaak ook aan (error).

Waardoor programma's soms heel traag werken of zelfs vastlopen tijdens dat gepruttel.
Dat is typisch wat ik ook meemaakte, pruttel, pruttel en maar pruttelen en programma's traag laden en vastlopen. En toen was de schijf kapot.

Ja, en alles wordt hier bijna zesmaal herhaald. In 2023 zijn we met deze topic wel klaar.

Windows heeft de fijne eigenschap langzamer te worden. Je bent niet de enige, dit heeft iedereen. Daarom zet ik elk jaar een schoon C: image terug en al mijn eigen bestanden heb ik op D: staan. Het verschil voor en na een schone Windows installatie is duidelijk merkbaar.
Waar is dat op gebaseerd? Mijn pc is nu 8 jaar oud, nooit opnieuw geïnstalleerd met 150 programma's en met CCleaner en Glary Utilities en diverse back-upprogramma's en ik pruts ook nog eens. Maar alles nog steeds supersnel. Wel met W7, i7-processor en voldoende RAM.
Zit W10 dan de zaak zo te verzieken, vraag ik mij af.
 
Laatst bewerkt:
Even een snel tussendoor respons ;) Elkaar niet in de haren gaan zitten hè? ;) Het geeft wel meteen het probleem weer waar ik zelf mee zit: niet genoeg kennis in huis om alles te overzien wat er van diverse kanten aan hulp aangeboden wordt, en niet genoeg kennis om die info echt snel te verwerken en toe te passen. Voor mij af en toe flink puzzelen. En als men elkaar dan ook nog gaat tegenspreken...Bij veel kreten die op me losgelaten worden moet ik eerst uitgebreid gaan googlen om te kijken waar het over gaat ;)

Snelle blik op taakbeheer: het gebruik van de Firefox springt er meestal uit: geheugengebruik 70-80% (ook als ik maar 1 of 2 sites open heb staan), 1000-1200 MB. Is dat normaal/abnormaal? Op het moment dat ik dit schrijf heb ik alleen Helpmij en Facebook openstaan. Verder helemaal niets. Facebook werkt vreselijk traag, laden van pagina's duurt een aantal seconden (en dat gebeurt heel vaak de laatste tijd)
Hierboven genoemd Chrome en Firefox tegelijk openstaand: dat was een toevallige hoogstzelden voorkomende situatie.
Ik kan er morgen pas weer mee verder, dus neem de tijd ;)
 
"Er is geen aparte virusscanner, dit is al eerder genoemd. De standaard Windows Defender is in gebruik. "
Heeft/is Windows Defender dan geen scanner? (zelf gebruik ik Defender nl. niet)
 
Laatst bewerkt:
Van Defender merk je helemaal niets van in gebruik, en als je niet laat scannen, wat elke anti-virus kan, wordt er dus niet gescand alleen gecontroleerd zoals andere anti-virus tools.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan